2 wentylatory...

Mam taki dziwaczny może problem...
Otóż potrzebuję podłączyć do wyjścia na wentylator (z płyty D945GSEJT) dwa
wentylatory.
Niestety ta płyta ma jedno wyjście, no a ja potrzebuję dwa. Ale mało tego -
jeden wentylator jest większy, i ma
kontrolę obrotów (i to jest powiedzmy "główny"). A drugi potrzebuję
mniejszy( bez czujnika) , który najlepiej coby chodził "podpięty"
razem z większym. No i się zastanawiam, co będzie jak to zepnę razem ?
Domyślam się, że wyjście na płycie jest PWM. Ale jak toto waszym zdaniem
zniesie 2 obciążenia (i to pewnie różne) - znaczy połączone równolegle...
Może ktoś coś takiego robił ? Bo płytę mam jedną, i jakbym coś uwalił, to
cały plan terminowy by mi diabli wzięli... A robota pilna jak cholera...

Re: 2 wentylatory...

zemu tego nieregulowane nie podepniesz bezpośrednio do molexa?

Re: 2 wentylatory...

Bo nie chcę, żeby chodził na "full". Niby mogę zamiast do 12V podłączyć do 5
( o ile pójdzie) , ale tak miałbym (teoretycznie) oba regulowanie...

Re: 2 wentylatory...

Ja miewałem do jednego gniazda na płycie głównej podpięte trzy wentylatorki
i nie było żadnych problemów. Tyle, że bez regulacji.

Re: 2 wentylatory...

MaB3%e szanse. Lepiej miEA%dzy 5 a 12 lub do 12 przez rezystor kilkadzies=
iB1%t20%
ohm.

--20%

Re: 2 wentylatory...
Jednego do płyty a drugiego przez opornik od 50-150 Ohm do zasilania i
gitara
Marek S

Małe szanse. Lepiej między 5 a 12 lub do 12 przez rezystor kilkadziesiąt
ohm.

Re: 2 wentylatory...

"Marek S" >
Nie daj cię boże wpinać miedzy 5 a 12 V. Jak nie wiesz czemu to zewrzyj te
dwa wejścia, abędziesz wiedział co twój zasilacz zrobi jak silniczek
wiatraka dostanie zwarcia.

Re: 2 wentylatory...

Nie, tego bym nie zrobił raczej... Znalazłem w internecie opis (już nie mam
linka), jak człowiek miał zbliżone pytanie (tyle, że w jego przypadku
chodziło
o 2 takie same wentylatorki). I wg. schematu "równolegle podlączyć
zasilanie, a czujnik z jednego" ponoć jest ok, o ile nie przekracza się
prądu wyjściowego płyty.
No spróbuję chyba... Żadnych rezystorów nie chcę, bo to ma chłodzić a nie
grzać :).
Teoretycznie, chyba powinno to działać - jeśli wyjście na płytcie jest
jakimś kluczem do masy, sterowanym przez PWM, to imho w dość szerokim
zakresie powinno
mu być "rybka" co tam jest podłączone...
Niedawno sam robiłem coś takiego na atmedze 162, miałem spory wentylator
sterowany PWM, i w sumie moje obawy wynikają głównie z tego,
że to PWM na płycie musi być pewnie podobne jak zrobiłem ja (czyli dość
szybkie, ponad 20kHz, żeby nie piszczało)...Właściwie, to powinienem sobie
to podejrzeć, żeby raz na zawsze było wiadomo...

Re: 2 wentylatory...

Czy to jakaś zagadka? Bo według mnie wyłączy się, gdyż zadziała
zabezpieczenie nadnapięciowe, kiedy na szynie 5V pojawi się 12V.

Re: 2 wentylatory...

pod warunkiem ze takowe jest i to dostatecznie szybko działające (niektóre
układy mogą nie lubić nawet chwilowego >5V ;P )

Re: 2 wentylatory...

Raczej nadprądowe.
Tymniemniej całkowite zwarcie śmigła jest wyjątkowo nieprawdopodobne.

Re: 2 wentylatory...

Tyle, że zabezpieczenie nadnapięciowe jest wymagane w standardzie ATX,
natomiast nadprądowe jest opcjonalne. Wiele zasilaczy ma zabezpieczenia
overvoltage i overpower, a nie mają overcurrent.

Re: 2 wentylatory...

Nie będę się upierał, ale overvoltage w ATX na szynie 5V nie mogę sobie
przypomnieć. Pewnie w wypasach jest. Tymniemniej nie sądzę żeby wiatrak,
nawet ze zwartolonymi kluczani, narobił wielkiego bigosu włączony między 12
a 5. Praktyka zresztą dość powrzechna onegdaj.

Re: 2 wentylatory...

wiesz, to jest wyjscie przeznaczone na _silnik_. silnik moze sie zablokowac.
silnik pobiera duzo pradu przy starcie...

moze na zabezp. przed kompletnym zwarciem bym nie liczyl, ale na 99% nic sie
nie stanie jak troche toto przeciazysz :) btw. wiatraki tez masz 'mniejszy i
wiekszy' ;) czyli pobor pradu maja rozny... zajrzyj do instrukcji plyty czy
producent jakos szczegolnie przestrzega przed podlaczaniem 'za duzych' i
tyle. podejrzewam ze znajdziesz wzmianke o 'overcurrent protected' i tyle.

--

Re: 2 wentylatory...

producent napisał  "1A max"

Re: 2 wentylatory...

Jako dzieciak majstrowałem migacze w których TG-52 szarpał żarówki
samochodowe 21W luźnym leszczem. Jaki jest maksymalny katalogowy prąd
kolektora TG52 pewnie większość wie. Podobnie jak wygląda przebieg prądu
włączania żarówki.

Re: 2 wentylatory...

Gdyby kogoś interesowało, podłączyłem (po prostu równolegle linie 12V i
GND), wyjście tacho z większego.
I działa.. Oba kręcą się z podobną prędkością. I o takie Polskie walczylim.

Re: 2 wentylatory...

I to jest słuszne rozwišzanie.

Re: 2 wentylatory...
Witam!
Wiatraczki do PC przewaznie sa indukcyjne, wiec prad rozruchu nie
istnieje tak jak w komutatorowych:)

Site Timeline