'analogowa' klawiatura dla pic16f628

pewnie jak nie znajde to napisze,
ale po co wynajdowac kolo... ktos moze sie spotkal z gotowcem?

zasada dzialania prosta, minimum uzytych pinow, 'analogowe' wejscie dla
kazdego bloku klawiszy, wersja z 'shift' i bez - obie sie przydadza.

fajnie jakby byl tez jakis uruchomiony projekt, z dobranymi juz
rezystorami...

potrzeba klawiszy tyle zeby wprowadzic tekst (~40 klawiszy)
niekoniecznie przecinki/nawiasy itd (moga byc pod shiftem)

--

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

A zrobić drabinkę z szeregowo połączonych 40-tu rezystorów zasilaną z
napięcia referencyjnego ADC. Przy 10-cio bitowej rozdzielczości powinno
się udać pewnie rozpoznać te 40 poziomów napięcia.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

Skąd wziąć przetwornik A/D ? Zewnętrzny?
Ma być do PIC16F628. To uC bez bajerów.

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

A jak chcesz zrobić klawiaturę analogową bez przetwornika A/C?? :P...

  Konop

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

Aż zerknąłem w pdf-a. Faktycznie ten uC nie ma przetwornika A/D. Już
zapomniałem, że jeszcze takie procki robią ;-) Z tego co widzę, to można
by coś wykombinować z PWM-a i komparatora analogowego, ale to już
przysłowiowa "rzeźba w glinie". Zmienić procek, lub dorzucić drugi do
obsługi klawiatury.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

PIC16F628A i "bracia" mają pewne zalety.
To całkiem wydajne procesorki w obudowach klasycznych DIL  do prościutkich
zastosowań.
Literowa klawiatura przekracza ich możliwości. :-)

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

A to już AVR-ów nie robią w DIL-u ? ;-) Nie chcę rozpoczynać wojny PIC
kontra AVR bo nie miałem wiele do czynienia z serią PIC, ale
przeglądając dokumentację tych mniejszych procków jakoś nie mogę
zauważyć przewagi PIC-a w jakimkolwiek punkcie. W porównaniu z serią '51
jest dużo bardziej wydajny, ale z rodziną AVR to chyba już
niespecjalnie. No może niski pobór prądu w PIC16F628A, ale Atmel też
robi AVR-y z serii PicoPower. Czy dobrze doczytałem ? Ten PIC ma tylko
ośmiopoziomowy stos ?

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

Pozwolę sobie nie wojować. Wolę PICe:-)

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

Czyżby Kolega celowo zakończył cytat na słowach: "W porównaniu z serią
'51" ;-)
Jeśli tak, to nie wątpię w słuszność podjętej decyzji :-)
Ale oczywiście każdy ma swoje preferencje. Nie przeczę, że w niektórych
zastosowaniach PIC-e mogą być lepsze od AVR-ów. Z PIC-ami miałem krótko
do czynienia w czasach gdy królowała seria '51 i faktycznie był to wtedy
solidny skok wydajnościowy. Były to jeszcze PIC-e z "oczkiem". Ale gdy
"posmakowałem" pierwszego AVR-a to szybciutko zapomniałem o PIC-ach.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

Ja od zawsze robie w PIC'ach ale... coraz bardziej mnie wnerwiają,
to brak reentrance, to jaja z usb, to jakieś powalone kompilatory...
Do prostych zastosowań świetne, i trudno je zawiesić EMC, ale coraz częściej
rozglądam się za czymś innym...

--
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB
Proud to be 100 percent microsoft free.                            op. Tomek

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628
Dnia 21-01-2010 o 16:34:56 Grzegorz Kurczyk  =

BC%  =

Zobacz PICe z architekturC4%85 "Enhanced Midrange" oraz te z XLP:

http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService3D%SS_GET_PAGE&nodeId=
3D%2692
http://www.microchip.com/xlp

Pozdrawiam,
Andrzej Ekiert
http://www.ekiert.com/microchip

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

Ten procesor ma wbudowaną regulowaną referencję (2x16 poziomów). Możesz
ją użyć i zrobić SAR na piechotę. Do tego komparatory są dwa więc możesz
podzielić klawiaturę na dwie sekcje.

Zmniejsz liczbę klawiszy. Zawsze możesz wprowadzać litery tak jak w
telefonie komĂłrkowym.

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628
A tutaj masz opis jak zrobić klawiaturę analogową bez ADC,
np. mierząc czas ładowania kondensatora:

http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/40040b.pdf

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

Czyli jednak z ADC, co prawda improwizowanym :-) Nie kaĹźde ADC jest
przetwornikiem napięcie -> wartość cyfrowa.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628
moĹźesz

Ale to nie ja potrzebuję takiej klawiatury ;-) Sam wywaliłbym tego PIC-a
i wsadził AVR-a. Lub w ostateczności (płytka z PIC-em jest już gotowa)
na jakimś małym AVR zrobiłbym klawiaturę, która z tym PIC-em gadała by
po SPI/RS/I2C/1WIRE czy jeszcze czym sobie twĂłrca zapragnie.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

Nie żebym sie czepiał... Ale jak chcesz zrobić klawiature skoro masz gotową
płytke z PIC'em?
Czegoś nie łapie :-)

--
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB
Proud to be 100 percent microsoft free.                            op. Tomek

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

Rybki albo pipki - z czegoś trzeba zrezygnować
Albo dołoży scalak albo zmieni mikrokontroler albo zrobi cyfrową matrycę 5+8
linii ( a ten PIC ma tylko 15 I/O) albo pomiesza analog z cyfrą
wykorzystując wewnętrzny komparator w trybie INTERNAL REFERENCE , 4bitowy
VOLTAGE REFERENCE MODULE

Tak czy siak sam musi rzeźbić:-)

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628
ad porad w tym watku - to ze sie da to juz wiem, bo robilem juz cos takiego
tylko bez detekcji 'poziomow' (ich wykrywanie umozliwiloby szybsze wyjscie z
petli a co za tym idzie szybszy odczyt klawiatury)
po prostu szukam gotowca, coby nie klepac :)

a pic akurat glownie dlatego ze mam juz gotowy kod do reszty projektu , i
brakuje tylko klawiatury (hellshreiber) , dodawanie extra chipow czy zmiana
procka vs wklejenie gotowca i podpiecie drabinki rezystorow .. poki co
zostanie pic, docelowo fajnie byloby miec wersje i na atmele (taniej
wyjdzie), ale to jak sie znajdzie czas na przeklepanie reszty kodu...

--

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628
Dnia 21-01-2010 o 23:14:10 Piotr "Curious" Slawinski  =

16F628 to procesor juC5%BC nieco zabytkowy. C5%BBeby byC5%82o taniej =
i lepiej trzeba  =

wziC4%85C4%87 coC5%9B nowszego. W wyborze trochC4%99 ogranicza nas t=
a maC5%82o popularna  =

obudowa 18-pin. Najsensowniejszy moim zdaniem wybC3%B3r to PIC16F1827 -=
  =

technologia XLP (popatrz w Electrical Specifications na prC4%85dy w Sle=
ep -  =

wersja LF przy 3V bierze 30 nA (@25 deg C), kwarc zegarkowy dziaC5%82a =
przy  =

800 nA). MoC5%BCna do tego podC5%82C4%85czyC4%87 klawiaturC4%99 poj=
emnoC5%9BciowC4%85 - sprzC4%99t  =

(Capacitive Sensing Module) jest caC5%82y na pokC5%82adzie. Procesor j=
est oparty  =

na nowym rdzeniu PIC16 - liniowa pamiC4%99C4%87 RAM (bez bankowania), =
porzC4%85dne  =

adresowanie poC5%9Brednie.

Pozdrawiam,
ae
http://www.ekiert.com/microchip

Re: 'analogowa' klawiatura dla pic16f628

dziekuje za odpowiedz, 16f1827 faktycznie wychodzi ciut taniej i sporo
lepiej do przenosnego urzadzonka.

btw. obudowa nie jest 'wymogiem' - do projektu mam kod, ale plytke i tak
trzeba projektowac od nowa, wiec chipek nie musi miec 18 pinow.