1wire - nie po skretce?!

Wlasnie doczytalem sie na stronie linux-a poswieconej 1wire, ze urzadzenia
tego typu nalezy podlaczac tylko i wyalcznie na prostym, nieskreconym kablu.

Slyszeliscie o tym?

Jakie macie praktyczne najwieksze dlugosci kabla na 1wire?

Pozdrawiam, marcin

--
ml

http://www.archimedes.eu.org/

Re: 1wire - nie po skretce?!
On 13 Mar 2013 07:06:40 GMT, Marcin L <"xxxl kropka

Ale jaka wersja? 1wire 2 przewodowy (paso┼╝ytniczo) czy pe┼éen 3
przewodowy?
Te┼╝ mnie ciekawi ten temat, gdzie┼Ť czyta┼éem o 1km ale nie pami─Ötam 2
czy 3 przewodowa wersja to by┼éa. Osobi┼Ťcie u┼╝ywam 2m  2 przewodowy i
20m 3 przewodowy w warunkach przemysłowych.

Re: 1wire - nie po skretce?!
W dniu ┼Ťroda, 13 marca 2013 08:06:40 UTC+1 u┼╝ytkownik Marcin L napisa
ł:
lu.

z piwnicy na dach :-) Po przewodzie ze 13m, dodatkowo z różnymi odgał
─Özieniami, w sumie ze 40metr├│w - wszystko na przewodach odzyskanych ze
skr─Ötki czyli jak najbardziej poskr─Öcanych.
Zasilanie pasożytnicze, momentami do 14 czujników. Zdarzały sie dni g
dy kompy (różne -linux, winda) zaliczały zwis ale nie umiem powiedzie
c czy to wina skr─Ötki -lekko sugeruj─Ö ze jednak nie.

b.

Re: 1wire - nie po skretce?!
Widz─Ö, ┼╝e iracjonalna moda na 1-wire nie ga┼Ťnie.
Najpierw pytanie: Dlaczego 1-wire ?
Zdecydowanie lepiej skr─Ötka.
1-wire nie jest systemem symetrycznym jak np. RS485 i jako taki jest podatny
na zak┼é├│cenie (bardzo). W og├│le nie by┼é projektowany do transmisji na du┼╝e
odleg┼éo┼Ťci (3m to ju┼╝ du┼╝a odleg┼éo┼Ť─ç).Sam u┼╝ywa┼éem przez lata, bo klienci
ponad wszystko chceili TANIO. Teraz ju┼╝ tego nie robi─Ö.

Re: 1wire - nie po skretce?!
du?e
klienci
Ja tam czujniki DS18b20 lubie, po s─ů proste tanie i jako-tako
kalibrowane, i trzymaj─ů parametry, tyle ┼╝e do pod┼é─ůczania na dalsze
odleg┼éo┼Ťci u┼╝ywam skr─Ötki i rs485 - po prostu zamiast samego czujnika
jest ds18b20 + attiny + 75176 do rs485 i leci bez problemu na 100m...

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: 1wire - nie po skretce?!
Mam za sob─ů zrobienie uk┼éadu 1-wire o ┼é─ůcznej d┼éugo┼Ťci ok. 2 km.
Podzielonego na segmenty oczywi┼Ťcie z u┼╝yciem DS2409 i ze specjalnym
masterem z automatyczna kontrol─ů zboczy.
Tak  czy owak to paranoja i walka z g├│wnem.

Re: 1wire - nie po skretce?!

Wi─Öc ... mia┼éem taki czujnik jeden. Kiedy┼Ť patrz─Ö ... 10 stopni
podskoczy┼éo.
My┼Ťl─Ö ... no co┼Ť mi si─Ö poki─çka┼éo, mo┼╝e przejdzie. Czasu nie mia┼éem i
tak
sobie to chodzi┼éo. Za jaki┼Ť czas ... brak pomiaru. To my┼Ťl─Ö, trzeba w ko┼äcu

to naprawi─ç. No i id─Ö do tego czujnika. A tam .... n├│┼╝k─Ö wytrawi┼éo.

Re: 1wire - nie po skretce?!

Jak przed wp┼éywem warunk├│w atmosferycznych nie zabezpieczy┼ée┼Ť to tak masz.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

Nie o to chodzi. 10 stopni inaczej pokazywa┼é

Re: 1wire - nie po skretce?!
[..]

Pytanie brzmi: dlaczego.
Teraz ci─Ö┼╝ko b─Ödzie docieka─ç, ale na 10 czujnik├│w przez ostatni rok
tylko 2 razy na jednym pomiar by┼é znacznie zawy┼╝ony w 2-ch nast─Öpuj─ůcych
po sobie pomiarach, nie jestem pewien czy nie le┼╝a┼éa w jego pobli┼╝u
opalarka.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: 1wire - nie po skretce?!

Nic mi do głowy nie przychodzi. Trawienie nóżki nie wydaje się mieć
zwi─ůzku
z zaburzeniem pomiaru. A mo┼╝e jednak ?

Innym razem se gadali┼Ťmy o tym czy dok┼éadne i ... patrz─Ö a tu jak na
zawo┼éanie pik +117 stopni

Re: 1wire - nie po skretce?!
A crc transmisji sprawdzasz, czy (jak w wi─Ökszo┼Ťci implementacji)
ignorujesz?

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: 1wire - nie po skretce?!
[..]

I tu piesio mo┼╝e by─ç pogrzebany.
Na linuxie serwer dziennie wysy┼éa mi po ┼Ťrednio 3 maile z raportami o
błędach CRC, ponowny odczyt jest ok.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: 1wire - nie po skretce?!

sprawdzanie crc w 1wire to absolutna koniecznosc ale ja sobie nie
zajmuje glowy (i zasobow) wys┼éaniem informacji o kazdym b┼é─Ödzie CRC,
skoro on zawsze mo┼╝e wyst─ůpi─ç. Informacja o b┼é─Ödzie wysy┼éam wtedy gdy
blad jest powtarzany pod rz─ůd okre┼Ťlon─ů ilo┼Ť─ç razy (sam sobie uznaje
w zale┼╝no┼Ťci od warunk├│w pracy ile razy dopuszczam na blad
powtarzalny).

Re: 1wire - nie po skretce?!

3 razy dziennie to nie b┼é─ůd

Re: 1wire - nie po skretce?!

Pewnie sprawdzam bo by tego by┼éo wi─Öcej. Nie przejmowa┼ébym si─Ö, b┼é─Ödy
zdarzaj─ů si─Ö tylko akurat jak gada┼éem. Natomiast tamta trwa┼éa odchy┼éka 10
stopni ...

Re: 1wire - nie po skretce?!
du?e
klienci

Kiedy te wszystkie m─ůdrale zrozumiej─ů ┼╝e ka┼╝da technologia ma swoje
zastosowanie, je┼Ťli komu┼Ť pasuje 1-wire to j─ů stosuje, koniec kropka.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: 1wire - nie po skretce?!
W dniu pi─ůtek, 15 marca 2013 22:49:27 UTC+1 u┼╝ytkownik zapinio napisa
ł:
tny
i na du┼╝e
z lata, bo klienci

no to ja sie pytam - co proponujesz w zamian. Jest zapotrzebowanie jest na
pomiar do 20 temperatur, odległosci od centrali jakies 20m-30m i sterowan
ie 10 urz─ůdze┼ä.
Przy zastosowaniu 1wire kosztowalo mnie to: elektronika 250zł, przewody o
k. 20z┼é, czujniki 20x5z┼é, modu┼éy przeka┼║nik├│w 100z┼é - ┼é─ůczn
ie do jakies 500z┼é.
Co proponujesz i oszacuj ile to by kosztowało w konfiguracji jak wyżej.

b.

Re: 1wire - nie po skretce?!
du┼╝e
klienci
pomiar do 20 temperatur, odległosci od centrali jakies 20m-30m i sterowanie 10
urz─ůdze┼ä.
20z┼é, czujniki 20x5z┼é, modu┼éy przeka┼║nik├│w 100z┼é - ┼é─ůcznie do jakies
500zł.

Je┼Ťli preferujesz klient├│w kt├│rzy, chc─ů si─Ö zmie┼Ťci─ç w bud┼╝ecie 1000 z┼é

to faktycznie takie rozwi─ůzanie jest najta┼äsze. A jeszcze da ci zarobi─ç
z 500 zł.

Re: 1wire - nie po skretce?!
[...]
Na takie odleg┼éo┼Ťci i za tak─ů cen─Ö, to tylko bezrobotny z grup─ů
inwalidzk─ů, przy dofinansowaniu miejsca pracy dla niego - termometr za
7z┼é, zeszyt do zapisywania wynik├│w 2z┼é, i prze┼é─ůczniki zamiast
przeka┼║nik├│w. Niech chodzi zmierzy─ç temperature, zapisa─ç wynik do
zeszytu i w┼é─ůczy─ç/wy┼é─ůczy─ç te 10 urz─ůdze┼ä...