WTF: UPS & wisselspanning op de akku-polen?!?

snipped-for-privacy@puntnl.niks (Nico Coesel) wrote in news: snipped-for-privacy@news.planet.nl:

Ja, maar nu enkel over 2 akku-polen, bij elkaar, en niet meer aanrakend dan die beide akku-polen. (opdonder was heel duidelijk via beide vingers, net iets te ver op de meettips leunend/duwend, op die 2 akku-polen; dus niet zijdelings de kast aanrakend, of zelfs geleiding via vloer/voeten)

En ik vreet sowieso een bezemsteel op als ik gelijkspanning gevoeld heb....dat was overduidelijk wisselspanning (en/cq ook niet een tik zoals bij statische elektriciteit, laat staan dat het als een afname in sterkte voelde).

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

snipped-for-privacy@puntnl.niks (Nico Coesel) wrote in news: snipped-for-privacy@news.planet.nl:

Kan me niet voorstellen dat gelijkspanning net zo voelt als wisselspanning, baserend op ervaringen met telefoondraad (96v, toch?).

En hoe er dan ueberhaupt meer dan 12v kan staan op de 2 akku polen die ik aan het meten was (en daarna deels beetpakte bij het afschuiven van de stekkers) mag je dan ook nog even uitleggen....

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

"Ben" wrote in news:4af87304$0$773$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl:

Geaard, bij de eerste opdonder was de UPS 'electronisch' uitgeschakeld (voorzijde), bij de 2e opdonder was'ie via de hoofdschakelaar achterop uitgeschakeld....pas bij de 3e, zeer voorzichtige poging, ook maar de stekker eruit (bij poging 1 & 2 kon ik al nix meten, dus anders dan middels humanoid-destructief testen had ik ook bij poging 3 nooit absolute zekerheid gehad (met in het achterhoofd mogelijk elco's die een tijdlang spanning/energie houden)....dus maar met een grote boog om elk metalen deel heen.

Maar dan blijft mijn scenario van het aanraken van enkel 2 akku-polen onverklaarbaar....de opdonder kwam heel duidelijk via/tussen beide vingers, die ik op de meettips (en later schuifstekkers) had leunen....zijdelings met de hand aanraken van de kast was bij mijn weten niet aan de orde.

Lekker, in een kelder, struikelend richting een serie akku's....;)) (ik stel mij even een sjonnie voor, met dikke ketting om zijn hals....:)) (voordeel is uiteraard wel dat je dan gelijk goed licht hebt....:))))

Als ik het nou kon meten was het niet zo problematisch, dan kon ik verder testen & experimenteren, anders dan humanoid-destructief.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Rob wrote in news: snipped-for-privacy@xs7.xsall.nl:

Nog nooit in een 24v systeem sluiting veroorzaakt zeker....;))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Wat je wel of niet aangeraakt hebt en waar het UPS op aangesloten was, werd uit jouw warrige en veel te lange verhaal volstrekt niet duidelijk.

snipped-for-privacy@wf.dd.invalid wrote in news:73d03$4af967d4$d4549fe0$ snipped-for-privacy@news1.tudelft.nl:

Ik zal gaan schrijven als J. de Witte, of Koos Nolste....:))

--
[...]

Btw, de header hoort er ook bij hoor....

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Bedoel je bij het verwarring zaaien? Zo snap ik nog steeds niet welke polen je tegelijk aanraakte en waartussen de stroom van je schok liep.

"Willem-Jan Markerink" schreef in bericht news:Xns9CBF8D2B69887wjmarkerinka1nl@130.133.1.18...

En als je meet ten opzichte van aarde en ten opzichte van het chassis ? En dan op de verschillende accupolen ? ( dan verwacht ik DC en geen AC )

Als er 10 accu's in serie staan en één van die accu's daar is de aansluiting aan één kant van los, dan kan je verwachten dat er over die open verbinding

9 á 10 keer 12 Volt staat. Dat zal vrij hoogohmig zijn en dus bij belasting (ook met het menselijk lichaam) vrij snel zakken.

En als je het hebt over het aanraken van twee akkupolen, zijn die dan van dezelfde accu of krijg je gewoon een opdonder van alle akku's in serie ?

Je kunt een 220 Volt gloeilamp in een fitting gebruiken waarbij de 2 draden een onschuldige vervanging zijn van je vingers. Als de lamp op halve sterkte brandt dan zou ik het zeker niet met mijn vingers doen. Als je nog een neonlampje hebt kan je het daar ook mee testen. Brandt het neonlampje wel maar een 220 V gloeilamp niet dan is de spanning hoogohmig en zakt hij dus snel bij belasting.

Grtz en suc6,

Ben

Reply to
Ben

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het beide hetzelfde voelt.

Wellicht maakte je via een omweg contact met iets anders. 1 kant zal denk ik aan de kast vastzitten. Moeilijk te zeggen van een afstand.

1 ding weet ik zeker: UPSsen met meer dan 4 accu's in serie zijn levensgevaarlijk om aan te werken!
--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
 Click to see the full signature
Reply to
Nico Coesel

Zelfs met die gewone met 2 accu's moet je al uitkijken. Niet alleen een hoge spanning, maar ook een hoge stroom kan heel vervelende dingen doen.

snipped-for-privacy@wf.dd.invalid wrote in news:d014c$4af98459$d4549fe0$32752 @news1.tudelft.nl:

Als ik 1 akku tracht te verwijderen, hoeveel polen komen dan in aanmerking?

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

"Ben" wrote in news:4af9a9f1$0$818$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl:

DC tussen de polen had ik uiteraard al wel kunnen/mogen vaststellen, anders had ik de rotte/rotste appel ook niet kunnen determineren....:)) Tov chassis zal ik binnenkort testen (kan het nu niet volledig doen, geen zin om PC uit te zetten).

Nee, akku-kabels zaten nog vast, bij beide opdonders.

Dat is dus wat er bij mij niet in wil, dat er enkel over 1 akku zoveel (wissel)spanning staat. (over *elke* akku wordt bizar, want dan wordt het worst-case risico nog 10x zo hoog, cq 1100V....8-)) (de mij alhier het warmste hart toedragende lieden zullen dan innig roepen 'val effe heel goed dood'....;))

Dat zal wel hetzelfde zijn als die spannings-testende schroevendraaiertjes?

Nog een aardige overpeinzing:

*Stel* dat er over die 10 seriele akku's idd een 110V wisselspanning staat, om welke duistere reden/fout/storing dan ook....en *stel* dat 1 van die akku's, of cellen binnen een akku, sluiting maken....dan is, zeker bij hoog-vermogen/hoog-amperage akku's, de *normale* weerstand zeer laag....de weerstand van het kadukke exemplaar echter (relatief) zeer hoog....ergo, over welke 2 polen staat dan de hoogste wisselspanning?
--
[...]

Mwa, alleen wisselspanning houdt je in een worst-case situatie ook echt klem qua spierspanning, gelijkspanning doet dat bij mijn weten niet. (neurologische spiersignalen zijn bij mijn weten ook wisselspanning, geen gelijkspanning)

Ik was, zeker de eerste keer, echt vrij van alles, anders dan die 2 meettips, aan beide handen/wijsvingers 1....de opdonder liet wat dat betreft ook weinig aan 'route'-twijfel over....

Vooral ook levensgevaarlijk onmeetbaar, dat zit mij nog het meeste dwars.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Jawel. Schroefsleutel viel in de bedrading van een geinstrumenteerde auto(24v, interface electronica,etc). Raakte feilloos 24 v en aarde. Een hele draadbundel (~50 draden,coax etc) gecremeerd.

Reply to
Sjouke Burry

Rob wrote in news: snipped-for-privacy@xs7.xsall.nl:

Knettert best leuk in een 24v voertuig, veel leuker dan 12v. (vooral als je met je knar ergens dicht onder hangt........;))

Heb in die context echter, zelfs bij nog duuzend keer klunziger klussende lieden (categorie 'wat rookt die omgevallen ringsleutel toch, en waarom wordt'ie nou zelfs rood'?), nog nooit van 'bio-elektrische' ongevallen gehoord).

Nog wat verder geredeneerd: zou dan niet elke startkabel-gebruiksaanwijzing bol moeten staan van de waarschuwingen? (sterker nog: zouden blote akku-tangen dan ueberhaupt nog legaal mogen zijn?) (juist in scheeps-/vrachtwagen-context zijn die (allerzwaarste) tangen vaak bloot messing, en daar is het juist 24 volt)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Sjouke Burry wrote in news:4af9bffd$0$1648$ snipped-for-privacy@textnews.kpn.nl:

:))

In dienst ooit een heel verkenningspeloton weer op gang geholpen, nadat de voedingskabel van hun radio op eoa manier vernaggeld was geraakt....konden aan de losse draden echter niet zien wat plus of min zou moeten zijn, heb ik het stekker-deel even tegen massa getest (hardstikke handig, zo'n pantservoertuig, overal perfekte massa....:)), onder het motto 'grootste vonk gaat voor'....;)) (het voorhanden zijn van krakkemikkige zekeringen leek me niet zo logisch, bij zulke grote radio's)

Bij 12v had je er met de neus bovenop moeten zitten, iig bij daglicht, bij

24v kun je zelfs op je gehoor af gaan....:))
--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Ik neem aan de polen van de accu die je tracht te verwijderen. Als de beide polen aangesloten zijn, staat er zo'n 12V over. Dan zal je niets voelen, tenzij er geen netscheiding is. Als je 1 pool losneemt en nog steeds beide draden vasthebt, maak je een goede kans op de volle 120V.

snipped-for-privacy@wf.dd.invalid wrote in news:2bc3b$4af9c4f6$d4549fe0$ snipped-for-privacy@news1.tudelft.nl:

Nope, beide opdonders traden op met de akku-kabels nog vast (nadien ook weinig kans meer, want geisoleerde stekkers). (mocht het effekt ook bij losse akku nog steeds optreden, dan twijfel ik tussen een patent-aanvraag perpetuum-mobile en een wichelroede-loper, al dan niet gevolgd door een excorcist)

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Gegeven een gezonde accu met lage Ri kan er geen hoge (wissel)spanning _over_ de accu staan. Dan zou ik dus vermoeden een spanning tussen accu en aarde door gebrek aan netscheiding.