3 ledy szeregowo z 1.5 V :)

Wita grupę ;) Zrobiłem układ z

i jeszcze wykorzystałem to co pisał J.F jakiś czas temu.

Wszystkie części oprócz ledów i diody Schottky są ze szrotu lub z szuflady i to nie najnowsze :)

Nie mierzyłem jeszcze prądu na ledach ale zdaje się, że wytrzymałyby dowinięcie jeszcze 3 zwojów na uzw. kolektora ;)

Przetwornica chodzi na ... 80 z hakiem KILOherców :)

Zgadniecie ile pobiera prądu z baterii ?

23 mA.

Dowód znajduje się tu:

;)

eL eS aka Łukasz Sokół :)

Reply to
Łukasz Sokół

A jaki prąd płynie przez diody?

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Zdecydowanie zalecam przepięcie jednego końca LEDów na końcówkę 'bazową' zamiast na +

[...]

23 mA pokazał miernik. Ile pobiera w rzeczywistosti - nie dowiesz się, dopóki nie użyjesz miernika TRMS z pasmem co najmniej 1 MHz... Szacunkowo możesz określić używając dobrego opornika szeregowego i skalibrowanego oscyloskopu. [...]

Po dostosowaniu wartości rezystora bazowego światło diod wzrosło do maksimum a prąd pobierany^Wpokazywany przez miernik wzrósł do 200 mA.

Wydaje mi się że konensator 1000uF SKR załatwia mi problem tętnień ? :)

Próby z diodami na całej cewce zrobię raczej jutro ;)

Dzięki za odzew :) Schemat z poprawioną wartością Rb pojawi się troche później :)

eL eS

Reply to
Łukasz Sokół

Sprawdź czy rdzeń się nie nasyca - szkoda prądu na grzanie rdzenia...

Nie załatwia. Sprawdzone.

Problem przełączyć jeden przewód? Sprawność rośnie...

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

Nie mam oscyloskopu :(

:(

Już i tak przekroczyłem czas przeznaczony na to dzisiaj :J

Heh... jak się bawić to do końca... wyjąłem z szafy v640 ;J włączony w obwód razem z baterią pokazuje 200 mA stałego, po przełączeniu przełącznika HF na mierniku, pokazuje 150 :) Nie mogę zmierzyć rezystancji potencjometru dołączonego równolegle do Rb, bo w omomierzu siadła mi bateria :J Dlatego też c.d. nastąpi, jutro ...

Pozdr. eL eS

Reply to
Łukasz Sokół

A jestes pewien ze chcesz znac prad RMS ?

I Teka cyfrowego ? :-)

Użytkownik Łukasz Sokół napisał:

Noo... to już przepadlem :J przepiąłem ledy tak żeby brały z całej cewki i to jest PIĘKNE... pełną jasność osiągają przy prądzie (pomiar stałego :J prądu zasilania) poniżej 100 mA :)

Sama radość patrzeć :)

3 białe ledy, szeregowo, to circa 9V. Stąd gdyby założyć brak strat, musimy podnieść napięcie z 1 V a nawet mniej (mój paluszek ma już 0.9) czyli ca. 10 razy. Czyli znowu, zakładając brak strat, prąd pobierany z baterii (średni, stały) musi mieć ok. 10 razy więcej niż prąd diod (poł. szeregowe). Wychodzi, że leci przez nie 10 - 15 mA.

Nic się nie grzeje, sprawdzałem 'nosem' ;) I trafo i tranzystor są zimne.

A z tego co pamiętam z elektroniki, to wzmacniacz pracujący w klasie C w pewnych warunkach może mieć sprawność nawet 100%, prawda ? Oczywiście, całośc tyle nie będzie mieć, ale, cóż :)

Reply to
Łukasz Sokół

Aż tak mnie nie pili ;-P

To już nie jest szacunkowo - to byłby pomiar ;-P Na dobrą sprawę mój stary Velleman HHS5 oblicza RMS ale jego kalibracji do końca pewny być nie mogę :-(

Było słuchać mnie od początku...

[...]

W klasie D.

Tutaj są znane źródła strat:

  1. Ucesat tranzystora - BF159 akurat do dobrych pod tym względem nie należy.
  2. Sterowanie tranzystora - i znowu BF159 z Icmax = 100 mA pracuje daleko poza swoimi możliwościami i jego H21e jest w tych warunkach niski.
  3. Straty w miedzi: - zjawisko naskórkowości - straty na przewodach (im krótsze, tym lepsze)
  4. Straty na rezystancji wewnętrznej źródła zasilania - blokować, blokować i jeszcze raz blokować.

Niedokładnie. Na końce cewki. I nie jedną diodę ale całe obciążenie - czyli Szczotkę, LEDY i kondensator. Anodę Szczotki do końca podłączonego do kolektora, katodę ostatniego LEDa do końca podłączonego do rezystora bazowego.

Nie mowie o pileniu .. tylko biorac pod uwage ze bateria ma napiecie w miare stale to prad sredni jest bardziej ciekawy niz RMS ..

Oczywiście masz rację. Sam to przecież tak liczę... A i przy pomiarze pośrednim, po filtrowaniu RC mam wartość średnią a nie skuteczną. Nie mam pojęcia, skąd mi się nagle to RMS wzięło - zaszpanować chciałem, czy jaka cholera? :-(

Hmmm... Co najmniej dziwne. Albo jeszcze nie wycisnąłeś wszystkiego co się da z przetwornicy i po prostu prąd diod jest mały, albo trafiły Ci się diody o małej rezystancji dynamicznej.

to chyba dlatego ze nie moge w nie za bardzo patrzyć. oślepiają. maja bardzo skupione światło. ale jak sie je ciut przysłoni... test: 2 żółte i 2 zielone 5mm normalne LEDy. świecą jaśniej bez kondensatora. (470nF ceramczny) układ z szczotka natomiast 4(lub 5) białych ledów świeci jaśniej z kondensatorem 470nF. dodanie następnego 470nF nie pomaga juz.

CosteC

BTW 5 białych i 2 niebieskie świecą. ale juz nie tak ładnie jak 4 białe.

Reply to
CosteC

Bo teoretycznie to wlasnie tak powinno byc :-P