4K Ultra Hight Definition TV

W?aœnie jak si? Wam wydawa?o ?e kupiliœcie fajny TV z Full HD 1080
Sony b?dzie Wam wmawia?, ?e kupiliœcie ch?am z nie?adnym obrazem:
http://store.sony.com/c/S_4KTV/en/c/S_4KTV #!/forum/1372633370-871-270

:-)

Czy naprawd? ktoœ narzeka na brak detali w telewizorach HD i potrzebuje
ich 4x wi?cej aby nacieszy? si? ich pe?ni?, nawet w filmikach z Youtube???
Albo jakieœ problemy z wyœwietlaniem kolorów wymagaj?ce poprawiania
ich technologi? TRILUMINOS? Przypominaj? mi si? audiofilskie bzdury... :-)

Re: 4K Ultra Hight Definition TV
upili�cie fajny TV z Full HD 1080
�am z nie�adnym obrazem:
D i potrzebuje
ďż˝, nawet w filmikach z Youtube???
gaj�ce poprawiania
udiofilskie bzdury... :-)

Teraz producenci kreują popyt. FHD to prawie 2k. 4k to tylko dwa razy wi
ęcej. A jakość odbioru nieporównywalna. 4k to sporo więcej niż
film w kinie. Telewizor 4k wywoła popyt na konsumenckie kamery 4k. W Japo
nii leci już jakiś program telewizyjny w 4k. Za dwa lata telewizory 4k
stanieją. Za 5 lat ich ceny będą na poziomie dzisiejszych 2k. To chyb
a dobrze a nie źle że jest postęp.

Re: 4K Ultra Hight Definition TV

Ja tam sie nie znam. Wiem swoje. Ten sam film skompresowany divixem czy xvi
dem puszczony na laptopie i tv philips to dwie rozne bajki. Na laptopie wid
ac czesto, zbyt czesto kwadraty, na TV wpatruje sie i jakos ich nie widze.
A przekatna TV jest ok. 3x wieksza niz matryca laptopa. Nie wiem jak oni to
 zrobili, ale obraz w telewizorni jest duzo lepszy. Moze to sprawa dekodera
 sprzetowego w odtwarzaczu a moze algorytmy poprawy obrazu w TV.

Re: 4K Ultra Hight Definition TV
W dniu wtorek, 9 lipca 2013 15:31:27 UTC+2 użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com
[...]

Tam xvid albo divix. Weź AVCHD. Ściśnięty idzie z prędkością
24Mb/s. Po rozpakowaniu strumień danych jest z kilka razy większy. Kawa
ł komputera potrzeba żeby taki sygnał poszedł. A telewizor za 450 z
łotych sobie z tym radzi bez problemu. Oczywiście ze to sprzętowo mus
i być robione.

Re: 4K Ultra Hight Definition TV

To jednak całkiem co innego. Żeby sprzedawać sprzęt audiofilski, trzeba
mieć duszę artysty i poety. To nie takie proste, wymyślać te wszustkie
aksamitne basy. Ta zabawa oparta jest o jasno określoną konwencję. Żączy
się w niej przyjemne z pożytecznym -- robota fajna i płacą dobrze.

Pozostali muszą opierać marketing o prostsze zasady. Zacząć trzeba od
zbudowania przekonania, że skoro 4 jest większe niż 2, to zawsze gdy
czegoś jest więcej, to jest lepiej. Dalej już wszystko leci z automatu.
Mamy więc takich, co muszą mieć pińcet megapikseli w aparacie (choć
zdjęcia oglądają tylko w komórce i nawet nie wiedzą co to kadrowanie).
Spotkałem też takich, co każa sobie wsadzić w komputer dysk 2TB zamiast
500GB (bo jak komputer ma więcej pamięci, to szybciej działa). Technika
nam staniała, więc można po prostu działać tak bez finezji, zastępując
gdzie się "mega" na "giga", a gdzie się nie da to "2" na "4", "8", "16"
itd (tylko nie od razu, trzeba stopniowo, co rok w nowej wersji).

To, co się śni,
Pomnóż przez trzy
Re: 4K Ultra Hight Definition TV

Tja... teraz tylko jakieœ ??cze, które to uci?gnie :P :)) No, bo chyba nikt
nie lubi, jak mu ci?gni?ty z neta film skacze :)) ?

--
Pod ?adnym pozorem nie zezwalam na wysy?anie mi jakichkolwiek reklam,
og?osze?, mailingów, itd., ani nawet zapyta? o mo?liwoœ? ich wysy?ki.

Nikt też nie spodziewa się, że strumień będzi miał 6 Gb/s, czyli tyle, ile
tam potrzeba żeby błysnąć każdym pikselem z osobna. 1,5 Gb/s potrzebne do
zwykłego HD też przeważnie nie. Więc wszystko i tak zależy od kompresji.
W jednym i drugim przypadku używane pasmo powinno być podobne.

Re: 4K Ultra Hight Definition TV

Mam 150 Mbit/s...

U mnie to nawet karta graficzna nie wyrabia bardziej, niż system...

4K i zwykłe HD? 4x różnica i podobnie? Ja dziś słabo jarzę...
Kompresja - niby do zwykłej emisji TV wystarczyło tyle, co trakt TCK-30...
Temi rencamy przykręcałem kodek do stojaka... Nie pamiętam nazwy, wiem, że
jakiś duński. Niby z pobieżnego przeliczenia wystarczy 48 Mbit/s na 4K...
ale wyobrażasz sobie, że wszyscy zechcą tyle naraz chlać? (Filmy w YT w tej
rozdziałce już są i mój komp nawet sobie z tym radzi)
(przelicznik - zwykła TV > full HD to ok. 6 razy, fullHD > 4k to ok. 4 razy,
czyli 24 razy. Trakt TCK to 2Mbit/s, owa TV takowoż (skoro przykręcałem,
kolega uruchamiał, to widziałem obraz, był dobry, choć prawie na granicy
wydolności algorytmu), z prostego przeliczenia 2*2448%Mbit/s (niuanse
pomijam).

Re: 4K Ultra Hight Definition TV

No to cóś przykrótko.

Po systemie, to nawet nikt się nie spodziewa, że wydoli. Dzisiejsza karta
graficzna, to nie jest coś, co jak drzewiej bywało, służy do pokazywania
obrazków wydumanych przez komputer. Ona sama musi wykazać się fantazją,
bo inaczej transmisja nie wydoli.

Można przy tym zauważyć, że nie jest to wcale nowy pomysł. Podobnie jest
w naszym oku. Kabelków w nerwie wzrokowym jest mniej, niż receptorów
siatkówki. Obróbka obrazu robiona jest przed wysłaniem do mózgu.

Ano podobnie. Już w czasach JPEG było wiadomo, że kompresję obrazu należy
robić obszarami (choćby kwadratami, bo tak najłatwiej) i, jeśli trzeba,
progresywnie zagęszczać siatkę, decydując przy tym, czy olać różnice, czy
nie. W ruchomym obrazie jest jeszcze łatwiej. To co się w kadrze dzieje, to
przeważnie jest pustka. Widziałem taką scenę kiedyś... Aktor na przykład, no
ja wiem... na przykład zapala papierosa, nie? Proszę pana, zapala papierosa.
I proszę pana patrzy tak: w prawo, potem patrzy w lewo, prosto. I nic.
Dłużyzna, proszę pana. A tło się nie zmienia. I nie ma różnicy, czy raz
na czas jakiś przełano je w rozdzielczości HD, czy 4HD. A weźmy jeszcze
takiego aktora. Zagranicznego. Gra filmie, kryminalnym, co cała akcja
dzieje się w Szkocji. Byłem kiedyś na takim filmie w kinie, to całkiem co
innego niż polski film. Tam mgły są cały czas. A treść obrazu jest taka,
że już w ogole nie ma znaczenia, w ilu punktach się ja zrasteryzuje.

No i aż mi się chce wyjść z kina, proszę pana. I wychodzę.
-- No i panie, i kto za to płaci? Pan płaci, pani płaci, my płacimy...
Re: 4K Ultra Hight Definition TV

Nie chcą dać w pakiecie 250...

Zgadza się. Po prostu mam starocia (Palit GeForce 7300GT), a sprzedawca
lojalnie mnie uprzedził, że karta ta nie nadaje się do bardziej wymagających
spraw.

Coś kole miliona ponoć.

Dziwnie to wygląda. Nie mam weny teraz tego zgłębiać.

A, to o to chodzi - tak, to prawda. I obserwuję to oglądając filmy fullHD,
czy choćby HD-Ready. Objawia się zarówno w transmisji, jak i wyświetlaniu.
Ale jednak czasem coś się dzieje na całym obszarze. No i wtedy już nie ma
tak samo.

Jarku, spoko, ja wiem, co decyduje... co może decydować o stopniu kompresji.
Jak kiedyś dość dawno mówiono, że minutę przekazu ściśnięto do 30MB, to mi
się to wydało mikroskopijne. Dziś, paradoksalnie, gdy 30MB nie stanowi już
problemu (przy dobrych wiatrach mam to w 2-3 sekundy (!)), twierdzę, że to
dużo. Oczywiście zakładając, że ilość treści podstawowej jest taka sama. Dla
mnie nie problem jest strumieniować, jeśli tylko łącza wydolą (a wydolą)
nawet 10 razy tyle. Już robiłem testy, gdzie mi prędkość wyskakuje ponad
140Mbit/s. Ja widzę, jak różnie się ciągną i wyświetlają filmy (YT, ale nie
tylko), w zależności od rozdziałki, treści obrazu i jakości materiału.
Obserwując kompresję audio osobiście stwierdziłem, że dobrze zrobione 96kbps
(MP3) zabrzmi dużo lepiej, niż chu^Hałowo zrobione 192, czy 256. Dlatego,
jeśli tylko mogę, to nie szaleję z prędkością bitową, ale za to maksymalnie
daję koderowi "w pizdę" - i 128 gra mi wystarczająco czysto i dobrze. Ale ja
dbam o jakość procesu... Obrazków jeszcze tak dobrze nie rozkminiłem, tu
więc tak żwawo się nie wypowiem... Ale i tu zauważam, że jak tworzący film
przyłoży staranności do uzyskania dobrego wyniku, to uzyska przy takiej
samej rozdziałce mniejszy plik, o lepszej jakości końcowej.
Bo ja u siebie, na tym sprzętowym koderze/dekoderze, nie miałem scenek z
rozmytymi szczegółami i 90% niezmiennego tła. Często scenki były mocno
dynamiczne i szczególaste, przyglądałem się wtedy, czy proces się wyrabia,
wyrabiał się. 2MB, z tego, co mówił kolega to ustawiający, to sensowne
minimum, przy zejściu niżej już kwadraciło. Stąd moje pobieżne przeliczenie
do 4K. Ja wiem, że kodek przy 4K ma więcej i inteligentniej do zrobienia,
niż przy tradycyjnej TV.
Ale innym razem o tym popytluję.

Re: 4K Ultra Hight Definition TV

W niektórych kodekach znaczenie ma zarówno koder jak i dekoder. Efekty
zrobionego po łebkach (mało złożonego obliczeniowo i zapisującego mniejszą
ilość danych) kodowania mogą zostać zniwelowane przed odpowiedni
postprocessing wykonywany przez dekoder. Innymi słowy przy takiej samej
jakości wynikowej możesz zdecydować, czy więcej mocy obliczeniowej ma zostać
zużyte przez koder czy przez dekoder.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/

Ale to jest już takie wyskakiwanie powyżej własnego narządu. Jeśli koder
czegoś nie wepcha, dekoder tego, przepraszam za mój francuski, nie wysra.
Algorytmy mogą poprawić jakość obrazu/dźwięku, ale nie wydutkają szczegółu,
którego nie ma, to nie jest znane z TV matrycowanie, dzięki któremu nie
trzeba przesyłać koloru zielonego. Już ponad 10 lat temu zauważyłem
zależność jakości dźwięku od obu stron, każda para koder-dekoder to samo
grała inaczej. Ten sam MP3 jako tako posuwał spod WinAmp-a, ale Napster,
który miał własną odtwarzarkę, kaszanił ten plik przeokrutnie. Systemowy
grajek jeszcze inaczej to grał. Badziewny kodek dał badziewny rezultat po
drugiej stronie. Podobnie szybko porzuciłem bardzo wygodny i niemożebnie
szybki kodek X-ING, bo dawał tak fatalne rezultaty, że nic, tylko się
powiesić (potwornie szarpał górę, z delikatnej perkusji ... wyleciała mi
nazwa tej wysokotonowej podobnej do hihata, muskanej miotełką... robił
dźwięk, jakby ktoś powoli srał na cienką blachę). I nic go nie dało rady
poprawić, choć niewielkie różnice między dekoderami były. Co najwyżej
dekoder mógł jakoś połatać artefakty, ale zgubionych szczegółów nie dorobił.

Re: 4K Ultra Hight Definition TV

A właściwie do czego te 250? (pińcet bym rozumiał -- do dziennika
telewizyjnego)

Te wymagające sprawy, to jakie? Jedyny program, jakiego potrafię użyć,
robiący coś konkretnego w karcie graficznej, to Google Earth. (Teraz
sprawdziłem, mam GeForce 8400 GS -- jak kupowałem, to mi jakieś cuda
obiecywali).

Wtedy działa uśrednianie oka. Ruchomy obraz, nawet z VHS, wygląda jeszcze
jako tako. Ale stopklatka, to już kompletna beznadzieja. Tu jest podobnie
-- wcale to nie musi być takie fajne, na jakie wyglądało.

To może tak: im rozdzielczość większa, tym bliżej do grafiki wektorowej.
Nawet jak ktoś się uprze (głupio), że "obraz ma być jak żyleta" (bzdura,
na ogół wszystko jest bardziej mgliste, jak w tej Szkocji), to czy ostrze
tnie ten czy sąsiedni piksel, jest obojętne. To co teraz mamy, wziąwszy
pod uwagę możliwości oka, to już blisko grafiki wektorowej. Zwiększymy
rozdzielczość, a i tak będzie można *treść przekazu* skompresować podobnie.

Re: 4K Ultra Hight Definition TV

A źródełka i obrazki Linuxa wymieniać po P2P :))

Np. gry z dymanicznymi szczegółami... nie gram, jeśli, to raczej w rzeczy
logiczne, nie podniecają mnie gry typu Wiedźmin, CS, czy gry wojenne, wojna
wręcz mnie brzydzi i razi, także gry przeglądarkowe OUT (chyba, że logiczne,
lub zręcznościowe bez elementów agresji). Ale też np. filmy na YT FHD widać,
jakby miały tak ok. 10 fps.

Akurat GE chodzi u mnie nienajgorzej... choć raczej poprzestaję na mapach
Google z przeglądarki.

Ale słabą stroną wektorów jest kłopot z wielkimi powierzchniami o
niejednolitej barwie i/lub jasności. Tu wygrywa bitmapa. Co innego niezbyt
rozmyte kształty - tu się zgodzę - korzyść jest dla wektorów.

Re: 4K Ultra Hight Definition TV

Zastanawiam się ile można. No owszem, raz już w tym roku miałem potrzebę.
Nie po P2P, lecz normalnie, z FTP. Nie pamiętam ile się płyta DVD ciągnęła,
zgaduję, że kilkadziesiąt minut. Gdyby było kilka, to byłbym szczęśliwszy?

No właśnie. Kompletnie nie potrafię pojąć, jak można.

To już całkiem co innego -- to odtwarzanie, nie tworzenie grafiki w karcie.

Bo on przekształca (perspektywicznie) mapy w karcie.

To nie tak, że coś lepsze albo gorsze. Starałem się wyjaśnić, jak się
liczy (szacuje) wielkość informacji. Wektorowo da się opisać nawet
mgłę (SVG dobrze to robi). A jeśli obraz opiszemy fraktalnie, to już
w ogóle -- "widać górę porośniętą lasem świerkowym", a już jak który
chojak z osobna wygląda, na to nikt nie zwraca uwagi. Taka fraktalna
kompresja jeszcze w praktyce nie działa, ale idzie ku dobremu.

Śni mi się przeszkód wszystkich treść,
i źródło gdzieś ukryte w chmurach,
Re: 4K Ultra Hight Definition TV

See smile :))

Jakiś czas temu któreś DVD zeszło mi w ok. 12 minut. Zwykle jest 30-60, ale
bywa dużo szybciej.

Fizycznie tyle, co wgrać/zainstalować, uruchomić program i sru.

Ale wiele wskazuje na to, że to z powodu powolności karty. Magistrala jest
PCI_Ex_16, więc raczej nie najpowolniejsza. System obciążony, ale nie
zarżnięty.

Zdaję sobie sprawę, że temat nie jest czarno-biały, że aby o każdym aspekcie
rzec choć dwa słowa, to miejsca by nie starczyło, że są różne algorytmy, że
oko w rózny sposób "oszukać" można, by mu się wydawało, że wszystko gra, że
tak liniowo nie bardzo da się przeliczyć... ale do wstępnego szacunku
powinno wystarczyć. Ja się bawilem kompresją JP2 (Jpeg2000), która jest
lepsza od zwykłego JPG, tyle, że są obwarowania licencyjne, a szkoda. Dość
skomplikowany obraz, w JP2 potrafił być znacznie mniejszy. Nawet *.ART
lepiej kompresował. W JP2 jest nie DCT, ale wavelet, nie wiem, czy dobrze
zrozumiałem opis, który czytałem dość dawno temu, ze to tak, jakby do
pewnego obszaru przypisać, że "obszar nr 1, to wzór nr 2" i mamy kilka
bajtów, zamiast kilkudziesięciu. O kompresji fraktalnej nie czytałem, ale
wiem, co to fraktal (nie mylić z opisem zlotów maniaków komputerowych) :)) i
mogę dzięki temu domyślić się, o co chodzi.
Czytając sprawdzę, czy moje domysły były słuszne. Ale nie dziś...

Re: 4K Ultra Hight Definition TV
On Wed, 10 Jul 2013, Anerys wrote:

  I jak te "czasem" jest krytycznym elementem filmiku, to
cała idea "nowych lepszych" kodeków bierze w łeb.
  Konkretnie mam na myśli przykład "kamer samochodowych",
i widziany gdzieś filmik na którym widać najdrobniejsze
szczegóły krajobrazu.
  Szkoda tylko, że migająca przez jedną klatkę tablica
rejestracyjna samochodu z przeciwka (którego kierowca
raczył był "wywinąć numer") ma kilkupikselowe braki,
czyniące nieczytelnymi cyfry, na których "złudzenie"
generowane przez kodek produkuje całkiem ostre wzorki,
niczym napisy na podróbkach starożytnych monet :P
(fałszerze czytać nie umieli i sądzili że te wzorki
pełnią rolę "szlaczków" w uczniowskim zeszycie).

  Stary poczciwy MJPG okazuje się górą (nikt nie próbuje
zwiększać kompresji, bo nieostrość staje się widoczna
cały czas).

pzdr, Gotfryd

Re: 4K Ultra Hight Definition TV

Ano... pod jednakże warunkiem, że w ogóle w danym przypadku realizuje
jakąkolwiek kompresję... Mam aparat, Olympus FE4000, badziewko takie, w moim
profilu w YT zamieściłem ok. 15-minutowy filmik z zeszłoroczną burzą w
Warszawie (8/9 lipca), to mi zeżarło ok. 1.75 GB na karcie... A jakość
obrazu, delikatnie mówiąc, totalnie do dupy. To dobry format do mało
szybkich urządzeń, bo ich nie wysila zbytnio. Ale kosztem tego jest duże
zajęcie miejsca na nośniku, a karty zwykle formatuje się w FAT16/32, gdzie
ograniczenie pliku jest do 4GB-1bajt, a raczej mało co używa FAT64, czy
NTFS... (choć Srajfon zmieścił mi na karcie godzinny filmik też 640x480... i
chyba daje lepszą jakość)

Re: 4K Ultra Hight Definition TV
On Fri, 12 Jul 2013, Anerys wrote:

[MJPG]

  :)
  Jak się z podobnym argumentem kiedyś rozpędziłem, to kazali mi
(na innej grupie) szybko przeliczyć nieskompresowane 3 kolory
po 8-bit 800x600 30fps :D

  Owszem.
  Ale po co ci np. w kamerze samochodowej (albo w innym
monitoringu, w którym występuje podobny problem "krycznych"
klatek) ładny półgodzinny film, na którym doskonale widać
najdrobniejsze szczegóły pojazdów jadących w tę samą stronę,
lecz na którym nie ma szczegółów i nie da się odczytać
rejestracji pojazdu jadącego naprzeciw, który akurat jakiś
"numer" odstawił?
  Taki pojazd nijak nie wpasowuje się w model "sąsiednich
klatek".
  Tu leży problem - kodeki są dopracowywane pod kątem dużej
kompresji "typowych" przypadków, do tego dobrze widocznych.
  Tyle, że w "typowych" przypadkach pojedynczą klatkę można
wręcz wyciąć, a w monitoringu samochodowym taka klatka
może przesądzić, czy w ogóle jest sens wozić ustrojstwo
ze sobą.

pzdr, Gotfryd

Re: 4K Ultra Hight Definition TV

Z wyświetlaniem kolorów to i owszem, są problemy. Ale to potrafią chyba
tylko porządne monitory :-(

Pozdrawiam,
Paweł

Site Timeline