Wasdraad 4 mm gevlochten staaldraad)

Het is zò dat Wimpie formuleerde :

die wollige kreet kom je nog wel eens tegen bij tv kabels om de absurd hoge prijs goed te praten.

Mark

Reply to
Vonkenboer

Dus al die mensen die dat dure koperdraad gebruiken zijn hardstikke gek?

Nee zo werkt dat niet. Omdat de draadjes niet onderling geisoleerd zijn telt alleen de buitenoppervlakte van de totale draad. En dat is niet een mooie gladde cylinder maar een onregelmatige vorm die spiraliseert om de kabel heen en dus nog een grotere totale lengte heeft dan een gladde draad.

Volgens jou zijn er geen ohmse verliezen in een antenne?

FF de reactie opnieuw i.v.m. dwarsliggend mail prog :-)

Nou, ik had het idd. hier liggen, dus dat was lekker makkelijk. Ik was vooral onder de indruk van de stevigheid v.h. materiaal, en had het idee dat als ik er een antenne mee maakte, die wel even kon blijven hangen. En dat klopt wel aardig, er zijn al heel wat stormen overheen geraasd, zonder problemen. Het is idd 4*0.28mm koper vertind plus 3*0.28mm gegalvaniseerd draad. En het hangt hier als een "inverted V" van 2 maal 13,5 meter (middelpunt op 5 meter), de voedingslijn is iets van 30 meter Twincom. Deze word gebruikt van 80 t/m 6 meter, en werkt redelijk goed.

Reply to
Marco (PE3M)

Ik denk ook van niet.

Uit dat waslijn zal heus wel een signaaltje uitkomen; daar twijfel ik niet aan. Maar wat wil men bereiken? Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten met de hoogst haalbare kwaliteit? Ja, dat wil iedereen.

Waar hebben wij het over? Iemand koopt een set van een paar duizend euro en wil met een waslijntje wereldwijde DX-verbindingen maken, het DXCC binnenhalen een een contest winnen? Deze mensen moet ik helaas zwaar teleurstellen, want dit gaat niet lukken.

Wees toch verstandig: koop een leuke tweedehands set voor een paar honderd euro en koop een GOEDE antenne met GOED antennedraad, GOEDE voedingslijn, GOEDE isolatoren en vooral een HEEL GOEDE antennetuner.

--
Vriendelijke groeten,
Hans Remeeus (PA1HR)

Mwah, met 400W in een paperclip ben je ook overal wel te horen hoor Hans... Dat de tegenstations je kunnen blijven aanroepen omdat je zelf niks op diezelfdde paperclip hoort, is een tweede. ;-) Maar wat Herman betreft, hij gebruikt het alleen voor ontvangst. Een paar meter draad aan een ontvanger doet al wonderen, zonder al te veel eisen aan te stellen...

Reply to
Pasq

Heel goed opgemerkt!

Daarom juist.

Dan zou ik even doorsparen, als ik Herman was, voor bijvoorbeeld een Wellbrook antenne. Daar zal hij heel veel plezier aan kunnen beleven als luisteraar.

Het is net als met audio installaties; de luidsprekers zijn het meest bepalend. Bij ons zijn dat de antennes.

--
Vriendelijke groeten,
Hans Remeeus (PA1HR)
 Click to see the full signature
Reply to
Hans Remeeus

Dat is wel een hele GOEDE opmerking!

-- Vriendelijke groeten, Erwin PA7N

I'm now experiencing a non-maskable interrupt. XYL is calling. vy 73.

Reply to
Erwin PA7N

Dat is waar. :-)

Reply to
Pasq

Pcies, dat vond ik ook.

Reply to
Marco (PE3M)

Mee eens, als de oude situatie bevredigend werkt, dan werkt het met dit verz. staaldraad ook. Het probleem is niet de signaalsterkte, maar signaal/ruis verhouding. Al zou je 6 dB verliezen, dan is er nog niets aan de hand.

Overigens die rek van waslijndraad valt volgens mij erg mee (ten opzichte van koper). Het wordt bij ons toch behoorlijk belast (met was en andere spullen).

Je zou ook een foto kunnen maken met meetlat erbij en die ergens op een site plaatsen (ook een stukje draad zonder isolatie op de foto zetten).

Ik heb nog even zitten rekenen, als de laagdikte 40 um is, dan nog is het verlies niet meer dan 1 dB (in vergelijking tot koper, halve golf dipool, 3.6 MHz).

Met vriendelijke groet,

Wim PA3DJS

Wimpie

Ik gebruik altijd fosforbrons. Wordt ook antenne-litse genoemd. Kabel-Kusch etc. En nee die draadjes zijn niet geisoleerd van elkaar.

Toch kun je met staaldraad goede antennes maken. Niet dat het mijn voorkeur heeft maar omdat jij zegt dat het ongeschikt zou zijn. En dat is niet het geval.

Fritsel gebruikt echt alleen maar staaldraad.

Nogmaals, niet dat het mijn voorkeur heeft maar het kan wel degelijk..

--
PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl

Ik wou er toch even op reageren. Ik stel geen eisen ik wil gewoon men ontvangst verbeteren op MG omdat die home made 6 - 7 Mhz dipool die te laag hangt en omdat die 50 ohm is en een long wire 300 ohm is of meer en als die een 50 mtr lang is het veel beter zal doen tussen 0.1 - 1.6 mhz dan die dipool vooral voor de zwakkere stations

En omdat ik geen zin heb om alle 5 min men ant draad te gaan repareren omdat die te dun is amper 0.5 mm heb ik nu die 4 mm was lijn gekocht , want die zal niet zo gauw afbreken in de wind als die in de taken van bomen hangt.

Dat er andere eisen zijn ivm het soort draad dat je gebruikt bij het UITZENDEN die er bij ONTANGST niet zijn dat moet men toch even uit elkaar houden. Mijn doen nu is ONTVANGEN en eisen heb ik niet alleen goedkoop en er uit wat uithalen als het toch maar ontvangen is op een ICOM IC R70

Het is toch de antenne die op de 1 ste plaats komt en dan pas de ontvanger of zender , want je heb veel van dei mensen ze kopen een geluidsinstallatie met alle lichtje en belletjes en veel trala ze geven er veel geld aan uit en dan kopen ze een set speaker boxen van =80

20.00 in een doe het zelf zaak en ze denken dat ze het van het hebben. Terwijl je eerst moet kijken naar het laatste. Ik heb het ook moeten leren zoals velen 73 Herman
Reply to
Herman Uit Gent