100Hz w LCD

Nie mogę zrozumiieć co robi w TV LCD 100Hz. W starych TV CRT wszystko było
jasne. Plamka na 100Hz kinolu biegała 2 razy szybciej dzięki czemu migotanie
obrazu nie było zauważalne jak przy 50Hz. W LCD nie ma już biegającej plamki
więc nie ma efektu migotania. Każdy piksel można zmienić w każdej chwili, a
przy jednolitym kolorze piksele w zasadzie nie są zmieniane i świeca ze
stałą wartością. Co daje więc 100Hz w TV LCD. Czy to jet tylko chwyt
marketingowy?

Zbyszek

Re: 100Hz w LCD

Są też TV 200Hz a nawet 600Hz
Niektórzy widzą róznicę. ja nie widzę, choć TV 100Hz mam, bo miał kilka
bajerów (choć zbędnych) więcej od "brata" 50Hz

Re: 100Hz w LCD

600 to plazmy.

W jakim tv nie widzisz 100hz, lcd?

Re: 100Hz w LCD

tak

Re: 100Hz w LCD

moze nie masz wyliczanej klatki tylko po prostu powielana

Re: 100Hz w LCD

Nie mam pojęcia o tak głebokich aspektach technicznych.
Wybierałem jakiś czas temu telewizor. Kineskopowych już nie było. Zostały
LCD i śladowe modele plazmowe.
W sklepach jest tego mnóstwo, łaziłem , patrzyłem.
Po kolejnej selekcji został Sony Bravia V(50Hz),W(100Hz),Z(200Hz)
No i ja nie widzę między nimi różnic wynikających tylko z herców. Kupiłem
W5500. Do oglądania zwykłej telewizji  satelitarnej był z nich najlepszy -
moze tak go w sklepach konfigurowali.
BluRaya oglądam sporadycznie, w gry komputerowe nikt na nim nie gra.
Dobrze czy źle nie wiem. Wiem, ze mnóstwa jego funkcji nigdy nie użyję.

Re: 100Hz w LCD

Uwazasz, ze byl najlepszy i zakladasz, ze Cie oszukano?

Re: 100Hz w LCD

Tu nie chodzi o migotanie tylko o eliminacje smuzenia i bardziej plynny
ruch.

Re: 100Hz w LCD

Tylko dlaczego żaden sprzedawca nie wie jak działa 100Hz w LCD. Nie chodzi o
skutek (sztucznie naciągany w trybie demo) tylko o zasadę działania.

Zbyszek

Re: 100Hz w LCD

w sensie treści obrazu 100Hz (czy więcej) nic nie wnosi. Jak można
wyczytać: z klatki 1 i 2 wylicza się i tworzy klatkę pośrednią, którą
wstawia się między 1 i 2. W innym systemie tę samą klatkę wyświetla się
dwa razy. Czy faktycznie zmniejsza to efekty smużenia i poprawia
płynność w dynamicznych scenach - nie mam pojęcia...

--
Bogdan

Re: 100Hz w LCD

Ale ze zwykłej kablówki/telewizji naziemnej itp. źródeł dostajesz w
Polsce sygnał w PALu z przeplotem. Co ciekawe, kolejne półobrazy
pochodzą z różnych chwil czasowych (a nie są częścią tej samej złapanej
pełnej klatki obrazu). Dlatego od stopnia zaawansowania elektroniki
telewizora zależy, jak wyznaczy kolejne klatki do wyświetlenia (nie
wystarczy chamsko skleić dwóch sąsiednich półobrazów - bo przy ruchu
będzie widać przesunięcie co drugiej linii właśnie z racji "łapania"
półobrazów w innej chwili czasowej).

Wychodzi na to, że przy odpowiednio dobrych algorytmach wystarczyłoby
progresywne 50Hz (konwersja 50i -> 50p). A 100Hz to tylko dodawanie
sztucznie wyliczonych klatek pośrednich, których nie było w materiale
źródłowym. U większości widzów polepsza to subiektywnie odczuwalną
płynność ruchu. Natomiast wyświetlenie tej samej klatki 2 razy zupełnie
nic nie zmienia - ale taki TV i tak warto mieć, choćby do puszczania
obrazu z komputera (gry śmigające w 100 fps itd).

Re: 100Hz w LCD
  Natomiast wyświetlenie tej samej klatki 2 razy zupełnie

A tu się grubo mylisz, wystarczy żebyś miał pojęcie jak zbudowany jest
choćby tradycyjny kinowy projektor, każda klatka jest wyświetlana w
zależności od systemu co najmniej 2 razy z zaciemnieniem ekranu pomiędzy
nimi i mimo że jest to ta sama klatka drastycznie zmniejsza się
migotanie a zwiększa wrażenie płynności ruchu. Podobne sądy jak twój
opierają się na całkowitej nieznajomości procesu widzenia, oko to nie
elektroniczna kamera a przez nerw wzrokowy nie płynie sygnał elektryczny
o określonej czestotliwości skanowania "ocznej macierzy", jedno i drugie
opiera się o skomplikowane procesy chemiczne  a obraz powstający w mózgu
jest wynikiem tego co pojawi się na siatkówce oka i tego co mózg
spodziewa się tam zobaczyć, mózg i oko przyzwyczajone sa w drodze
ewolucji do światła o stałym natężeniu w pewnej jednostce czasu dla tego
"sztuczki" stosowane przy projekcji ruchomych obrazów są wynikiem
doświadczeń i eksperymentów a nie prostych algorytmów.

Re: 100Hz w LCD

Czy LCD zaciemnie ekran między nimi ?

Re: 100Hz w LCD

To siEA% chyba B6%ciB6%le wiB1%BFe z czasem reakcji krysztaB3%u, pytanie j=
aka
bEA%dzie amplituda zmian jasnoB6%ci ekranu jeB6%li w 50Hz sygnale kolejne
klatki bEA%dB1% na przemian czarne i biaB3%e ? Albo inaczej, jak dB3%ugo
pozostanie B6%lad po jasnym obiekcie, jeB6%li kolejne klatki bEA%dB1% czarn=
e.

Jak uda siEA% odpowiedzieE6% na te pytania, to bEA%dzie moBF%na oceniE6%, c=
zy ma
sens 100Hz. OczywiB6%cie moBF%na powiedzieE6%, BF%e gaszenie rozpocznie si=
EA%
wczeB6%niej o 1/100s ( jeB6%li jasnoB6%E6 interpolowana w miEA%dzyklatce b=
EA%dzie
niBF%sza ), krysztaB3% pochB3%onie B6%wiecenie tB3%a wczeB6%niej i reakcja =
bEA%dzie
szybsza. Na ile jest to jednak znaczB1%ce ?

Re: 100Hz w LCD

Nie w tym sensie. Padre zarzuca brak wiedzy, ale sam przedstawia
przykład który nie ma sie nijak do LCD bo _PO CO_ w LCD zaciemniać obraz
pomiedzy klatkami? W kinie obraz musi migotać z zacienianiem bo tak jest
prowadzona taśma. W LCD nie ma w ogóle takiej potrzeby.

Sens 100Hz jest w interpolacji klatek (i wygładzaniu obleśnego
interlace) a nie w szybkosci skrecania kryształów. Moc obiczeniowa jest
juz wystarczająca, zeby opóźnić obraz o parę klatek ale mieć więcej
informacji o ruchu żeby lepiej wygladzić obraz przy konwersji i->p i
wyliczyc cos pośredniego.

PO CO miałby tak robić?

Re: 100Hz w LCD

W samym LCD to jest taka wlasciwosc. Ale w TFT nie ma, a wszystkie
duze sa teraz TFT, wiec nie ma co dyskutowac :-)

J.

Re: 100Hz w LCD

No ja wiem, ale chodzi mi jedynie o czas reakcji matrycy i jak siEA% ma
do 100Hz. RzeczywiB6%cie w starszych TV LCD byB3%o widaE6% smuBF%enie.

O przeplocie wB3%aB6%nie sobie doczytaB3%em i jak widaE6%, wielu rzeczy
jeszcze nie wiem :) Nie byB3%em B6%wiadomy tego problemu.

Re: 100Hz w LCD

Wielu "specjalistów" z sąsiedniej grupy telewizyjnej nie jest po
dzisiejszy dzień tego świadoma. Co gorsza wiedza o tym czy nadają w i
czy p zaczyna nie mieć znaczenia, bo telewizory potrafią interpolować
pomiedzy ramkami i problemy z i->p przestają byc widoczne.

Re: 100Hz w LCD

No i widać że nic nie rozumiesz, takiego zaciemniania wymaga FIZJOLOGIA
PROCESU WIDZENIA a nie ekran LCD, nie ważne że nie widzisz lub nie
rozumiesz takiej potrzeby, wystarczy że telewizory z taką konstrukcją
wyświetlają obraz POSTRZEGANY jako płynniejszy.

A co do projektorów kinowych, zaciemniają ekran nie tylko podczas
przewijania kliszy jak było to w pierwszych prymitywnych konstrukcjach
ale również co najmniej raz kiedy klisza się nie porusza - zgadnij w
jakim celu? Albo poszukaj informacji na ten temat.

Re: 100Hz w LCD

Chcesz mi powiedzieć, że fizjologia procesu widzenia _WYMAGA_
zaciemnienia? Serio? Ktos ci zaciemnia rzeczywistość 100 razy/sek? Może
po prostu masz oświetlenie w domu samymi świetlówkami z jednej fazy ...

Zadaje pytanie ponownie: PO CHOLERE ZACIEMNIAĆ 2x częściej obraz skoro
możemy tego w LCD nie robić _W OGÓLE_.

LCD a kino to dwie kompletnie różne rzeczy. Mechaniczny projektor będzie
migał i szukano rozwiązań które to miganie zneutralizuja, ale nie
wyeliminują. W LCD nic migac nie musi. I nie miga. Hasla 50/100/200Hz na
LCD nie mają się nijak do jakiegos kinowego migotania.

Site Timeline