Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop) De philips 340

http://link.marktplaats.nl/200227332

Er zit een ongespiraliseerde glimmende weerstandsdraad in ±0,5mm dik en
±22cm lang die koud (20 graden)
nagenoeg nul ohm is.
Ben geinteresseerd in de technische gegevens en het doel waarvoor dit
onderdeel ooit werd gebruikt.
Al veel gegoogeld maar niets gevonden.
wie?

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)
(on)wijs man beweerde :

Is dat geen kwikdamp gelijkrichter? Zoïets als dit:

http://www.hupse.eu/radio/tubes/367.htm

--
MVG. Gert-Jan PA1G
HF knutselhoekje: http://www.pa1g.nl Nieuwsgroepronde:

Het is niet zoiets hij heeft maar 2 aansluitingen en een gewone E27
draaifitting.
In dat verhaaltje van je link komt de "lamp/buis" 340 wel voor het is dus
een
weerstandslamp geschikt voor 3 ampere.
Via jouw link ben ik op deze gekomen dit is em!
http://www.hupse.eu/radio/tubes/340.htm
Nu weet ik al wat meer.
Wat zou die waard zijn?

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Het is blijkbaar een stroomregelaar. In de z.g. AC/DC radio's met 200 mA
gloeistroom (de C-buizen zoals CK3, later kwamen de U buizen met 100 mA
gloeistroom) werden ze gebruikt om de stroom over een vrij groot gebied
constant te houden. Voor de 200 mA heetten ze 'barretters', types C1, 2, 3,
8, 9,10 en 12.  B.v. de C1 hield de stroom constant tussen 100 en 200V over
de buis. Dit alles volgens het "Electronic Valves II' boek van Philips. Er
staat bij dat een ijzerdraad in een waterstofatmosfeer dit gedrag vertoont.
Bij 200V en 200 mA dissipeert zo'n trouwens wel 40 W!

Mat Nieuwenhoven

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Vreemd verhaal. Waarom dat "in een waterstofatmosfeer"? Ik vermoed
dat dat niets met de werking te maken heeft, maar dat de waterstof
alleen het ijzer beschermt tegen oxidatie. De ijzerdraad fungeert
dan gewoon als ptc-weerstand en houdt zo de stroom constant.
Op die 340.htm pagina wordt dan ook m.i. terecht gesproken over
"beschermd door een atmosfeer van waterstof".

-p

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Ik denk van niet, want dan had er wel een vacuum of een edelgas in gezeten
inplaats van iets hoog reactiefs als waterstof... Ook voor het afvoeren
van warmte zouden er wel voor de hand liggender gassen te vinden zijn gok
ik. Ik meen ooit een keer een uitleg gelezen te hebben. In de VS zijn
zulke buizen veelvuldig toegepast, dus misschien was de uitleg op
rec.antiques.radio+phono.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Waterstof is wel reactief, maar op een manier die hier juist gewenst
is: elk spoortje ijzeroxide dat toch mocht ontstaan wordt er terstond
door gereduceerd tot ijzer.

Waterstof heeft de hoogste warmtegeleidingscoEB%fficient (0,174) van
alle gassen. Alleen helium (0,144) komt in de buurt, de rest komt er
mijlenver achteraan sukkelen.

Al met al is de keuze van waterstof dus bepaald niet zo gek.

-p

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Daar was ik middels het periodieke systeem ook al achter gekomen
(waterstof kan je in kolom I of kolom VII zetten, die laatste kolom is
niet geheel toevallig de kolom van de halogenen)

Toch zou er meer aan de hand kunnen zijn. Als waterstof reageert met het
ijzer aan de oppervlakte, zou de weerstand van het ijzer wel eens toe
kunnen nemen. Een versterking van het al van nature aanwezige PTC effect
wellicht.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

... en daarbij ontstaat water. Ook niet iets wat je i.h.a. nastreeft in een
gesloten systeem ...

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Ik hecht meer geloof aan wat ik in een Philips databoek lees. De versie die
ik heb is van 1949, in het engels, de nederlandse versie is van 1940 als ik
het voorwoord goed begrijp. Het boek heet officieel "'data en circuits of
receiver and amplifier valves", en is boek II (boek 1 gaat over de
principes). Ik quote van pagina 278.

===============
"These baretters comprise an iron wire suspended in an bulb containing
hydrogen, and they possess the particular feature that the resistance of the
iron wire increases to such an extent on an increasing voltage that the
current remains pratically constant. In certain cases the current will even
tend to diminish, but this applies only to a certain range of voltages" .
===============

Vwb die laatste zin, de grafiek van type C12 laat inderdaad een negative
weerstand zien in het bereik 75-90V ongeveer.

Mat Nieuwenhoven

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Helaas wordt ook hieruit niet duidelijk of de waterstof nog een andere
rol speelt dan alleen maar efficient warmtetransport. Overigens staat
me wel bij dat waterstof het kristalrooster van ijzer kan veranderen,
maar dat ging om een heel traag, lange-termijneffect.

Inmiddels heb ik dit gevonden:
http://www.wikipatents.com/gb/0658038.html
Daarin wordt een verbeterde baretter besproken met een gasvulling van
helium i.p.v. waterstof. Naast een hogere ionisatiespanning wordt als
voordeel de hogere thermische geleidbaarheid genoemd. Dat laatste is
overigens vreemd, omdat die bij helium juist lager is; zie o.a.:
http://www.engineeringtoolbox.com/thermal-conductivity-d_429.html

Overigens kun je nog baretters in Rusland kopen:
http://www.russiantubes.com/tubes.php?r=3

-p

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Duh, ik bedoel natuurlijk een extra positieve weerstandstoename.

Mat Nieuwenhoven

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

in bericht

Yep, goede ventilatie is vereist. Overigens is er ook een mooi object mee te
maken met een tesla generator.
http://www.electricstuff.co.uk/bulbs.html

Maurits

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Ik lees nu dat je je antwoord al hebt, en zelfs van de persoon die ik
dacht ;-) Alleen dan niet eens direct van hem. Deze buis is dus een
ijzer/waterstof-weerstand; een spanningsregelaar die de stroom constant
probeert te houden. In de lagere stroomwaarden (50mA, 100mA, 150mA, 200mA)
werden ze vaak gebruikt in serie met de gloeidraadketen van een
buizentoestel om spanningswisselingen op te vangen. Er bestonden zelfs
uitvoeringen die tot 150 volt konden wegwerken.

Waar je die 3 ampere vandaan haalt zie ik trouwes niet, er staat daar 5,9
ampere. Een onwaarschijnlijk hoge waarde.

Over de waarde van dit soort dingen valt weinig te zeggen. Als zo'n lamp
in een radio, acculader voor radio of ander regulier verzamelobject
voorkomt is hij gewilder dan wanneer hij in een obscuur industrieel
apparaat voorkomt waarvan er ter wereld misschien nog ergens 1 in werkbare
staat of in restauratie is. In dat laatste geval is de kans groot dat hij
alleen voor de restaurateur nog serieus geld waard is en voor alle andere
verzamelaars een leuk vitrine-object.

Overigens is serieus geld in dit soort gevallen wel tientjeswerk schat ik,
dus echt rijk worden zal je er niet van. Meestal niet met dit soort spul;
je moet het gewoon leuk vinden om te doen.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Als je bij de onderstaande link kiest voor: lampen, 3 en dan de buis 367
kiest kun
je daar o.a. lezen dat ze geschikt zijn voor 3 ampere. in de bewuste
acculader zitten er 2.
http://www.hupse.eu/radio/frameset.htm?&ContentFrame

Hij is gebruikt in een auto acculader er zitten er dan 2 stuks 340 in
de 5,9 staat erbij http://www.electricstuff.co.uk/bulbs.html
het schema is hier te vinden: http://www.nvhr.nl/schemas/Philips_366.zip

Als je op bovenstaande site kiest voor schema's en dan invult philips en
366 bij type
dan zie je ook nog een afbeelding van de acculader staan

<knip>.

Dat hoeft ook niet ik wil hem in ieder geval niet "wegggeven" voor een
bedrag
dat achteraf een veelvoud had moeten zijn. ;-)

Zeker!

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Dankjewel. Dit maakt veel duidelijk. 5,9 ampere is een onwaarschijnlijk
hoge waarde voor een gloeistroomcircuit, maar op deze manier in een
acculader ziet het er volkomen logisch uit. Alleen een kanttekening, elke
buis krijgt wel degelijk de volledige 6 ampere voor de kiezen. Het is niet
omdat er 2 buizen inzitten ze elk maar de helft van de stroom hoeven te
verwerken. In dit geval verwerken ze de volledige stroom gedurende de
helft van de tijd als ik het goed zie.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Afhankelijk van belasting wordt er een gloeistroomwikkeling op de trafo
bijgeschakeld en die 2 stroomregelbuizen beschermen de gelijkrichter en de
accu.
Blijkbaar werkt het ook zonder die 340 buizen
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_367.html

Maurits

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

De 2 rechterwikkelingen zijn mijnsinziens voor de gloeistroom. De 340
buizen zijn dus opgenomen in de anodeleidingen van de gelijkrichter.

Da's een schema uit een datasheet... Werkt ongetwijfeld prima, maar weinig
verfijnd.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

De twee rechterwikkelingen op de trafo zijn voor de anodestroom en de 3
linker voor de gloeistroom.
De pinning bij de gelijkrichter klopt niet...
De aansluitingen 3 en 4 zijn de anode's van de buis in het schema, in
werkelijkheid geeft het buizenboek voor anode1=1 en anode2=4
(2 en 3 filament)

Een scan uit het Muiderkring Tube Handbook, inderdaad rudimentair zonder
enige beveiliging...

Maurits

Re: Wat is dit voor een ding (en waar nog te koop)

Nu ik nog eens naar het schema kijk geloof ik toch dat je gelijk hebt en
wordt de laadstroom gekozen op de anodewikkeling en niet op de
gloeistroomwikkeling ;-)

Maurits

Site Timeline