A8498

Potrzebuję jakiegoś w miarę prostego układu przetwornicy impulsowej, którą mógłbym zasilić napięciem około około 12-15V, otrzymując na wyjściu stabilne 5V. Chodzi o zasilanie modułu, który będzie zasilany z zasilacza buforowego przez dwie wolne pary w kablu ethernetowym. Testowy prototyp korzysta ze stabilizatorów liniowych, które oczywiście przy takim napięciu grzeją się dość mocno zważywszy na fakt, że układ zawiera poza MCU także kontroler Ethernetu oraz pendrive (do opcjonalnego zapisywania lokalnej kopii logów). Właśnie z uwagi na USB potrzebuję 5V, napięcie 3,3V będę musiał uzyskać dzięki LDO, ale to już strata możliwa do zaakceptowania.

Trafiłem na układ A8498. Czy zbudowanie tego wg następującego schematu w zupełności wystarczy?

Wartość RTEST jest krytyczna? Jakiego dławika powinienem użyć w roli cewki L1?

Ktoś miał do czynienia z tym układem? Jak wygląda kwestia jego niezawodności?

Reply to
Atlantis

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:577caebc$0$639$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Kilka lat temu na podobne pytanie RoMan zaproponował mi LM2674 i uważam, że to jest dobry wybór. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Ale teraz nie wiemy, jakiej mocy potrzeba.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid...

Trochę wiemy. Liniowy stabilizator z 12V się mocno grzeje - co według mnie oznacza pi razy oko 1W..2W. Na tej podstawie przypuszczam, że prąd obciążenia jest rzędu 0,2..0,3A i LM2674 wystarczy.

Ale oczywiście masz rację w pytaniu zabrakło podstawowej informacji. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2016-07-06 o 12:25, Piotr Gałka pisze:

Faktycznie, zapomniałem napisać. Pobór prądu waha się w granicach

200-220 mA. Składa się na to PIC32, ENC28J60, PenDrive, At45DB641 i parę innych drobiazgów.

Czy to daje wystarczający margines bezpieczeństwa, żeby zastosować LM2674? W końcu pobór prądu przez ENC może nieco wzrosnąć wraz z zastosowaniem dłuższego kabla ethernetowego, inny model PenDrive'a może też pobierać więcej prądu itp.

Reply to
Atlantis

Na LM2674 masz 500mA do dyspozycji. Tylko cena nie powala:

Jeszcze jedno - w zasadzie jeśli nie ma wielkich wymagań co do sprawności i chodzi tylko o to, żeby obniżyć napięcie bez wydzielania dużych ilości ciepła a małe są dopuszczalne, to nie widzę przeciwwskazań do zastosowania starego, niedobrego MC34063, który kosztuje grosze.

LM2674 wtedy, gdy naprawdę liczy się sprawność (w tym wypadku ponad

90%).

Atlantis pisze:

Niedawno zakupiłem gotowe moduły 7.5-28V / 5V 3A na mp1584

linka do modułów:

AlexY

To może gotowa przetwornica pinowo kompatubilna z 7805:

Cena atrakcyjna.

Reply to
Marek

Piotr Gałka wrote in <news:nliha9$1ie$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net>

Wyzsze natezenie mozna uzyskac z przetwornicy XL4015. Gotowe plytki oparte na tych modulach mozna kupic za grosze na

astro

Ale tu mowa o 200mA a nie 5A!

Do much strzelasz z armaty?

Urządzenie ma w założeniach działać 24/7, regularnie czytając dane z paru czujników i wykonując kilka innych operacji. Oczywiście istnieje szansa, że udałoby mi się nieco zmniejszyć pobór prądu, np. poprzez wprowadzanie MPU w stan uśpienia. Niemniej z wyższej sprawności przetwornicy uzbiera się już jakaś oszczędność, gdy układ popracuje dłużej. Fakt mniejszego poboru prądu z akumulatora zasilacza buforowego też ma znaczenie.

Reply to
Atlantis

Jak się liczy sprawność to chyba jeszcze bardziej układy Microchipa albo LT, albo TI. Bez szotkiego ;) No ale to zależy jak bardzo kto co chce. LM2xxx mają jedną zasadniczą zaletę - nic nie trzeba kombinować żeby zacząć.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w wiadomości news:577e1037$0$650$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Właśnie miałem to samo napisać innymi słowami :). P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:577e0c83$0$15188$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Mi wtedy wyszedł do tego ten dławik:

0 na magazynie, ale za 10 dni ma być. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Prąd szczytowy tego układu, to ok. 0.8A - ten dławik jest za słaby. Jeśli koniecznie DE, to DE1205, niestety (z braku 0905).

Ja bym dał:

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid...

Nie chce mi się teraz wnikać w kartę katalogową, ale jest tam chyba lista dławików i nie koniecznie na 800mA (przy obciążeniu 200mA). Nie pamiętam szczegółów wyboru - może jest jakiś czynnik dający pewność powolnego startu (bez osiągania limitu klucza scalaka). Jeśli wyjście nie jest wyprowadzone poza mój układ to mogę mieć (w zasadzie) pewność, że nie osiągnę tego limitu.

Dawniej myślałem, że toroidy lepiej zamykają pole i mniej sieją, ale w labie EMC mi uświadomili, że toroidy sieją elektrostatycznie. Dławik ekranowany połączony tak, aby początek uzwojenia skakał, a koniec był na stałym potencjale nie sieje elektrostatycznie bo zewnętrzne uzwojenia ekranują te wewnętrzne. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

A masz oznaczony koniec uzwojenia? Poza tym - jaka elektrostatyka przy

12V?

W dniu 2016-07-07 o 10:18, Dariusz Dorochowicz pisze:

A jeśli już o tym mowa, to jak co moglibyście polecić do zasilania modułu GSM? Jak wiadomo większość takich modułów ma dość specyficzne wymagania, jeśli idzie o zasilanie, gdyż są budowane w myślą o akumulatorkach litowo-jonowych lub litowo-polimerowych. Standardowe 3,3V to dla nich trochę za mało, ale 5V to już zdecydowanie za dużo. Optimum to jakieś 4V.

Można by użyć regulowanego stabilizatora liniowego, ale z uwagi na spore zapotrzebowanie na prąd w trakcie nadawania będzie się on grzał. Istnieje jakaś prosta przetwornica, która spełniałaby wymagania odnośnie napięcia i poboru prądu, a jednocześnie pozwalała na względnie łatwą implementację, najlepiej na płytce jednostronnej?

Reply to
Atlantis

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid...

Akurat mam na biurku jakieś 1207 z TME - rzuciłem okiem - na top nie widzę oznaczenia, ale od spodu na jednej elektrodzie jest wgniecione kółeczko - może to początek. Może opis jest w konkretny sposób względem początku, a może w opisie układania elementów w taśmie jest to określone. Z braku czasu założyłem, że zajmę się tym tematem później i spróbuję ustalić, czy w karcie katalogowej coś jest na ten temat. P.G.

Reply to
Piotr Gałka