Analizator widma Atten - ktoś ma ?

Chodz o ten :

Ma to ktoś i może napisać parę słów jak mu się sprawdza ? Przymierzam się do przeprowadzania testów EMC do CE, tak na minimalnym poziomie, i się zastanawiam, czy to się do czegoś nadaje ?

Reply to
sundayman

W dniu 06.10.2013 03:45, sundayman pisze:

Sam analizator to i tak za ma³o. Bez sensownych anten, miejsca do wykonywania pomiarów, kalibracji i tak nie bêdziesz wiedzia³, czy to co widzisz ma sens.

Korzysta³em z takiego analizatora i kilku anten telewizyjnych ze wzmacniaczami i balunami (czyli zestaw dla ubogich). Jedyne do czego siê to nadawa³o to proste pomiary porównawcze - czyli jedziesz na badania w komorze GTEM (albo na otwartym poligonie), robisz badania. Wy³apujesz miejsca gdzie masz przekroczenia i potem mo¿esz na tym analizatorze próbowaæ wy³apaæ piki z przekroczeniami i sprawdzaæ ró¿ne metody t³umienia.

Reply to
Zbych

Użytkownik "sundayman" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:l2qfgf$mk9$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

O tym konkretnym się nie wypowiem. Chyba w 2006 kupiłem najtańszy GW Instek (nie polecam tej firmy) - pasmo do

2,7G z tracking generatorem. Kosztował wtedy coś koło 14k netto. Nie wiem czy ceny tak poszły w dół, czy ten musi być jakiś bardzo kiepski, że kosztuje 2.3k (nie jestem na bieżąco).

Do minimalnych testów to każdy się nada. Wiem - niewiele pomogłem.

Ja mierzę głównie emisje przewodzone (czyli do 30M). Urządzenia procesorowe (jeśli nie używają jakichś wyższych częstotliwości) to miewają problemy z emisją w zakresie 30M-100M bo zdefiniowane w pomiarach kable ok 1m są w tym zakresie dobrymi antenami. Stosując metody pomiarów zakłóceń przewodzonych ale mierząc dalej - gdzieś tak do 150M (z pominięciem UKF-u) oceniam (porównując z urządzeniem, którego emisje znam z pomiarów w laboratorium) czy będą problemy z emisją radiową. Sonda prądowa samoróbka (toroid z 10 zwojami) według moich pomiarów gdzieś tak do 200MHz daje w miarę miarodajne wyniki. Kupiłem kawał blachy miedzianej. Ustawiam nad nią mniej więcej jak trzeba urządzenie. Mierząc prąd w kablach urządzenia daje się mniej więcej wyliczyć jakie będą wyniki pomiaru emisji radiowej. To wszystko jest mniej więcej, ale jak tu masz duży zapas to będzie OK. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

No wiadomo, że to co chcę przeprowadzać to właśnie podobna walka. Laboratorium sobie przecież nie zrobię... Ale żeby się dało z grubsza ocenić coś to już będzie nieźle.

A tak w ogóle, może będziecie wiedzieli, co powinienem badać, dla urządzenia :

- sterownik mikroprocesorowy, zasilanie zewnętrzne 24-38V DC>

W praktyce są to albo akumulatory ładowane z panela słonecznego, albo jakaś przetwornica DC z napięcia kilkuset V (wszytko to jest poza moją "działką" - czyli po prostu klient określił, że zasilanie DC 24-40V.

- sterownik w oparciu o zewnętrzny czujnik (przetwornik wibracji) włącza/wyłącza jeden silnik DC (to jest pompa jakaś).

- Sterownik w obudowie z tworzywa (taka typowa obudowa dwukomorowa)

Czyli podsumowując - mój "produkt" to komplet - sterownik + czujnik. Resztę podłącza sobie klient.

Zastanawiam się teraz, jak takie badanie powinno wyglądać - czy badamy sam sterownik (+ ew. czujnik) - czyli to co de facto daję klientowi - ale wtedy zasadniczo urządzenie niewiele robi (bo nie ma silnika, którym steruje).

Z drugiej strony - badanie z elementem, który już podłącza sam klient wydaje mi się bez sensu - nie mam wpływu na to, co on sobie tam ostatecznie podłączy...

Macie jakieś pojęcie, jak to wygląda w takim przypadku ?

Reply to
sundayman