weet iemand wat dit is?

https://imageshack.com/i/0ur4thj
https://imageshack.com/i/5ltz4ej

Ik vond dit eh... dinges.. in een rommelkist. Maar geen clue wat het is,
of waar het ooit voor gebruikt is. Iemand hier?

In het glazen buisje zit een kwikdruppel.

Re: weet iemand wat dit is?

Re: weet iemand wat dit is?

Waarschijnlijk een kwikschakelaar die o.a gebruikt werden in een
kofferbakkap van een auto. In een bepaalde stand maakt dan de kwikdruppel
contact tussen de 2 contacten, zodat de kofferverlichting gaat branden.

Re: weet iemand wat dit is?

Dat heet een kwikschakelaar.
Deze schakelt als hij van stand veranderd wordt.

Komt bijvoorbeeld voor in een oude CV thermostaat.
Maar er zijn ook andere toepassingen.

Re: weet iemand wat dit is?
$ snipped-for-privacy@news2.news.xs4all.nl:

Ik heb dit vroeger gezien in een schrikdraad toestel. De kwikschakelaar
kantelt op een veer die door een magnetisch veld periodiek bewogen wordt.
De schakelaar triggert een hoogspanningstransfo die dan op de omheining
aangsloten wordt.

Re: weet iemand wat dit is?

Zoals anderen al zeggen: een kwikschakelaar. Ik zou 'm inleveren bij
het chemisch afval. Kwik is zeer giftig (en dus gevaarlijk).

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Dan kan je wel alle spaarlampen daar na toe brengen.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_id73%52&fuseaction=art

Re: weet iemand wat dit is?

Dat is ook de bedoeling en neemt u dan ook ineens uw afgedankte
TL-lampen mee.

http://www.saver.nl/nl/thuis/informatie/kga/

Re: weet iemand wat dit is?

Dat lijkt me toch niet. Op zijn minst zou ik ze na aanschaf
eerst gebruiken totdat ze de geest geven. Ik zie overigens
ook geen reden om die kwikschakelaar die een kwiklamp blijkt
te zijn naar het kca te brengen zolang het ding heel is en
je er veilig mee omgaat.

-p

Re: weet iemand wat dit is?

Zolang je er veilig mee om gaat... Op een gegeven moment valt zoiets
kapot en dan zit je met de ellende. Kwik krijg je haast niet meer weg.

In een spaarlamp zitten enkele milligrammen aan kwik. Een uur goed
luchten is voldoende om de kwikdamp af te voeren. In de kwiklamp van
de OP zit al snel 10 gram of meer.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: weet iemand wat dit is?

Dat valt erg mee - er zijn genoeg trucs om kwik weg te krijgen.

Er zijn apparaten waar een kilo of meer in zit.

-p

Re: weet iemand wat dit is?

Zoals antieke slingerklokken met een kwikslinger,

Jan

Re: weet iemand wat dit is?

Daarom is het ook GEEN lamp maar een kwikschakelaar!.

---
Dit e-mailbericht bevat geen virussen en malware omdat avast! Antivirus-bescherming actief is.

Re: weet iemand wat dit is?

Volgens mij heb je de discussie niet gevolgd...

Dit is Usenet, geen e-mail. Maar reclame voor een virusscanner
valt wel onder "spam".

-p

Re: weet iemand wat dit is?

Dat mag je avast vertellen, nadat ik avast had geupgrade had ik vond ie
het ook bij mij nodig om dit ongevraagd onder al mijn berichten te
plaatsen (consequentie: exit avast).

Re: weet iemand wat dit is?

Bij veel scanners kun je als je heel lang zoekt wel ergens een optie
vinden om dat weg te laten.  Hooguit de gratis versie biedt dat niet.

Re: weet iemand wat dit is?
Ik heb in avast/avg  setup email controle uitgeschakeld.
Waarom? Bestanden worden al gecontroleerd bij disk access,
en als avast iets denkt te vinden, wat volgens hen
niet in de email hoort, wordt je mail dataopslag file
naar de filistijnen geholpen, die in thunderbird duizenden
mails kan bevatten. Oops.
En klikken op links in mails kan (en moet) alleen de gebruiker
voorkomen.
Deskundigen op internet(google) die ik gezien heb, geven
bijna allemaal hetzelfde advies.

Re: weet iemand wat dit is?

Dat is inderdaad een probleem met virusscannen, maar je moet eerst
goed snappen wat je antivirus pakket precies doet en wat de terminologie
is voordat je dergelijke beslissingen neemt.
Ik weet dat dit tegen de "setup next next next finish" werkwijze in
gaat, maar als je data je lief is dan is er soms iets meer nodig.

Virusscanners kunnen vaak verschillende dingen scannen.  Niet alleen
bestandstoegang maar ook bijvoorbeeld POP, IMAP en SMTP netwerkverkeer.
(en ook webverkeer maar dat is wat anders, tenzij het over een webmail
toepassing gaat)
Als je e-mail virus scanning wilt doen dan moet je het op dat nivo
aanzetten.  Hoe je scanner dat noemt dat wisselt.  Kan best e-mail
scanning heten.  Dat moet je dan dus niet uitschakelen.  Wat je moet
uitschakelen is de on-access scanning van een directory op je disk,
waar de locale copieen van de mail staan.   Dat is wat anders.

Ik ken avast niet en ik weet dus niet hoe het daar werkt.
Wel heb ik ervaring met andere scanners en wat ik merk is dat er vaak
bugs in zitten die je alleen tegenkomt als je niet de software gebruikt
waar de maker rekening mee houdt.  Dit wijst op onzorgvuldig design,
maar ja het is natuurlijk ook een lastig probleem.  Als de scanner maker
altijd werkt met Windows Mail dan kan Thunderbird een probleem geven.
Met IMAP werken is vaak nog problematischer omdat de meeste gebruikers
natuurlijk met POP werken dus daar gaat de meeste aandacht heen.

Re: weet iemand wat dit is?

Wat is dat, een 'virusscanner'?

Jan

Re: weet iemand wat dit is?

Vraag dat maar aan je zoon.  Je hebt toch een zoon die ook Jan heet?
Of niet?

Site Timeline