wasmachine in doucheruimte (2023 Update)

In een al wat ouder huurhuis zit in de doucheruimte een trekschakelaar voor de wasmachine.Deze schakelaar zit niet achter een aardlekschakelaar. Volgens voorschrift moet dit volgens mij wel. Moet de verhuurder hiervoor zorgen of kan ik een nieuwe machine zonder meer op deze trekschakelaar aansluiten na het afknippen van de stekker? Of zijn er andere mogelijkheden? Bedankt alvast. marko.

Reply to
marko

Dacht niet dat dit verplicht was voor de ouderwetse 'natte groep', in elk geval niet in oud huis in NL. Bij nieuwbouw tegenwoordig wel misschien? Ik zou wel zorgen voor een aardlekschakelaar/automaat, ook in een huurhuis zou ik daar wel wat privégeld voor over hebben,

Reply to
Ano

In ons vorige huis zat nog een aparte aardlekschakelaar voor de natte groep (hogere afschakel-lekstroom). Bij moderne wasmachines is dat kennelijk niet meer nodig; daar zit de natte groep op de gewone aardlekschakelaar. Ik denk eigenlijk dat je de nieuwe machine gewoon op een stopcontact (via de aardlekschakelaar) kunt aansluiten. Het kan iig geen kwaad, als de wasmachine teveel lekt zal de schakelaar wel afslaan (en dan kun je ws beter een nieuwe wasmachine kopen). Die trekschakelaars voor de wasautomaat heb ik ook al in geen tijden meer gezien, er zit gewoon een stekker aan.

Reply to
joop g

Correctie: onze wasmachine staat nu niet in een doucheruimte. Ik kan me voorstellen dat een wasmachine in een doucheruimte nog steeds een trekschakelaar nodig heeft.Aan de andere kant is elke wasmachine wel geaard; het lijkt me moeilijk voorstelbaar dat je via de wasmachine onder spanning kunt komen te staan. Maar ik zou toch eigenlijk liever een wasmachine op de aardlekschakelaar hebben.

Reply to
joop g

GAMMA zegt er dit over:

Elektra in de badkamer Geen aardlekschakelaar Als uw huis niet beveiligd is met een aardlekschakelaar, dan gelden voor de badkamer de volgende eisen:

a.. Alle waterleidingen en metalen delen van de vloer (Lewis platen), badkuip, douche, CV en dergelijke moeten afzonderlijk geaard zijn (blanke aardedraad). b.. In de badkamer mag zich geen stopcontact bevinden, behalve een speciaal beveiligd 'scheerstopcontact', op minimaal 60 cm afstand (hemelsbreed) van een kraan. c.. Gewone schakelaars en dimmers moeten zich buiten de badkamer bevinden. Een hooggeplaatste trekschakelaar (voor de wasmachine) is toegestaan, mits deze op 2,5 m hoogte zit en minimaal 60 cm verwijderd is van badkuip, douche en wastafel. d.. Alle lampen moeten waterdicht en geaard of dubbel geïsoleerd zijn. e.. Zwakstroom (12, 24 volt) halogeenspotjes zijn toegestaan, mits de transformator zich buiten de badkamer bevindt. 220V-apparaten (föhn, elektrische kachel, radio of tv, enz.) mogen niet in de badkamer worden gebruikt. Let er dus op dat ook middels de aansluiting op de trekschakelaar de wasmachine geaard is.

Voorzover ik me herinner hadden wij in 1973 een dubbelpolige trekschakelaar en 2 aarddraden in het aansluitsnoer, waarvan er een rechtstreeks aan de mantel van de wasmachine werd gelegd en eentje gewoon.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Aanvulling, toen zat er ook geen stekker aan de wasmachine, deze was dmv een lasdoos aangesloten.

Reply to
BOFH

Dat wordt al jaaaaren niet meer gedaan. Toen ik in 1995 verhuisde en ook de wasmachine in de badkamer kreeg ben ik stad en land (nouja bouwmarkt en bouwmarkt) af geweest voor zo'n 4-aderig netsnoer voor een wasmachine, overtuigd dat die moesten bestaan, maar dit was nergens meer te krijgen. Toen heb ik tenslotte maar een 3-aderig snoer genomen.

De trekschakelaar zit hier overigens ook op een aparte groep buiten de aardlekschakelaar om (dit staat er zelfs bij).

Ok, maar het veiligste lijkt me toch om alles achter de aardlek te zetten, ook de badkamer. Het schijnt dat het bij oude wasmachines als 'normaal' werd beschouwd dat er wat lekstroom optrad. Bij moderne wasmachines is dat helemaal geen probleem meer.

Reply to
Ano

Het was 1973, net gereedgekomen sociale woningbouw. 4 groepen, geen aardlek. Die verplichting kwam pas medio 1976 voor de toen nieuw te bouwen woningen. Ik verhuisde in 1976 naar een nieuwbouw twee onder één kapper met garage. Vier groepen, geen aardlek. In 1985 kocht ik een rijtjeshuis, premie A uit

1974. 4 groepen, geen aardlek. In 2009 is i.v.m. een nieuwe keuken, de installatie uitgebreid met aparte leidingen en groepen voor wassen, drogen, vaat en oven en is de groepenkast vernieuwd met automaten en 2 aardlekschakelaars.

Ik zou iedere woningeigenaar die nog geen groepenkast met aardlekschakelaars heeft aanraden de groepenkast te (laten) vernieuwen. Zo duur is het nu ook weer niet. De kosten vielen me behoorlijk mee.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Klopt, ben ik later ook achter gekomen. Maar na een verhuizing in 1976 was het niet meer nodig de wasmachine in een natte ruimte te plaatsen.

Misschien toch veiliger om 'm na een aardlekschakelaar te zetten, of is er te veel lekstroom waardoor zo'n schakelaar steeds afvalt ? Wellicht eentje met een hogere lekstroom kiezen.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

aansluitkabel direct aan de trekschakelaar. Die had een spatwaterdichte doorvoer.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Lijkt me inderdaad veiliger. Ik heb de wasmachine op een aparte groep met een eigen aardlek (30 mA), is er nog nooit uitgegaan. Mijn vier 'droge' groepen zitten gezamenlijk achter 1 x 30 mA.

Reply to
Ano

Ik ga niks aan de electrische installatie verbouwen, en zolang er geen deskundig advies komt dat dit beter is zal ik de eigenaar er ook niet op gaan aanspreken.

(dat er hier wat mensen ronddwarrelen die "aardlek dat moet wel veiliger zijn" babbelen dat zie ik niet als zwaarwegend deskundig advies)

Inderdaad. Daarnaast zijn aardlekschakelaars ook niet heilig. Hoe vaak komt het voor dat een aardlekschakelaar gewoon helemaal niets meer doet bij een aardlek? Veel te vaak. Het is handig als het werkt, maar vaak is het maar een schijnveiligheid.

Daarnaast. Een wasmachine bestaat grotendeels uit metaal. Dat metaal hangt aan aarde. Op het moment dat een fase tegen aarde komt valt de groep uit. De kans dat je aan de spanning hangt als je de wasmachine aanraakt is te verwaarlozen.

--
Groet,

Pasq
Reply to
Pasq

Aardlekschakelaars zijn niet voor niets in 1976 verplicht geworden. Een verplichting tot verbouwen heb je als huurder natuurlijk helemaal niet. Het was slechts een goed bedoeld advies. Mocht de aarding namelijk falen, dan ben je met een aardlekschakelaar toch beter beveiligd. Gezien de voorschriften is een aardlekschakelaar bij een wasmachine/droger achter een dubbelpolige schakelaar niet verplicht. Vervelend is echter dat de gebruiker niet verplicht is deze schakelaar te gebruiken. Zodoende kan er 24/7 spanning op het apparaat blijven staan, nml. bij gebruik en als men vergeet of bewust het apparaat niet van de fase en nul draad ontkoppelt middels een dubbelpolige trekschakelaar.

Verder gelden er bij beveiliging door een aardlekschakelaar wat minder stringente voorschriften voor de zgn. natte ruimten.

*Wikipedia*

*Aardlekschakelaar* Een aardlekschakelaar, ook wel verliesstroomschakelaar of differentiaalschakelaar genoemd, is een automatisch werkende schakelaar die een elektrische installatie spanningsloos maakt zodra een lekstroom vanaf een bepaalde grootte optreedt. In huis- en kantoorinstallaties bevinden zich in de groepenkast vaak één of meerdere aardlekschakelaars.

Aardlekschakelaars komen met name in huisinstallaties voor. Het doel is bescherming te bieden tegen elektrocutie. Een aardlekschakelaar meet de stroom die een installatie via de fase (de zogenaamde "hete" ofwel de spanningvoerende draad) opneemt, en de hoeveelheid stroom die via de nul (ook wel de "koude" of spanningsloze draad) terug komt. Een eventuele verschilstroom zou theoretisch door de veiligheidsaarde terug moeten lopen, maar bij niet-geaarde toestellen, of aan een niet-geaarde wandcontactdoos aangesloten geaarde toestellen zou een isolatiedefect een levensgevaarlijke stroomdoorgang door een lichaam van een mens of dier ten gevolge kunnen hebben. De aardlekbeveiliging reageert hierop door de stroomtoevoer bij een dergelijk "lek" af te sluiten. Dit gebeurt zo snel (binnen enkele milliseconden) dat degene die het lek veroorzaakte helemaal niets voelt (behalve dat het apparaat niet meer werkt).

Als de hoeveelheid stroom die de elektrische installatie in gaat groter is dan de stroom die terug komt is er sprake van een lekstroom. Lekstroom treedt op als stroom via de aarding wegvloeit. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de ommanteling (behuizing) van een toestel onverhoopt onder elektrische spanning komt te staan en iemand deze ommanteling aanraakt. Er zal een stroom vloeien door de persoon naar de aarde. Zodra de lekstroom een vastgestelde waarde overschrijdt schakelt de aardlekschakelaar af waardoor de elektrische installatie spanningsloos wordt.

In woningen geldt een waarde van 30 mA als lekstroom waarbij de aardlekschakelaar de stroom afschakelt. Aardlekschakelaars van 500 mA (of

300 mA) werden vroeger toegepast bij 'natte' groepen (zoals de wasmachineaansluiting), maar in woningen mag tegenwoordig alleen nog 30 mA worden toegepast.

Het lijkt onlogisch en gevaarlijk om natte groepen te beveiligen met een aardlekschakelaar met een hogere grenswaarde dan 30 mA. De reden is dat er kleine lekstroompjes in bijvoorbeeld een wasmachine kunnen optreden door het neerslaan van vocht. Deze lekstroompjes zouden een 30 mA-aardlekschakelaar onbedoeld en onnodig in werking kunnen zetten. Het gebruik van een 30 mA-aardlekschakelaar is verplicht bij alle eindgroepen beveiligd met een overstroombeveiliging van ten hoogste 25 A. Dus ook bij wasmachines, drogers e.d.

Let wel: de aardlekschakelaar biedt geen enkele bescherming voor situaties waarin een persoon contact maakt met zowel de nul- als de fasedraad; alleen wanneer de stroom uit de fasedraad naar aarde weglekt, zal de schakelaar de stroom onderbreken.

*Werking* In een aardlekschakelaar zit een relais waarop zowel de fase als de nuldraad een wikkeling hebben. Deze twee wikkelingen zijn in dezelfde richting gewikkeld. Wanneer de stroom door de fasedraad en de nuldraad gelijk is, en uiteraard in tegenfase, zal de kern niet worden gemagnetiseerd en het aanspreek spoeltje niet trippen. Als ergens in de groep een lekstroom naar aarde loopt, worden de twee stromen ongelijk doordat de nulleider een lekstroom heeft naar aarde; de resulterende magnetisatie van de spoelkern trekt een palletje weg zodat de schakelaar door veerkracht afvalt. Na gebruik moet de schakelaar met de hand weer gesloten worden; dit kan alleen als de lekstroom op dat moment niet meer aanwezig is. (Vóór of achter een schakelaar wordt bepaald door de energierichtng). Tevens is er een testknop aanwezig die kunstmatig een kleine lekstroom introduceert, waarmee periodiek de goede werking gecontroleerd kan worden.

Wanneer een aardlekschakelaar wordt gecombineerd met een installatieautomaat spreekt men van een aardlekautomaat, kortweg alamat.

Door de opbouw met een spoel is de aardlekschakelaar zoals hier beschreven met name geschikt voor woningen; industriële componenten zoals een frequentieregelaar of netfilter kunnen de werking van dit type aardlekschakelaar beïnvloeden, waardoor de aardlekschakelaar te snel de stroom uitschakelt of zelfs nooit de stroom uitschakelt, ook niet bij een aardlek.

*Oorsprong* De aardlekschakelaar werd al in 1903 door Schuckert onder de noemer Summenstromschaltung zur Erdschlußerfassung gepatenteerd (DRP-Nr. 160.069).[1] Kuhlmann beschrijft bij AEG een methode om de aardlekstroom in het Berlijnse netwerk te meten. Uiteindelijk wordt de techniek waarop de huidige aardlekschakelaar is gebaseerd door Nicholsen gepatenteerd. (1908, USA-Pat-Nr. 959.787). [2] Bij de huidige ontwerpen worden nog steeds de resultaten van de experimenten van Josef Mengele gebruikt, die in Auschwitz testte wanneer een bepaalde elektrische stroomsterkte dodelijk is.

*Reglementering*

De aanwezigheid van aardlekschakelaars in nieuwe en gewijzigde huisinstallaties is in Nederland volgens de NEN 1010 sinds 1975 verplicht. Ze worden veelal in de groepenkast opgenomen.

Tegenwoordig mogen de aardlekschakelaars van I?n 500 mA (=0,50 A) niet meer worden gebruikt en alle aardlekschakelaars van het type AC zijn niet meer toegestaan.

In installaties na 1996 en sinds 1 september 2005 is het zelfs verplicht, om in woningen waarvan de bouwvergunning is afgegeven na deze datum, alle eindgroepen in de groepenkast verdeeld achter twee aardlekschakelaars van I?n 30 mA te plaatsen (bij meer dan twee eindgroepen).

Ook bij het aanpassen van de groepenkast is men verplicht de nieuw te plaatsen eindgroep achter een aardlekschakelaar van maximaal I?n 30 mA (=0,03 A) te plaatsen. Met andere woorden moet de volledige installatie dan worden aangepast en achter twee aardlekschakelaars van maximaal I?n 30 mA worden geplaatst en dus ook de wasmachine.

*Echter als de wasmachine en droger vast is aangesloten dmv een* *dubbelpolige schakelaar behoeft deze niet achter een aardlekschakelaar* *te worden aangesloten*

In huisinstallaties mogen maximaal 4 groepen worden aangesloten achter één aardlekschakelaar. Per 1 september 2005 is in Nederland overigens ook een hoofdschakelaar verplicht geworden. Dit geldt voor woningen waarvan de bouwvergunning na deze datum is afgegeven of ingrijpende aanpassingen worden gedaan aan de elektrische installatie of groepenkast.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Daarom moet je het ding regelmatig testen, alleen is dat vervelend voor alle apparaten met klokken die achter een aardlekschakelaar zitten. Je moet ze allemaal opnieuw instellen.

Behalve als de aarding faalt.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Die mogen in woningen niet meer worden toegepast.

Ik zou het ook aanraden, maar "behoorlijk meevallen" is maar betrekkelijk. Goed, voor zo'n 300-400 euro heb je een groepenkast met 6 groepen en 2 aardlekschakelaars, maar kijk eens naar de installatiekosten... Overigens verwacht ik dat een groepenkast uit 1973 wel de mogelijkheid heeft om er een aardlekschakelaar in te monteren.

Er is ook niemand die dat van je vraagt.

Waarom denk je dat ze al sinds 1975 verplicht zijn? Althans in nieuwbouw. Bij een aardlekschakelaar voor een vaste aansluiting zoals een wasmachine plaats ik overigens vraagtekens.

Kennelijk beschik je over statistieken. Geef eens een referentie.

Hoe vaak is "vaak"?

Als de nulleider tegen het metaal komt valt de groep niet uit, maar met een aardlekschakelaar wel. Dat is dan een duidelijke indicatie dat "er iets mis is".