1 Wire & PIC - prośba o pomoc

Witam! Postaram się krótko: Jestem na etapie projektu czytnika pamięci ROM DS 1990, pastylki Dallasa. Schemat wstępny możecie zobaczyć tutaj:

opis układu: Robiony na mikrokontrolerze PIC12F629. 3switche są do adresowania pamięci, w której będą zapisywane pastylki (klucze), zaś 1 switch to wybór trybu pracy (zapis pastylek/odczyt). Reszta to standard, czyli zasilanie + wysterowanie elementu wykonawczego i obsługa 1-wire. Mam kilka pytanek:

1) W projekcie każą mi zamieścić dodatkowo wejście, które posłużyłoby do zaprogramowania PIC-a. Jak się to realizuje ? Będzie potrzebna jakaś jeszcze kostka służąca do programowania ? 2) Jaką wartośc powinny mieć rezystory R1-R4 ? 3) Jaki rezystor R5 przyjąć - wiem, że wylicza się to z prostego prawa Ohma, z tym, że muszę znać prąd wyjściowy dla PIC-a i prąd cewki przekaźnika. Prąd wyjściowy dla PIC-a w dokumentacji - ale tu mam pewną wątpliwość. Czym się różni "Maximum output current sunk by any I/O pin" (25 mA) od "Maximum output current sourced by any I/O pin" ? Wartości te same, ale chodzi o ideę, żebym wiedział, co robię ...

I póki co chyba tylko tyle pytań - i tak za dużo ... Jeśli ktoś ma pojęcie o czym napisałem i jest mi w stanie pomóc, będe wdzięczny za każdą wskazówkę, także te niezwiązane z moimi pytaniami. Z góry dzięki, pozdrawiam!

Reply to
Grzech

Pewnego dnia Grzech przemówił ludzkim głosem:

Po prostu musisz wyciągnąć na jakieś złącze linie do programowania GP0,GP1,GP3 + zasilanie. Wiesz chociaż jakim programatorem dysponujesz ?

Gdybyś dał switcha od strony masy mógłbyś w ogóle nie dawać tych rezystorów (wyjątkiem jest port GP3) - wystarczyłoby włączyć podciągnie w procesorze. Wartość tych rezystorów nie jest krytyczna, nie powinna być za mała żeby układ nie marnował za dużo prądu. Z kolei przy dużych wartościach łatwiej łapie się zakłócenia (łatwo można je w programie odfiltrować). Wartość z zakresu 10k..100k powinna być ok.

Jeśli założysz, że prąd cewki przekaźnika wynosi np 50mA, a minimalne wzmocnienie stałoprądowe tranzystora sterującego wynosi np 50, to prąd bazy powinien być >1mA. Przy zasilaniu 5V wychodzi (5V-0.7V)/1mA = 4.3k.

sourced - prąd wypluwany z portu sunk - prąd zasysany do portu

Na schemacie brakuje kondensatorów blokujących stabilizator ( + ewentualnie procesor jeśli będzie "daleko" od kondensatora blokującego stabilizator). Nie wiem jaki masz przekaźnik, ale jeśli prąd cewki to kilkanaście...kilkadziesiąt mA to możesz wrzucić bc547..9 do sterowania, lub jeśli ten prąd jest większy to bc337 (i oczywiście trzeba wtedy diodę 1N4148 wymienić na mocniejszą). Styki przekaźnika dałbym na osobne złącze, a na pewno odsunąłbym od linii sterujących pastylką. Jeśli elementem wykonawczym ma być jakiś rygiel/elektromagnes to dorzuciłbym na styki przekaźnika jakiś układ do gaszenia przepięć.

Reply to
Zbych

Wielkie dzięki za pomoc!

Projekt robię tylko teoretycznie, więc o programatorze nic nieststy nie wiem. Ale jeśli dobrze zrozumiałem, to wypuścić GP + zasilanie na jakieś złącze i stanowić to będzie wejście do programowania... Jeszcze raz tnx za wskazówki.

Reply to
Grzech

Zbychu - gdzie sie mozna nauczyc takich rzeczy???

Reply to
Zola