Zijn die fabrikanten nou zo stom?

Ja en nee, een male RJ11 kan door zijn constructie de buitenste contactveertjes van de female RJ45 lam maken. In de praktijk kom je wel eens slechte contacten tegen in outlets die veel met RJ11 stekkertjes gebruikt zijn.

plug&play, handig maar in de praktijk dus onhoudbaar... Hoewel de SCART norm nog steeds redelijk leeft. Die haalt misschien z'n 30ste verjaardag nog.

Of nog leuker, de stekker van de platenspeler. Dan komt er misschien niet alleen rook uit het element maar ook uit de kabel ;-)

Ik werkte destijds bij Aurora/Kontakt als onderdelenverkoper in de vakantie en die 3 polige DIN lag in de bakjes, tot we ineens een zending 5 polige pluggen en chassidelen binnen kregen. Die kregen we pas omdat er vraag was gekomen door de intrede van het stereotijdperk. Hetzelfde zag je bij de IEC antennestekker, toen de TV's 75 coax kregen, verschenen die ook in de handel. Overigens is de D.I.N norm aangepast, niemand hield tenslotte rekening mee dat de er stereo gramofoonplaten zouden komen. In 1962/63 werden ze nog wel naast elkaar uitgebracht, bijv. E.M.I Parlophone label (later Apple Records van The Beatles) types PCM12121 was mono PCS12121 was stereo, verder was de LP hetzelfde. Vaak een beetje ping pong stereo, want mengpanelen met panoramregeling waren er niet op Abbey Road. Ik kan wel even nazoeken wat er allemaal in de eerste versie van de D.I.N zat. Er zal vast wel een gründliche deutsche site te vinden zijn!

Wederom een mijmerverhaal uit de oude doos, als het teveel is, hoor ik het wel ;-)

Maurits

Reply to
Maurits

Dat soort verhalen kan nooit teveel zijn.. Zelfs nooit genoeg ;-)

Daar heb ik nog wel "ge-post-orderd" en ik ben, als Grunneger, ook wel eens in de winkel geweest in de kop van de Vijzelstraat, vanaf de Munt. Het was wel een wat grotere winkel als Crescendo in de Zwanestraat of Okaphone in de Oude Ebbingestraat in Groningen Stad.

Yep, stevige metalen 3 polige pluggen met een rubber tule. Ik heb ze hier nog wel in de rommelbak liggen. Stukken beter als dat latere wrakke plastic spul. Ineens hadden met name Duitse radio's een 3 polige din stekker voor de PU en bandrecorder i.p.v. de bekende bananenstekkers en de platte en ronde pen voor de extra luidspreker . Ik kon er met mijn Serenade recorder van Amroh weer niks mee, want deze recorder nam op via de luidspreker uitgang.

Met name Philips heeft jarenlang met de DIN norm in de clinch gelegen, men pastte hun eigen stekker toe, I.E.C. norm dacht ik, maar daar ben ik niet zeker van. Maar een platenspeler van Flipse aansluiten op een Grundig radio betekende altijd een verloopje of een DIN stekker aan het snoer solderen.

Ik heb nog platen van de Studio 2 Stereo serie van EMI. Links en rechts en bijna niks in het midden. Decca Deram kwam als eerste met op 16 sporen opgenomen en afgemixte opnamen. En een van de succesnummers op het nieuwe DERAM label (Deramic Sound System) werd "Days of Future Passed" van "The Moody Blues" met daarop de all time wereld hit "Nights in white satin". DERAM trok met de Moody's alles uit de kast, niet alleen met symphonische pop, maar met een klassiek orkest (London Festival Orchestra o.l.v. Peter Knight). Philips deed jaaaren later ongeveer hetzelfde door met een zeer zuiver opgenomen CD van de Dire Straits te komen ter promotie van de CD.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

On Fri, 22 May 2009 00:51:10 +0200, Stef wrote in nl.hobby.elektronica:

Dat is een kwestie van definitie. Als je alle regels op een enkel papier beschrijft, dan kun je dat een enkele norm noemen. Maar ik blijf erbij dat de aansluitingen verschillen.

Je link zal ik nog nader bestuderen, dat kan best interessant worden.

--
José
Reply to

On Thu, 21 May 2009 21:05:42 +0200, Moi wrote in nl.hobby.elektronica:

Dat bedoel ik dus!

Dat is een ander verhaal. Er is geen reden waarom DIN niet hetzelfde signaalniveau zou hebben. Ik vind de tulpen trouwens ook niet ideaal: verkeerde verbindingen zijn te goed mogelijk.

Kennelijk. Ik heb ze al 30 jaar niet gezien, en een redelijk alternatief is er intussen niet gekomen - je moet steeds draadjes in een klemmetje prutsen.

--
José
Reply to

On Thu, 21 May 2009 21:25:45 +0200, Pim Schaeffer wrote in nl.hobby.elektronica:

Zo? Mij lukt het niet.

Klopt: voor netwerk 1236 en voor telefoon 45, dus geen conflict. Maar voor ISDN 3456.

Dat noemden ze "entrees". Ik herinner me dat ik het een keer geprobeerd heb met een koptelefoon.

Bijna goed, je kunt wel een lamp met een lamp verbinden, maar verder ben ik het met je eens.. Ik zou het niet zo gek hebben gevonden als andere "ongelijkwaardige" verbindingen ook zo waren, bijvoorbeeld bij Cinch: uitgangen mannelijk, ingangen vrouwelijk. Er bestaat dan maar een soort verbindingskabel: een verlengkabel. .

Helemaal niet mee eens. De verbinding is "gelijkwaardig" of bidirectioneel. Aan elke kant heb je een ingang en een uitgang.

--
José
Reply to

On Thu, 21 May 2009 17:15:19 +0200, snipped-for-privacy@wf.dd.invalid wrote in nl.hobby.elektronica:

Inderdaad, en daarom vind ik het een slecht idee als het NIET dezelfde norm is.

--
José
Reply to

On Thu, 21 May 2009 16:55:51 +0200, snipped-for-privacy@wf.dd.invalid wrote in nl.hobby.elektronica:

Jaaaaa, jij snapt het!

--
José
Reply to

On Sat, 23 May 2009 01:10:48 +0200, "Ben Doedens" wrote in nl.hobby.elektronica:

Ik kan me een stekker herinneren met vijf rechthoekige pinnen op een rij. Die bedoel je misschien. In principe hetzelfde als DIN, maar dan uitgerold, plat. Ik herinner me dat je de stekkers als chassisdeel kon gebruiken, ze pasten precies in de ovale gaten van een UF002 (of was het UF003?)

--
José
Reply to

Kwa panorama-stereo: ik heb zowel Blood Sweat & Tears 2nd album (RCA) als James Taylor : James Taylor (Apple!) Allebei uit 1968, IIRC.

Bij JT is inderdaad het stereobeeld extreem breed (wat wel erg grappig is) Bij "knocking around the zoo" lijken de "spookhuisgeluiden" heen en weer te vliegen, waardoor je toch panpot-stereo gaat veronderstellen.

Bij BST (RCA) is het stereobeeld wel heel breed, maar is wel helemaal volgebouwd.

Het is trouwens niet onmogelijk dat de latere CD's opnieuw geremastered zijn.

Leuk detail is dat beide platen verbindende muziekjes hebben tussen de tracks. Dat was toen mode. Erg hip ook, die gymnopedies, en Greensleeves enzo.

*mijmert mee met de oude mannen*

AvK

Reply to
Moi

Ik had er even niet aan gedacht dat de DIN-plug al bestond voordat er stereo was. En zij ook niet, dus ;-}

AvK

Reply to
Moi

Dan had je er even bij moeten zeggen dat het om apparaten gaat die je juist niet met elkaar wilt verbinden, anders is de layout die jij noemt juist die, die voor kruiskabels nodig is.

"José" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Zie

of

Uniframe wordt weleens aangeboden op de bekende tweedehands sites of op marktdagen van de Veron en dergelijke verenigingen. Ik heb nog wat liggen, maar wel gebruikt!

Maurits

Reply to
Maurits

On Sat, 23 May 2009 13:39:24 +0200, Moi wrote in nl.hobby.elektronica:

Het verklaart ook de vreemde nummering van de DIN-plug: 14253. 4 en 5 zijn later toegevoegd.

Bij sommige mono-apparaten kreeg je een 3-5-polige DIN kabel. Aan de ene kant 3-polig en aan de andere kant 5-polig. De 5-polige stekker had 14 en 53 doorverbonden. Dat had voordelen als je een verbinding wilde maken met een apparaat waar maar 3 gaatjes in zaten, want daar paste de

5-polige stekker niet in.
--
José
Reply to