555 układ monostabilny i trigger

Hej,

Klasyczny układ na NE555:

Podajemy krótki impuls ujemny na wejście trigger i na wyjściu pojawia się dłuższy (ustalony stałą RC) stan wysoki.

Problem zaczyna się wtedy, gdy chcemy, żeby kolejne impulsy rozładowywały kondensator nawet wtedy, gdy na wyjściu trwa jeszcze stan wysoki z powodu poprzedniego impulsu - czyli żeby seria impulsów, pojawiających się częściej niż wynosi stała RC, spowodowały ciągły stan wysoki na wyjściu. Najwyraźniej (sprawdzone empirycznie) tak się nie dzieje. Tak jakby układ zwierał kondensator dopiero wtedy, gdy jest on już naładowany (i na wyjściu jest stan niski), a dopóki się ładuje, to nie jest zwierany i impulsy są ignorowane.

Da się to zrobić na różne sposoby, niekoniecznie z NE555, robiąc to po prostu na tranzystorze, rozładowującym kondensator, nawet można użyć licznika, który byłby resetowany impulsami, ale nie o to chodzi.

Chodzi o to, że mam już gotowy, polutowany i zainstalowany układ na NE555 zgodnie ze schematem wyżej i chciałbym go przerobić, a nie robić od nowa.

Czy da się to w prosty sposób zrobić?

Reply to
Adam Wysocki

Doczytałem teraz że trigger pozwala kondensatorowi na ładowanie się, a nie rozładowuje go. Dlatego doprecyzowuję. Reszta pytania pozostaje...

Reply to
Adam Wysocki

W dniu 2016-09-06 o 11:45, Adam Wysocki pisze:

Część,

Stosunkowo prosta sprawa - jedna dioda ekstra, jedno z rozwiązań tutaj

Ogólnie do karmienia Google: "mono 555 retriggerable" Sprawdziłem układ praktycznie, jako diody użyłem BAT85.

Pozdrawiam, Mariusz Kręcichwast

Reply to
MK

Hmm, tylko to zakłada, że wejście ma małą impedancję, jak jest niskie... u mnie nie ma - jest rezystor 10k na wejściu. Musiałbym dorzucić PNP...

Nakarmiłem i znalazłem to:

Na ostatnim schemacie trigger podłączony jest do wejścia reset. Spróbuję, wygląda to sensownie.

Dzięki!

Reply to
Adam Wysocki

W dniu 2016-09-06 o 12:47, Adam Wysocki pisze:

Witam,

Cieszę się, że mogłem pomóc :)

Pozdrawiam, Mariusz Kręcichwast

Reply to
MK

Użytkownik "Adam Wysocki" snipped-for-privacy@somewhere.invalid napisał w wiadomości news:oTcrorl7Imn2Nv8% snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

To zadziała dobrze pod warunkiem, że Trigger będzie dominujące dla wyjścia na nodze 3, a Reset będzie dominujące dla wyjścia na nodze 7. Nie wiem czy to jest udokumentowane zachowanie 555, czy może tak się akurat złożyło, co nie musi działać dla wszystkich 555. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Hmm, nie do końca działa - w momencie trwania triggera (czyli 2 i 4 w stanie niskim) wyjście jest w stanie niskim, a chciałbym, żeby było w wysokim i pozostawało takim do momentu zakończenia triggera + czasu wynikającego z RC...

Reply to
Adam Wysocki

Użytkownik "Adam Wysocki" snipped-for-privacy@somewhere.invalid napisał w wiadomości news:pTcrv766Imn2Nv8% snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Dokładnie tego się spodziewałem. Wydawało mi się dziwne, żeby Reset nie wymuszał 0 na nodze 3, ale skoro ktoś taki schemat dał to może... Jedynym wyjaśnieniem mogło być, że Trigger jest dominujący dla nogi 3. Może takie kostki 555 istnieją, ale Twoja widać taka nie jest. To chyba był trzeci schemat w jakimś papierze. Czyli on nie działa, ale te dwa wcześniejsze powinny działać. P.G.

Reply to
Piotr Gałka