4x LED z jednego AAA - Page 2

Re: 4x LED z jednego AAA
Ta o której piszę (P14) nie ma. Dioda 3W mocy jest podłączona na żywca
do baterii albo przez rezystor ograniczający jasność do 30%, żebyś mógł
popatrzeć na mapę i nie olśnić wzroku.
Gdyby tam była przetwornica, to by nie było fizycznego rezystora w
zasobniku na baterie, zaraz za wyłącznikiem.
Przetwornicami to oni się chwalą.
Maciek

Re: 4x LED z jednego AAA
Ich strona dostarcza zadziwiająco mało danych. Skoro w "technology"
chwalili się techniką cyfrową to uznałem, że raczej przetwornica.

Rezystor sprowadza się w gruncie rzeczy do pojęcia "źródło prądowe" -
Dla ustalonego zakresu napięcia zasilania, ustalonej diody i ustalonego
oporu mamy układ dioda-rezystor pracujący jak dioda zasilana ze źródła
prądowego liniowo sterowanego napięciem zasilania.

Re: 4x LED z jednego AAA
Tak ale w tej konkretnej latarce rezystor występuje tylko przy
ograniczonej, 30% jasności. Przy 100% baterie są połączone z diodą bez
żadnych ograniczeń.

Re: 4x LED z jednego AAA
I za to sobie liczą tyle kasy? Ten układ nie jest "piękny w swojej
prostocie" tylko prymitywny ;) (A ja od tygodnia powoli myślę, jak
zrobić przetwornicę dla procesora i leda, żeby z 3 baterii (aku) zasilać
3W diodę.)

Teraz się nie dziwię, że aku nie zalecają - 4.8V na leda odparuje mu
połączenia w ułamek sekundy.

Re: 4x LED z jednego AAA
Hello Michoo,

Dlaczego z 3 baterii? Tak bardzo lubisz sobie zycie utrudniać? To
najgorszy możliwy pomysł.

Re: 4x LED z jednego AAA
W gruncie rzeczy odpowiedź chyba powinna brzmieć "tak", bo przesłanki są
irracjonalne, a projekt robię na zasadzie "jak nie mam co robić to o tym
myślę".

Latarka, którą przerabiam jest na 3 baterie, 4 nie wcisnę. Mógłbym
wprawdzie użyć 2, ale:
- z 3 rozładowanych baterii uruchomię procesor, przy 2 potrzeba
dodatkowej przetwornicy (co nie jest może takim złym pomysłem swoją
drogą, bo zyskam dość duży zakres napięć wejściowych)
- LED (XPG) może dostawać do 1.5A - przy 2 bateriach ponad 2A średniego
poboru ze źródła, w impulsie sporo więcej - albo musiałbym podnieść
częstotliwość do ~MHz (niewykonalne na procesorze), albo użyć relatywnie
dużego dławika, no i nie wiem, czy baterie tyle dadzą
- miejsce na trzecią baterię jest, i powoduje teoretyczny wzrost czasu
pracy o 1/3, praktycznie myślę, że o więcej, bo mniejszy prąd da
mniejsze straty

Rozważam 3 koncepcje:
- boost + stabilizacja liniowa na MOSie (ale to mi nie odpowiada, bo
najczęstszym trybem nie będzie 100%)
- boost na dużym dławiku dający "około" 6V - niespecjalnie
stabilizowane, za nim buck, który będzie zasilał diodę
- buck/bust na jednym dławiku (jak się nie pomyliłem to 2 diody i 2
tranzystory wystarczą) i przełączanie trybu pracy zależnie od napięcia
na wejściu

Nie mogę użyć gotowej przetwornicy, bo nie ma takiej zapewniającej
sensowną regulację napięcia/prądu z procesora - musiałbym zrobić
właściwie swój DAC z rezystorów i tranzystorów. No chyba, że masz jakąś
sugestię?

będą święta to zrobię prototypy i zobaczę jak będą działać ;)

Re: 4x LED z jednego AAA

Pytasz RoMana, ale ja podpowiem: rozważ odwracanie napięcia - zasil diodę
nie +4V, a -4V do masy...
Daje się to na jednym dławiku i jednym tranzystorze zrobić, czy
efektywniej, to do dyskusji...

Marek

Re: 4x LED z jednego AAA
Myślałem o tym, ale wtedy potrzebowałbym metody na "odwrócenie" napięcia
z rezystora w celu mierzenia prądu.

Re: 4x LED z jednego AAA

Właśnie mi przyszło do głowy:
VCC-R1-pomiar-R2-RSENSE-GND
gdzie R1,R2 są dość duże, a RSENSE 100m - wtedy napięcie na R2 będzie
spadać ze wzrostem prądu...

Wprawdzie taka przetwornica nie będzie uniwersalna - nie zastosuję raz
opracowanego układu potem np do ładowania baterii, ale do latarki wydaje
się ciekawym pomysłem. Dzięki za sugestię.

Re: 4x LED z jednego AAA
Hello Marek,

Sprawność marna... Najlepiej wychodzą 4 akumulatorki i step-down na
LM2675M-ADJ - zrobiłem tego kilkadziesiąt sztuk.

Re: 4x LED z jednego AAA

Po pierwsze - to bym sprawdzil jak sie sprawdzi oswietlenie tej
umywalki dwoma kiepskimi lampkami, bo chyba kiepsko.

A po drugie - po co ci jakas przetwornica, zapakujesz tyle baterii
alkalicznych ile trzeba i bedziesz rzadziej wymienial. Albo od razu
kupic akumulatory, bo cos mi sie wydaje ze umywalka w kuchni jest
uzywana czesto.

J.

Re: 4x LED z jednego AAA

"Mają one mi oświetlać wnętrze szafki kuchennej narożnej"
Obecnie przykleiłem jedną lampkę z przetworniczką z paluszka. Już widzę co
jest głeboko wrzucone tam, czy ta puszka to ananas czy groszek.
Przyłożyłem drugą z drugiej strony z 4LED na test i już jest extra.
Wystarczy.

patrz wyżej.
Wolę wymienić 1 czy 2 paluszki a nie 6

--
Irokez

Re: 4x LED z jednego AAA

Zobacz PR4401. Trzy nogi, kosztuje grosze. Do tego cewka i zasuwa toto od
0.6V. Można wycyckać baterie prawie do zera. Max. 2 LEDy szeregowo.

Waldek

Re: 4x LED z jednego AAA

Ale tak generalnie cie nie minie. Albo 3 rzadko, albo po jednym
czesto. Sa w tym niuanse, ale chyba nie warto kombinowac.

J.

Re: 4x LED z jednego AAA

Problem w tym, że moc chcesz dostarczyć taką samą,
a więc jeśli pojemność zestawy baterii będzie 3x mniejsza
to lampki będą świecić 3x krócej na zestawie baterii, a więc
2 baterie będziesz wymieniał 3 razy częściej niż 6.
Biorąc pod uwagę straty w przetwornicy, sądzę że będziesz
je wymieniał 4x częściej.

Re: 4x LED z jednego AAA

Przy PR4401 nie, bo możesz bardziej rozładować baterie. Mam taką lampkę,
do niej wstawiam R6, które wyciągam z innego urządzenia, bo tam już nie
działają. Taki recycling ;-). W każdym razie z rozładowanej do 1.1V LR6
jeden LED świeci jakieś 3-4 dni cięgiem.

Waldek

Re: 4x LED z jednego AAA

Dlaczego tak mało ogniw chcez użyć? Żałujesz ich jakbyś jakąś latarkę
składał.

Re: 4x LED z jednego AAA
bo to będzie latarka, stacjonarna:))
Pierwsze słyszę, żeby baterie stosować w domu pod umywalką. Ani to
eleganckie, ani praktyczne, ani ekologiczne, ani ekonomiczne... Są
jakieś zalety takiego rozwiązania?
Trafo, przetwornicę, można zalać żywicą, umieścić z dala i kabelka ze
2m, jest możliwości.

Re: 4x LED z jednego AAA

"Obawiam" się, że bardziej ekologiczne niż trafo chodzące 24h/265d. Przy
założeniu, że oświetlenie działa tylko w czasie gdy szafka jest otwarta, to
takie baterie będą działały latami. Ile w tym czasie "wygrzeje" trafo?

Re: 4x LED z jednego AAA

No właśnie. Szafka się otwiera na moment jak się coś tam szuka czy coś do
kosza wyrzucić.
Dziennie uzbiera się powiedzmy średnio 2 minuty świecenia.
I teraz czy 2 paluszki czy stara ładowarka 'Nokii'.
Ile bierze jałowo taka ładowarka włączona 24h/365d?

Pozdrawiam.

--
Irokez

Site Timeline