Wasdraad 4 mm gevlochten staaldraad)

Rol wasdraad van 60 m lang van 4 mm dik gevlochten staaldraad voor maar =80 10.96 (ook in rollen van 20 m) en 15 m ook dacht ik ? verkrijgbaar bij Ava tuincentra

Heel goed bruikbaar en goedkoop om een dipool mee te maken of long wire

Ik denk dat je er niet op kan solderen ? das een beetje lastig , moet het eens uit proberen

73 Herman
Reply to
Herman Uit Gent

ps zojuist een soldeer test gedaan met tin soldeer en dat word goed opgezogen in de draad das goed nieuws dus

Reply to
Herman Uit Gent

Ik begrijp dat je helemaal enthousiast bent over je ontdekking en deze aan zoveel mogelijk groepen wilt melden, maar je verliest uit het oog dat deze draad ongeschikt is voor wat zendamateurs er mee willen.

Leuk voor je radio maar laat het daar maar bij.

Rob, Ik ben nog geen zendamateur en mag dus niet zenden dus kan ik er verder niks over zeggen. Maar bedankt voor je info

ps Misschien wat meer uitleg waarom die niet geschikt is om mee te zenden zou de zaken ook al een stuk duidelijker maken noemen ze dat niet transparantie dacht van wel ? maw duidelijkheid

Herman

Reply to
Herman Uit Gent

Rob,

ps ik heb toch al gelezen dat er nog om's zijn die was draden hebben getest waar ik het over heb

Reply to
Herman Uit Gent

Nou, de draad die rekt uit na verloop van tijd, dus als je je draad op een x-frequentie exact resonerend maakt, kom je er na verloop van tijd achter dat je je antenne moet inkorten, want de SWR loopt op. En dit kun je blijven doen. Alle materiaal die je gebruikt zal in meer- of mindere mate rekken, helemaal onoverkomelijk is het dus nooit. Als je gebruik maakt van een kastje-belazerd (antennetuner), dan kun je de antenne gewoon telkens een beetje bijtunen. Mocht het verschil te groot zijn, knip je gewoon je antenne weer op de juiste lengte. ;-) Overigens denk ik ook dat niet alleen de rek van het materiaal meespeelt, maar met de temperatuurwisselingen zullen de draden ook uitrekken en inkrimpen, wat je SWR beinvloed.

Reply to
Pasq

Je bent zelf begonnen dit verhaal in allerlei groepen te multiposten dus nu zie je niet meer de antwoorden die in andere groepen al gegeven zijn...

Ik zal dus hier nog maar een keer herhalen:

Omdat de weerstand van staaldraad op hoge frekwenties dramatisch is. Voor gevlochten staaldraad is dit waarschijnlijk nog ernstiger.

Niet alleen is de soortelijke weerstand veel hoger, maar er treedt ook een veel erger skineffect op.

Je hebt dus eigenlijk een dummyload met luchtkoeling.

De lineaire uitzettingscoëfficiënt van Koper (16,5) is groter dan ijzer (±12) dus dat zal wel meevallen. De laagste uitzettingscoëfficiënt is Invar (4,5)

maar dat zal wel niet zo goed geleiden en erg duur zijn. Invar bestaat uit ongeveer 36% nikkel, 64% ijzer

Reply to
(on)wijs man

Dag Herman,

Ik ga ervanuit dat het verzinkt staaldraad is met plastic bescherming. De geleiding van zink is in orde van 29% van die van koper. Bij voldoende materiaaldikte zou dit neerkomen op bijna 2 keer zo hoge weerstand als een koperen draad van zelfde diameter (bij RF). Dat is dus helemaal niet zo slecht.

Het probleem zit meestal in de zinklaagdikte. Je hebt in orde van

100um nodig bij 3.6 MHz en ik weet niet of bij waslijndraad die laag zo dik is. Wellicht dat iemand anders daar iets over kan melden.

Het probleem met staal is de hoge ohmse weerstand in combinatie met de hoge permeabiliteit, daarom is staaldraad geen beste keus.

Over rek en thermische uitzetting zou ik mij geen zorgen maken. Het plastic is ook geen probleem, hooguit dat je dipool ietsje ingekort moet worden.

Met vriendelijke groet,

Wim PA3DJS

zonder abc komt PM meestal aan.

Reply to
Wimpie

[...]

Hallo Wim,

Wat is jouw mening over WD-1/TT? Dit is militair telefoondraad, en bestaat uit 4 koper, en 3 staaldraden.

Reply to
Marco (PE3M)

Dag Marco,

Is dat niet 4*0.28mm koper vertind plus 3*0.28mm gegalvaniseerd?

Ik vind het elektrisch gezien nogal dun, dus elektrisch gezien heeft het niet mijn voorkeur. ik vraag me af of het qua weerstand beter is dan relatief dik gevlochten gegalvaniseerd staaldraad. copper clad steel zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Natuurlijk spelen naast elektrische ook ander aspecten (zoals zichtbaarheid en "in de schuur hebben liggen").

Voor de JOTA heb ik gewoon twee keer 2.5mm^2 stranded copper gebruikt (=E9=E9n meter tussen de dipooldraden). Is duur maar daar haal ik wel mijn bandbreedte mee (80m).

Met vriendelijke groet,

Wim PA3DJS

zonder abc komt PM zeer waarschijnlijk aan.

Reply to
Wimpie

Rob schreef op 9-9-2010 :

Mijn thuis en op vakantie zijn al jaren van:

In de 1 mm uitvoering. Gloeien nog net niet. ;-)

--
 ...........73 de Peter - PB2dd..............
Reply to

Na alle reacties gelezen te hebben vrees ik dat we nu ook voor antennedraad zullen moeten overgaan naar 99,99 % zuurstofvrije koperdraad.......Klinkt misschien ook wolliger?

Wij gebruiken reeds tientallen jaren RVS kabel als antenne draad in. Dit zowel in het ontvangstation als in het zensstation van het kuststation Oostende Radio. Weerstand is wel iets hoger maar de verschillen in veldsterkte zijn niet waarneembaar. Vergeet niet dat je toch ongeveer een

6 dB verschil in antennesignaal ( 1 S-punt) moet hebben om een echt waarneembare verbetering te hebben bij een CW of SSB signaal.

Voordeel van RVS is dat je geen geoxideerde verbindingen meer hebt die ruis en kraakstoringen veroorzaken in de ontvangers. De vroegere soepele koperkabel moesten we wegens oxidatie om de 2 jaar vervangen wegens bovengenoemde problemen. Vaste koperdraad was geen optie omdat die te rap afbreekt bij de bij ons gebruikte dikte van 6 of 8 mm. Deze dikte hebben we nodig om sommige overspanningen te maken die meer dan 150meter lang zijn ( o.a. Rombic van 236 m lang) en toch moeten bestand zijn tegen stormwind aan zee. groeten Wilfried

"Herman Uit Gent" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@c16g2000vbp.googlegroups.com...

Reply to
Wilfried Derynck

Vertel dat even aan Fritsel..

Nee andersom. Het totale oppervlakte is hoger bij losse draadjes die gevlochten zijn.

Echt niet!

--
PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl

[...]

Voor de JOTA heb ik gewoon twee keer 2.5mm^2 stranded copper gebruikt (één meter tussen de dipooldraden). Is duur maar daar haal ik wel mijn bandbreedte mee (80m).

Reply to
Marco (PE3M)

ad

Wie zegt/suggereert dat dit erg aan te raden is?

er een

Ik neem aan dat je niet magnetisch RVS gebruikt. Als je dan 2mm dik materiaal gebruikt zal je op ongeveer 15 Ohm effectieve verliesweerstand uitkomen voor een halve golf dipool. Laten we zeggen dat je ingangsimpedantie rond 50 Ohm is (zonder verliezen), dan heb je het over een verlies van in orde van 1.1 dB, en dat hoor je inderdaad niet. Vandaar dat ik ook gegalvaniseerd staaldraad niet direct afschiet. Ik heb (helaas) wel eens slecht spul gehad dat snel begon te roesten (niet aan zee) en dan weet ik genoeg over de laagdikte van eventueel zink wat erop zou moeten zitten.

Met de antenne voor de JOTA kwam ik met =E9=E9n enkele dunne draad in knoei met de bandbreedte (80m band). Een dipool met twee draden ging wel goed. Ik heb over draadweerstand in combinatie met halve golf dipolen wat staan in:

blz 11.

is

rap

we

(

an

Jij hebt het nu over wat grotere diameters, en dan gaat je weerstand hard omlaag. voor de Rombic zie ik weinig problemen. Dit is een lopende golf antenne en wellicht hangt er aan het eind nog een dissipator aan.

snipped-for-privacy@c16g2000vbp.googlegroups.com...

Met vriendelijke groet,

Wim PA3DJS

zonder abc komt PM wel aan, denk ik.

Reply to
Wimpie

Marco,

Het is en beetje onduidelijk welke tekst van jou is en welke van Wim. Misschien valt er een setting in je software aan te passen.

--
George - PB4GA
Reply to

Wim,

Eerst en vooral ik had zulke storm van reacties nooit verwacht. Er blijken 2 groepen te zijn de een vind het goed en de ander is radicaal tegen of toch zo goed als.

Omdat ik hier al eerder had gelezen over waslijn draad dacht ik waarom dat niet kopen om als long wire antenne dienst te doen voor de middengolf en even voor de duidelijkheid om te ontvangen en NIET om te zenden en de ontvanger is een Icom IC R 70

De plek waar men vorige long wire ging was in de takken van bomen maar de draad dikte was 0.5 mm vol koper en dat brak alle 5 min af als het gewaaid had. Dat wist ik ook wel dat dit zou gebeuren maar ik had die draad toch liggen op een hele grote spoel dus om te testen was dat wel ok. En werkte ook heel goed alleen de sterkte van de draad was een ramp. Dus een jaar of 2 geleden heb ik die ant weer afgebroken , maar de kriebel bleef vandaar die was lijn nu.

Ik denk dat het wel gegalvaniseerde staaldraad want ik heb het eens goed bekeken onder een lopen en inderdaad het heeft een lichte gele kleur dus dat wijst wel op gegalvaniseerd en er zit plastic om heen en je kan er op solderen. Dat die rekt dat weet ik ook wel. Maar in mijn geval doet die dienst als long wire voor ontvangst en dan maakt dat totaal niks uit.

Vroeger heb ik nog uitgezonden op de 27 mhz (eind jaren 70 begin jaren

80's) met een zelf made dipool met VOB koper draad van 1.5 mm en de SWR is altijd goed gebleven de dioopl heb ik nooit moeten aanpassen.SWR was zo rond de 1:1.3 en das altijd zo gebleven jaren na elkaar , ok de lengte is niet lang voor een 1/4 golf op 10 mtr of in dit geval 11 mtr

Als je geen rek wenst dan moet je litze kopen maar dat kost dan zo ongeveer =80 55.00 voor 25 mtr dacht ik dat die kost ? bij Maes Electronics

En als ik het in mijn geval is het toch maar voor ontvangst en als ik het kan doen met slechts een =80 22.00 voor 120 m wasdraad waarom zou ik meer geld uitgeven , meer uitgeven om dat de omse waarde beter zou zijn en er geen rek zou op zitten ja zuinige Belgen bestaan er ook hoor haha

Wat ik wil zeggen ik heb het goed overwogen hoe ik ging of zou doen. En als het toch maar voor ontvangst is zijn er veel zaken waar je toch geen rekening moet mee houden

Tot slot nog nog dit die dipool ant heb ik leren kennen en maken dank zij silent key in 2001 wijlen ON 4 KX Andre Meiresonne - Gent, radio en tv technieker 1930's tot midden jaren 70 zelfstandig zaakvoerder en werkte voor Philips

Ik heb toch wel veel bijgeleerd van men buurman want en daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor alhoewel hij ook soms moeilijk in de omgang kon zijn dat wil je niet weten

Wie een stukje was lijn wil hebben als model ? Dan stuur die moet me maar eens mail tje sturen dan stuur ik wel een stukje op per omgaande post.

73 Herman
Reply to
Herman Uit Gent

Ja daar zat ik ook aan te denken, ik heb hier een FD4 van fritzel en dat lijkt aardig op staaldraad, zo hadden we een w3dzz op het clubhuis ook van fritzel en dat leek ook aardig op staaldraad, geen idee of ze het verzilverd hebben(da's een truukje dat Sennheiser gebruikt). een aantal jaar geleden heb ik de W3DZZ op het clubhuis vervangen door een zelfbouw exemplaar, die maakt gebruik van goedkoop soepel 2,5 kwadraad flexibele motage draad.

mototola gebruikt gesinterd brons, maar ik heb ook al veel mensen gewoon 2,5 kwadraad electra draad zien gebruiken die normaal gesproken in huizen word gebruikt in de muur.

rekken is niet zo'n ramp, knippen we gewoon een stukje af :-)

Mark

Reply to
Vonkenboer

Werkt ook prima en zo'n dr-8 drummetje vol kost weinig, ik heb er wel eens wat mee geexpirimenteerd(enkel 100Watt gebruikt)in het verleden, toch geleiding van koper(vertind) en de treksterkte van staal, je kunt een mooie strakke antenne ervan maken.

Mark

Reply to
Vonkenboer