zappen met oude TV en HUMAX decoder.

Ik gebruik nog een oude TV. Sinds we zijn gedwongen een decoder te
gebruiken (Rekam) springt de TV van zijn scart-ingang af.
Het komt omdat er verschillende spanningen worden doorgegeven aan de TV bij
beeldformaat veranderingen.
Zo hoort er een bepaalde spanning bij ieder beeldformaat 16:9, 14:9, 4:3.
welke precies weet ik niet.

Dat dit bij het Zappen bijzonder lastig is zal duidelijk zijn.
Iedere keer moet de TV Scartingang, waarop de Humax decoder is aangsloten,
weer worden aangezet.

Wie heeft een eenvoudige, goedkope, eventueel zelf te maken oplossing?

Re: zappen met oude TV en HUMAX decoder.

De schakelspanning kan je vastzetten op pin 8 hier staan de waardes
http://www.hardwarebook.info/SCART

Maurits

Re: zappen met oude TV en HUMAX decoder.

Dat begrijp ik maar ik wil eigenlijk een vaste spanning uit de decoder
hebben waarop de TV dan aangaat.
Zo te zien moet dat 9,5 tot 12 vdc zijn.
De andere apparaten die op de TV staan aangesloten moeten ook nog normaal
kunnen werken.

Re: zappen met oude TV en HUMAX decoder.

Dan haal je die pin 8 van de scart los van de print en soldeer die
losde pin met een draadje aan de +12V.

Maurits

Re: zappen met oude TV en HUMAX decoder.

Dan staat de TV altijd op die scart en werkt de rest niet meer.

Re: zappen met oude TV en HUMAX decoder.
Dan zou ik pen 8 met een punttang naar binnen duwen en de TV met de AB op de
scart ingang zetten...

Sorry voor het bovenposten, maar ik heb een excuus in de vorm van Windows
Livemail 2011....

Grtz,
Ben

Dan staat de TV altijd op die scart en werkt de rest niet meer.

Re: zappen met oude TV en HUMAX decoder.

Bij de wat betere decoders kun je in de decoder wel instellen dat je
deze zelf de formatwijzigingen wilt laten doen en naar de TV een constant
formaat wilt laten doorgeven.
Zoek eens naar een "toon 16:9 als letterbox" instelling oid.

Dan heb je die verschillende spanningen op de SCART niet meer.
Tenzij de decoder totaal braindead is natuurlijk.

In dat geval kan soms een firmware update (ook ergens in het menu)
oplossing geven.

Re: zappen met oude TV en HUMAX decoder.

De laatste firmware is al geinstalleerd ik zal eens kijken of er zo'n optie
aanwezig is.

Re: zappen met oude TV en HUMAX decoder.
Zelf spanning op het juiste pennetje zetten?

Re: zappen met oude TV en HUMAX decoder.

Hoe zie je dat voor je ?
De DVD speler en de Mediaspeler moeten ook nog kunnen werken op de TV.
Als een huisgenoot de decoder aanzet moet de TV aangaan. Iets anders is
alles behalve praktisch.
Er moet dus, ongeacht het beeldformaat, een spanning van minimaal 9,5 tot
12 vdc op pen 8 van
de TV scart komen te staan als de decoder aanstaat begrijp ik uit
http://www.hardwarebook.info/SCART

Re: zappen met oude TV en HUMAX decoder.

vroeger...

zat er bij mijn ouders een 4,5V batterijtje met een schakelaar aan de
scart-kabel. Die was nodig omdat de Sinclair ZX-Spectrum met zijn
composite signaal (afgetapt van de UHF-converter) op de TV te krijgen
Ging jaren mee.

Re: zappen met oude TV en HUMAX decoder.

Is ook een oplossing maar die geniet niet mijn voorkeur.
vroegah was alles beter :-)

Re: zappen met oude TV en HUMAX decoder.

Nee als je die decoder goed instelt dan mag er geen probleem zijn.
Zie vorige posting.

Site Timeline