welk merk magnetron is beste?

De magnetronBUIS is een engelse uitvinding. Het was een van de uitvindingen die bijdroegen aan het winnen van de tweede Wereldoorlog. De magnetronOVEN een amerikaanse. beide uit de jaren '40

MRe

Reply to
MRe

Ok, bedankt.

Zelf zou ik niet al te veel afgaan op wat een verkoper zegt of aanbeveelt. Kieskeurig kan een indicatie geven, m.n. over de gewenste functionaliteit, maar is niet zo objectief op het gebied van een kwalitatief oordeel als bijv. de consumentenbond.

Fred.

Reply to
Fred

Juist omdat ik twijfelde aan die objectiviteit, of omdat de criteria van Consumntenbond anders zijn dan de mijne, heb ik mijn lidmaatschap opgezegd. De testen betreffen uitsluitend nieuwe apparaten; over de kwaliteit na langdurig gebruik weet je dan nog niets.

--
Edward
Reply to

Het is wel een van de bekendese merken op Magnetron gebied, zeker in de USA.

--
groeten,
____________________________Jim©

"het bekendste merk zijn" is niet hetzelfde als "het uitgevonden hebben".

Zelfs als het niet gaat over de magnetron (de buis die in 1920 is uitgevonden) maar over de magnetron oven, dan nog hebben ze die niet uitgevonden.

Exact!! Ooit eens een Flymo graskantenknipper gekocht. Beste uit de test, maar maakte gebruik van extreem dure aparte snijdraadjes, die sleten als wat. Ook nog moeilijk verkrijgbaar. Heb dat ding toen maar voor weinig verkocht en een standaard ding van Gamma of zo gekocht, gewoon zo'n rol dik nylondraad wat je overal kunt kopen bij tuincentra en DHZ winkels en probleem opgelost. Voor "Het duurdere werk" kijk ik wel op ALA test/Kieskeurig/andere gratis infobronnen van het internet.

--
[...]

Behalve dan dat GE al een paar jaar niet meer bestaat sinds het faillisement van moederbedrijf Thomson (!), zal dus wel een labeltjesplakker zijn. Of heb ik wat gemist?

Dat is jouw keuze natuurlijk. Ik vind juist de objectiviteit van de Consumentenbond t.o.v. bijv. kieskeurig.nl beter. Wel ben ik het eens dat je een test van de Consumentenbond kritisch moet bekijken, aspecten die de Consumentenbond belangrijk vindt kan jij minder van belang vinden en v.v.

Dat is inderdaad een knelpunt. Dit is iets wat niet of nauwelijks te testen is, of liever gezegd, het is wel te testen, maar in de praktijk duurt dat zolang, dat het betrokken type al weer uit de schappen verdwenen is.

Fred.

Reply to
Fred

Misschien objectiever, maar niet per definitie nauwkeuriger of betrouwbaarder. Zo kwamen Philips en Aristona met identieke modellen regelmatig anders uit de test. In de tijd dat mijn moeder in de im- en export werkte gold hetzelfde voor identieke overhemden met andere labeltjes. Dan was het elke keer weer lachen geblazen als de test er was.

Dat heb ik weleens gehoord, dat 'dezelfde' modellen met slechts een andere merklabeltje anders uit de test kwamen. Ik kan daarvoor 2 verklaringen bedenken: 1) die modellen waren niet precies identiek, 2) de testprocedure is niet consistent (niet dezelfde uitkomst bij een test van een 2de exemplaar).

Welke nu de juiste is, dat is de hamvraag. Misschien heb ik het verkeerd, maar ik dacht dat bij een test meerdere exemplaren getest worden, zodat de consistentie vastgesteld kan worden. Dus ik houd het op verklaring 1).

Fred.

Reply to
Fred

Bij kieskeurig.nl kan je niet eens spreken van objectiviteit. Juichende recensies van kopers die een apparaat al 3 dagen in huis hebben, maar er toch wel wat minpuntjes aan hebben ontdekt. Vergeleken wordt er niets. Ja, de vergelijking met de vorige stofzuiger van 20 jaar oud.

Punten waaraan de consumentbond veel waarde hecht, zoals bijv. een leesbare gebruiksaanwijzing, vind ik meestal volkomen onbelangrijk. Terwijl een diepgaand onderzoek naar de prestaties van de techniek mijns inziens onderbelicht blijft. Aan een gebruiksaanwijzing die op alle punten en komma's klopt heb je niets als het beeld van de geteste tv onscherp is.

Duurtesten zijn inderdaad slechts mogelijk met apparaten die heel lang meegaan en/of regelmatig tweedehands worden aangeschaft. Het enige apparaat dat me daarbij te binnen schiet is de auto.

Daarom hecht ik weinig waarde aan dit soort testen. Het zijn momentopnamen. Beter lijkt me om af te gaan op langdurige ervaringen van jezelf of anderen met een bepaald merk en de vergelijking van dat merk en andere in de winkel. Als ik van 2 kennissen hoor dat hun Sharp magnetronoven het al na een half jaar heeft begeven zal ik minder geneigd zijn om een apparaat van dat merk aan te schaffen. Ik weet overigens helemaal niet wat voor magnetron mijn vrienden en kennissen in huis hebben. Het is alleen een voorbeeld.

--
Edward
Reply to

Ooit, in een erg grijs verleden, heb ik bij de importeur van kenwood gewerkt (reparatie). Als de consumentenbond iets getest had, dan kregen wij een testrapport om commentaar te leveren. Je wist niet hoe de plus en minnetjes verdeeld zouden gaan worden.

Er werd een verterker getest. Men meette op de tuner ingang en op de aux ingang. De aux ingang had slechts een weerstand van 1k extra in serie staan, plus en ouderwetse echte degelijke schakelaar. Het maximaal vermogen gemeten bij beide ingangen verschilde 10%.

Conclusie grote meet fouten.

Ze meten ook het frequentie bereik. Daaruit bleek dat ze een meetkabel gebruikt hadden van 25 meter (50pf/meter), uitgaande van een standaard bron met een Ri van 50 ohm.

Conclusie rare opstellingen. De standaard meegeleverde degelijke kabels waren ca. een meter, voldoende om een naast of op elkaar geplaatste tuner aan te sluiten.

Sony heeft in die tijd enorme herrie geschopt wegens foute meetresultaten, en het onderspit gedolven. Consumentenbond heeft altijd gelijk. Sony had een spoeltje in serie staan met de aux ingang (demping van HF) Maar dat gaf een resonantie piek door de hoge capacitieve bron.

Mijn ervaring met de consumenten bond is dat zij vaak met andere "beste" apparaten komt dan mensen uit de praktijk.

Ik ben dan ook geen lid van die lapzwansen club.

--
pim.
Reply to

Inderdaad.

Mee eens.

Kan ook niet iets anders bedenken.

Fred.

Reply to
Fred

Ik vind wel dat als aangetoond kan worden dat de gehanteerde onderzoeksmethode niet goed is (en volgens mij krijgen de fabrikanten van geteste produkten die mogelijkheid altijd, tercht natuurlijk), dat dan de consumentenbond in de fout is gegaan en het een en ander moet corrigeren. Dat zou in het genoemde geval ook zo moeten gebeuren. Helaas dacht de rechter daar anders over.

Fred.

Reply to
Fred

Een, eveneens langer geleden, voorbeeld van verkeerde conclusies van de consumentbond maakte ik van vrij nabij mee. Een goede kennis werkte bij het getroffen bedrijf. Een bepaald merk cv-ketel werd volledig de grond ingeboord. Na langdurig procederen door de importeur werd deze door de rechter in het gelijk gesteld. Maar het bedrijf was door de negatieve publiciteit intussen failliet gegaan.

Zelf deed ik een keer beroep op de consumentenbond om te bemiddelen in een geschil met een leverancier. Je zou haast denken dat de consumentbond er voor de consument is, nietwaar? Na via de telefoon en e-mail van het kastje naar de muur te zijn gestuurd was de uitspraak van de consumentenbond: "Voor klachten moet u niet bij ons zijn. Dat moet u zelf uitvechten met de leverancier. Of u gaat naar de kantonrechter".

Dan begin je je toch af te vragen waaraan de consumentenbond zijn bestaansrecht ontleent.

--
Edward
Reply to

Beide ervaringen vind ik heel jammer, om het voorzichtig te zeggen.

Fred.

Reply to
Fred

Voordat ik bij die importeur werkte was een ander merk versterker getest en als beste naar voren gekomen. Een leuk klein bakje met germanium transistoren.

De verkopen schenen gigantisch geweest te zijn. Er is dus een hele grote groep consumenten die klakkeloos de aanbevelingen opvolgt.

Of klakkeloos een merk verkettert als de consumentenbond dat zegt. Bv Lenco L75 platen speler.

--
pim.
Reply to

Verklaring 1 kan niet de juiste zijn, aangezien de overhemden identiek waren en echt pas na import van labeltjes werden voorzien. Zelfs als er tussen het Aristona model en Philips model kleine verschillen in features waren (dat kwam wel voor), kwam het basistoestel van exact dezelfde productielijn en zaten daar verder geen verschillen in, zodat verschillen toch echt op individuele exemplaren terug te voeren moesten zijn. Afregelen was namelijk een kwestie van snel snel snel, zolang het maar binnen de normen viel.

Ik vind het op zich helemaal niet raar dat als je twee exemplaren van hetzelfde model (bijvoorbeeld een TV uit die tijd) gaat testen dat je dan verschillen vindt die wellicht zelfs groter zijn dan bij de vergelijking met een ander model. De spreiding is behoorlijk groot. Voor een goede test zou je altijd al meerdere exemplaren moeten beoordelen.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat zelfs hetzelfde product met dezelfde testresultaten een verschillende waardering zou kunnen krijgen, als bijvoorbeeld ook de prijs wordt meegenomen. Dus als "dezelfde" Aristona in de winkel goedkoper is dan de Philips, dan is de Aristona wellicht beter getest of in ieder geval het aangeraden model in de conclusie van de test. Waarom zou je immers meer betalen voor de naam als je toch hetzelfde apparaat geleverd krijgt?

GE bestaat nog. Het is (in omzet) het tweede bedrijf van de VS. Na Walmart ;-)

HTH, AvK

Reply to
Moi