1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost

Potrzebuję okazjonalnie 3 fazowego 400VAC o mocy powiedzmy do 0.5kW w
miejscach gdzie mam tylko 230VAC.
Jakiś micromaster czy coś podobnego 1x230 na 3x230 się znajdzie.

Czy są istotne techniczne przeszkody by wstawić trafo 3 fazowe do
podniesienia napięcia wyjściowego falownika 230, ustawionego na 50Hz?
Oczami wyobraźni widzę toto zapakowanie w gustowną, metalową
walizeczkę;-)

Zasilania 400V potrzebuję do prób serwonapędów, bez obciążenia
mechanicznego.
Moc pobierana nie przekroczy założonej powyżej.

--
Pozdrawiam - Marek

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost

Falowniki muszą być synchronizowane i przesunięte w fazie o 120 stopni. Poza
tym problemów nie widzę. Przed laaty brałem udział w początkach projektu
falownika trójfazowego. Było toto na jakimś ASICu, za tym wzmacniacze i
transformator. Ten ASIC miał wbudowane sterowniki do IGBT. Wic polegał też
na tym, że miało to mieć możliwość przełączania częstotliwości 16.7, 50, 60
i 400Hz. Ewentualnie miały być różne transformatory, ale ostatecznego
produktu nie doczekałem (projekt na uniwerku).
A tak po prawdzie, to do większości sterowników nie potrzebujesz 3 faz.
Większość tych mniejszej mocy pracuje na jednej fazie.

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost
Thu, 30 Dec 2010 23:38:38 +0100, Waldemar Krzok

Niestety Lenze serii 9300, większość Sinamicsów wymaga 3x400VAC na
wejściu.

--
Pozdrawiam - Marek

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost

No to bida. Tu masz facia, który zrobił 120V -> 3x208V ze schematem.
http://www.edaboard.com/thread161104.html
A z gotowców, to możesz sprawdzić, czy znajdziesz gdzieś trójfazowego UPSa
lub konwerter dla paneli słonecznych, choć te ostatnie potrzebują na ogół
sieci, z którą się synchronizują. Do zrobienia to jest, nawet stosunkowo
lekkie (beztransformatorowo), ale trywialne to nie jest. Weim, że w czasie
prób "nasz" inwerter parę razy odstrzelił IGBT.

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost
Fri, 31 Dec 2010 00:14:51 +0100, Waldemar Krzok

Dzięki za info. ale zdecydowanie wolałbym użyć komponentów gotowych.
To ma służyć osczędności czasu przede wszystkim.
Zawsze mogę zapakować graty i podjechać do jakiegoś warszatu, gdzie
mają te 400VAC, ale czasem wygodniej byłoby zrobić próby spokojnie
przy stole, z kawą...

--
Pozdrawiam - Marek

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost

Transformatory 230/400V są łatwo dostępne. Można zrobić próbę dosyć niskim
kosztem.
Podnieść napięcie z 230 na 400 i zasilić falownik z wejściem 3x400.
Może być problem z pojemnością kondensatorów w falowniku - z trzech faz
tętnienia są zdecydowanie mniejsze.

--
Desoft

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost
pisal(a):

Tak to właśnie chcę zrobić czyli:

sieć 230 -/- fal 1F>3F 230 -///- trafo3F 230/400 -///- fal serwo 3F400
-///- silnik serwo.

Elektrycznie "stałoprądowo" powinno działać, ale nie wiem jak zachowa
się falownik 1F->3F 230VAC przy obciążeniu transformatorowym zamiast
silnika.
Problemem może być przegrzewanie transformatora przy podaniu sieczki z
falownika 1/3F.
Dla falownika serwo kształt napięcia zasilania nie powinien mieć
specjalnego znaczenia bo i tak ma graetza na wejściu.

--
Pozdrawiam - Marek

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost
Hello Marek,

sieć 230 -/- fal 1F>>3F 230 -///- trafo3F 230/400 -///- fal serwo 3F400

Nie jestem pewny, czy transformator 3f nie będzie droższy od zasilacza
230V AC/560V DC o mocy tych biednych 500W. A jak nie jest potrzebna
izolacja galwaniczna to mogę sobie wyobrazić zrobienie takiego
zasilacza bezpośrednio na typowym PFC...

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost
Fri, 31 Dec 2010 16:25:54 +0100, RoMan Mandziejewicz

Sęk w tym, że falowniki serwo z którymi mam czasem nieprzyjemność
pracować wymagają 3x400VAC.
Zapewne można (ingerując w nie) wejść im bezpośrednio na szynę DC od
zakrystii, ale są to z reguły urządzenia klienta lub kupione dla
niego, którym nie chciałbym wyłączać gwarancji.
Ideałem jest więc gniazdko wtyczka 1x230 - "magiczna skrzynka"
gniazdko 3x400. A czy to będzie kosztowało 300 czy 1300 zł nie ma
znaczenia zasadniczego, chociaż w granicach rozsądku.

--
Pozdrawiam - Marek

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost
Hello Marek,

Na szynę DC wejdziesz podpinając się z DC między dowolne dwie fazy
wejścia.

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost
Fri, 31 Dec 2010 16:48:30 +0100, RoMan Mandziejewicz

Elektrycznie OK, sprawdzę, ale mam przeczucie graniczące z pewnością,
że z układu monitorowania wejścia dostanę info o błędzie zasilania i
na tym próby się skończą, bo firmware plaże gest Kozakiewicza.

A serio pytając - próbowałeś takiego myka na np Lenze 9324?

--
Pozdrawiam - Marek

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost
Hello Marek,

W ogóle nie zajmuję się falownikami. Czasem tylko coś indukcyjnego do
nich projektuję...

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost

Nie zapomnij o dużym kondensatorze.

Możliwe, niewykluczone. Tylko rozbierając wiele falowników nie znalazłem w
nich monitorowania obecności faz. Jest pomiar napięcia wejściowego.

--
Desoft

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost
Hello Desoft,

To tylko 500W - przy 560V wystarczy jakieś 300uF

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost

Nie przekombinowałeś?
sieć 230 - trafo 230/400 - falownik z wej 3x400 - wyjście trzy fazy na
silnik serwo.

Można ustawić na sztywno (żadnych ramp itp) tylko jak zachowa się trafo 50Hz
sterowane przebiegiem z falownika - sinusa tam nie ma.

I nie prościej wykorzystać ten fakt?
Jeżeli podłączysz napięcie stałe na wejście falownika to zadziała.

--
Desoft

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost

Posłużę się cytatem "killera" - Też chciałbym to wiedzieć, Siara;-)
Pożyjemy zobaczymy.
Myślałem, że ktoś ćwiczył coś podobnego i zechce podzielić się
doświadczeniami a trafo 3 fazowe nie jest tanie.

OK, jeśli jak wspominałem wcześniej, nie będzie monitorowania wejścia
zasilającego, a tylko kontrola napięcia na szynie DC za prostownikiem.
Ta ostatnia jest na pewno obecna w każdym typie falownika z którym się
zetknąłem.

Najprościej będzie to sprawdzić odsprzęglając silnik na gotowej
instalacji dla ograniczenia obciążenia i spróbować puścić bez jednej
fazy. DC dostanie z lekka dziurawe, ale kondensatory powinny utrzymać
poziom bez obciążenia mechanicznego silnika.
Podzielę się rezultatami ale obawiam się, że w zależności od typu
falownika może być różnie.

--
Pozdrawiam - Marek

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost

Dokładnie, w każdym.

Większość falowników zgłasza błąd w tym momencie, bo na wyjściu mierzony
jest prąd.

--
Desoft

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost

Miałem na myśli odpięcie jednej fazy zasilania falownika, a nie kabla
silnikowego.

--
Pozdrawiam - Marek

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost

Przeczytałem to jako odpięcie silnika.

A tutaj odpięcie zasilania (jednej fazy)

A jak puścisz falownik z silnikiem?
Przecież tętnienia wywalą "zbyt niskie zasilanie"

--
Desoft

Re: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost

Jeśli mieszkasz w bloku to weź pozostałe fazy od sąsiadów.

tadeusz

Site Timeline