akumulator z komorki - uklad rozladowywania

Czesc,

akumulator z komorki Noki - li-polymer  coraz czesciej trzeba go
ladowac. Jest pewnie wiele na to powodow (np. czeste przelaczanie sie
pomiedzy BTS'ami). Innyma aspektem jest tez to, ze z reguly nie jest
rozladowany do konca, ale byloby trudno zyc, z komorka - ktora w
kazdej chwili moze zaliczyc pad zasilania. I dlatego ciagle ja sie
doladowje.

Pan z serwisu Nokii zasugerowal kilkukrotne rozladowanie do konca (az
komorka sie wylaczy) i naladowanie (12 h na ladowarce).
Proces ladowania i tak przeciez steruje komorka i tak wylaczy jak sie
naladuje, wiec jaki ma sens te 12 godzin?? Natomiast rozladowywanie
jest rozsadne.

Wiec jak to jest z tymi akumulatorami Li-polymer? Czy im tez po jakims
czasie dolega problem efektu pamieciowego....???

A teraz moje pytanie: jak podejsc do tematu szybkiego rozladowywania
akumulator, aby te kilka cykli glebokiego rozladowania/naladowania
przeprowadzic np. w ciagu 1-2 dni?

Powiedzmy, ze nie zajmujemy sie ladowaniem, bo bedzie w komorce.
Interesuje mnie samo rozladowanie.

Do jakiego napiecia mozna rozladowac taki akumulator (3,7V - jedna
cela) i jakim pradem mozna go rozladowywac? Akumulator z Nokii 6300 ma
pewnie te 800-900 mAh.

No i najwazniejsze jaki uklad do pilnowania rozladowania, aby nie
rozladowac do na "amen", bo podobno moze juz nie wstac!!!

A tak poza tym, co wy na taki pomysl??

--
ThinkXtra

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
Znaczy sie konczy sie akumulator i czas pomyslec o wymianie.
 Pan z serwisu przespal 2 epoki w akumulatorach do telefon├│w.
Watpie abys cos osiagnal poza ewentualnym wykonczeniem akumulatorka.
LiPoly nie ma efektu pamieci i bardziej mu zaszkodzi rozladowanie do konca
niz pomoze.
Pozdrawiam
FJ

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania

Mia┼éem kiedy┼Ť podobny problem z Noki─ů E51  - znajomy serwisant poleci┼é
roz┼éadowanie do zera i ┼éadowanie ca┼é─ů noc przy wy┼é─ůczonym telefonie. I
mo┼╝esz opowiada─ç historie o post─Öpie/braku efektu pami─Öciowego itd. Fakem
jest, ┼╝e przed t─ů operacj─ů bateria z trudem trzyma┼éa 24 godziny, po niej
kilka dni.
wi─Öc daruj sobie teksty o przesypianiu bo s─ů nieco ┼╝a┼éosne

MaW

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania

A... czy przypadkiem telefon nie przestaje ┼éadowa─ç, gdy bateria osi─ůgnie
100% ?

m├│j tak ma

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania

┼üadowanie wszelkich ogniw Lixxx odbywa si─Ö z u┼╝yciem stabilizacji pr─ůdu
oraz napięcia, nie wiem jak nokie ale SE po rzekomym naładowaniu nadal
s─ůcz─ů pr─ůd z ┼éadowarki, przy czym jest on tak niewielki ┼╝e nie wnosi nic
sensownego do akumulatora i nie jestem pewien czy do aku to idzie,
modelarze zaobserwowali ┼╝e lit├│wki nie maj─ů efektu pami─Öciowego ale
pojawia si─Ö efekt "leniwej" baterii, wygl─ůda jak zwi─Ökszona rezystancja
wewn─Ötrzna, bateria nie chce da─ç wi─Ökszego pr─ůdu, kilka cykli wydojenia
do zera i na┼éadowania likwiduje problem na jaki┼Ť czas.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

Siemensy 35/45 mialy taki algorytm ze ladowal .. hm, ze stabilizacja
pradu albo i bez - po prostu tyle ile wyszlo az do osiagniecia 4.2V,
potem przechodzil w tryb impulsowy/PWM i staral sie te 4.2V
utrzymywac, potem ladowanie wylaczal (pr. jak wspolczynnik wypelnienia
spadl za nisko) ... i po pewnym czasie jak napiecie spadlo ladowal
ponownie. Tym razem szlo mu szybko i sie taki cykl robil - co pol
godziny pare minut ladowania.

W kazdym badz razie zalecenie dla li-ion jest takie zeby po
osiagnieciu 4.2V odczekac az prad samoczynnie spadnie .. i odlaczyc
ladowanie, nie zostawiac na zawsze.

J.

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania

 ^^^^^^

Masz racj─Ö. Jest fejkiem - taka urban legend.

Wpłynęły na to inne czynniki lub błędne obserwacje.

Nie było to do mnie, ale nie wiem, czy będziesz miał więcej
rozm├│wc├│w po takim niegrzecznym tek┼Ťcie, ┼Ťwiadcz─ůcym dodatkowo o
kompletnej ignorancji i negacji aktualnego stanu technologii.

--
   Zbyszek
PGP key: 0x5351FDE3

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
My┼Ťl─Ö, ┼╝e problem z urz─ůdzeniami "inteligentnymi" (tzn. z mikrokontrolerem i
programem),
czyli teraz niemal wszystkich urz─ůdze┼ä, polega na tym, ┼╝e cz─Östo ju┼╝
programista nie nad─ů┼╝a za fizyk─ů.
Mo┼╝e si─Ö zdarzy─ç, ┼╝e r├│┼║ne tricki i sposobiki na omini─Öcie p─Ötli programu
sterownika,
spowoduj─ů, ┼╝e telefon d┼éu┼╝ej b─Ödzie ┼éadowa─ç aku
i stary d┼éu┼╝ej poci─ůgnie. (my┼Ťl─Ö o akumulatorze :-))

Ja mam taki notebook HP i bateria starcza w nim na jakie┼Ť 20 minut pracy.
Jednak czasem, jak pod┼é─ůcz─Ö go do sieci, a jest w stanie u┼Ťpienia, a nie
wy┼é─ůczony, czy w┼é─ůczony
to naładuje te stare aku tak, że starczy na 1h pracy.
Wydaje mi si─Ö, ┼╝e programi┼Ťci bardzo ostro┼╝nie podchodz─ů do problemu
przeładowania aku.
Robi─ů sobie proste warunki na temperatur─Ö max, napi─Öcie itp.
Dla nowych aku jest pi─Öknie, a potem technologia powoduje zmian─Ö napi─Ö─ç,
rezystancji wewn─Ötrznej,
co za tym idzie temperatury, i zakres użyteczny tego co zostało z aku
tragicznie zostaje zaw─Ö┼╝ony.

Podobne zjawiska s─ů w samochodach ze sterownikami.
Czasem trudno przewidzie─ç co programista mia┼é na my┼Ťli pisz─ůc
oprogramowanie.
Np. w lepszej wersji citroena s─ů takie ┼Ťwiate┼éka, kt├│re ┼éadnie i p┼éynnie si─Ö
┼Ťciemniaj─ů po kilku minutach od zamkni─Öcia drzwi.
U┼╝ytkownik jednak, nie mo┼╝e ich zgasi─ç samemu, gdy drzwi s─ů otwarte.
W zwi─ůzku z tym prze┼é─ůczniki o dw├│ch pozycjach trzeba ustawia─ç nie
naturalnie w po┼Ťredniej pozycji,
bo nie można posłuchać muzyki na ogrodzie, aby nie wyładował się akumulator.
Wida─ç, ┼╝e programowo da si─Ö zrobi─ç ┼Ťciemnianie, ale ju┼╝ wy┼é─ůczanie
dowolnie - nie.

Dochodzi do tego, ┼╝e aby wy┼éaczy─ç ┼Ťwiat┼éa trzeba je┼║dzi─ç do serwisu.
Postęp do tyłu :-(

Sylwester Łazar
Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
Elo

Niekt├│re elektroniki od aku s─ů "programowalne". To elektronika
posiada┼éa efekt pami─Öci. Co mo┼╝na by┼éo usun─ů─ç, jak w zwyk┼éym Ni-Co┼Ťtam.

   Zbyszek
Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
Cóż, ja w ten sposób załatwiłem pakiet aku od laptopa, więc daruj teksty o
"Fakach" - s─ů ┼╝a┼éosne.
EOT

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
U─╣┼║ytkownik  napisa─╣┬é w wiadomo─╣┬Ťci grup

IMO - raczej normalne zuzycie. Stopniowo sie degraduja.
Raczej nie zauwazylem efektow glebokiego rozladowania .. ale tez nie
uzywalem Nokii.
To swego czasu byl ewenement - sluchajac przechwalek to jakies
znakomite akumulatorki tam wsadzali.

A nie wystarczy ci wlaczyc mp3 albo nawigacji i nosci ze soba
ladowarke ?

J.

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
On Mon, 25 Jul 2011 14:42:10 +0200, "J.F"

chyba jednak wsadzali, bo ja mam Nokie 6310i z 02.2002 i uzywam
nacodzien! I dzis bylem w serwisie na tescie akumulatora i wyszlo, ze
ma 89% swojej oryginalnej pojemnosci.

Wiec albo to zasluga uzytkowania (ladowany 1x tydzien (bo na tyle
wystarczalo pradu) lub jakosci akumulatora.

Co wy na to? Czy to zasluga uzytkowania czy akumulatora (jakosci)?
Ktora tez jest prawdziwa?

--
ThinkXtra

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
Elo

Obie tezy s─ů prawdziwe. Tak BTW, to masz tam chyba Ni-Co┼Ťtam, nie
litowy.

Sam testowałem aku Ni-Cd z radiotelefonu Yaesu. Po 10,5 latach od
zakupu mia┼é 100,00% nominalnej pojemno┼Ťci. Teraz, po kolejnych 2,5
nie chce mi si─Ö :-)

   Zbyszek
Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
On Mon, 25 Jul 2011 18:21:12 +0200, "Zbynek Ltd."

li-polymer  - jeszcze oczy mnie nie zawodza. Z tego co pamietam, to
byl poczatek aku tego typu w telefonach w polskich salonach GSM.

ja mam Eneloop (Sanyo) i minely juz 4 lata uzytkownia z BC-700
(ladowarka) - nigdy nigdzi indziej nie byly ladowane. Nadal 100%
pojemnosci (lekki rozrzut ladowania ok +/- 50mAh w stosunku do
2000mAh. Ale Eneloopy to Made in Japan.

--
ThinkXtra

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
Hm, policzmy. Rok ma 50cos tygodni, akumulator wytrzymuje ok 500 cykli - 10
lat uzytkowania? Moze po prostu akumulatorki Nokii trzymaja zalozone
parametry? Ale to raczej tylko te sprzed epoki "made in China".
Pozdrawiam
FJ

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania

moze nie minal jeszcze jego czas (cykli)?

no wlasnie jest  Made in China

--
ThinkXtra

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
Hello Adresss,

Zasługa tego, że wystarcza ładowanie na tydzień a nie na dzień
(niecały) jak z Androidem we współczesnych telefonach.

Jak za starych czas├│w - pojawiaj─ů si─Ö wi─Öksze akumulatory do
telefonów. Ostatnio taki numer robiłem w Motoroli Flare.

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
U┼╝ytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisa┼é w

No nie bardzo - owczesne Siemensy wymagaly ladowania .. powiedzmy ze
co 3 dni, choc tydzien czekania tez nie wykluczony, a po poltora roku
bateryjka miala polowe sprawnosci. Ogniwo bylo Panasonica, ale
chinskie zamienniki zachowywaly sie podobnie. Moze to skutek opisanego
wyzej algorytmu ladowania.

Teraz mam SE - po trzech latach bakteryjka juz nie jest pierwszej
swiezosci. Choc to nowszy telefon, to moze i ilosc cykli przezyla
podobna, bo jednak trzeba co dwa dni ladowac  :-)

Teraz mi jakis ch* z allegro sprzedal bateryjke z 2007 - zero cykli, a
nic nie lepsza niz oryginalna.

J.

Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
Użytkownik J.F napisał:

Dopiero co kupi┼éem aku do samsunga, oczywi┼Ťcie podr├│ba ale liczy┼éem na
co┼Ť wi─Öcej ni┼╝ nieca┼ée 50% pojemno┼Ťci znamionowej i to przy pr─ůdzie
rozładowania 0,5C

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
U┼╝ytkownik "AlexY"  napisa┼é w wiadomo┼Ťci grup

Liczyc nalezy na jakies 90% pojemnosci znamionowej oryginalu, nic
wiecej.
A ile to bedzie % pojemnosci deklarowanej .. papier jest cierpliwy,
bez problemu przyjmie napis 2000mAh, 3000, bez Kozery powiem 5000 ..

A mi po prostu sprzedano lezaka magazynowego - ale widac 4 lata
lezenia wystarczyly do zdegradowania.