Vervanger voor MOSFET SW1N80A?

Hallo,

De lader van mijn Nokia GSM doet het niet meer. Het blijkt dat er een MOSFET type SW1N80A uit elkaar is geploft. Ik wil deze vervangen maar mijn lokale elektronicawinkel heeft deze niet. De datasheet van de SW1N80A staat hier:

Weet iemand een gangbare vervanger?

Bedankt!

Reply to
Ano

de TO92 hebben ze niet zie ik, maar de DPAK wel

Groet, Edwin

Reply to
Edwin van den Oetelaar

Digikey heeft wel wat :

mogelijk dat iemand anders wat weet, ik heb het ding niet in voorraad.

Reply to
Edwin van den Oetelaar

Maar misschien kan ik ook met een iets lagere spanning toe? Het is zo'n schakelende voeding in een stekker die aan de 230 VAC gaat. Dit is wat mijn winkel heeft:

Die orginele SW1N80A is een heel klein dingetje met maximaal 3 W verbruik zie ik op de datasheet. Die op Eijlander staan hebben allemaal een stuk hoger wattage (komt dat door die veel hogere R-DS(on) waarde, 16 ohm?). Ik heb er niet echt veel verstand van weet de meeste reparaties toch succesvol af te ronden door zichtbaar defecte onderdelen te vervangen :-)

Reply to
Ano

"Ano" wrote: | De lader van mijn Nokia GSM doet het niet meer. Het blijkt dat er een MOSFET | type SW1N80A uit elkaar is geploft. Ik wil deze vervangen maar mijn lokale | elektronicawinkel heeft deze niet.

Waardoor is die MOSFET geploft? Zo'n ding ploft eigenlijk alleen maar als hij overbelast wordt. Dat zou het gevolg kunnen zijn van een ander defect zoals een kapotte elco. Voordat je er een nieuwe in zet zou ik de andere onderdelen ook even nalopen.

--
Dick
Reply to

De Rds (on) bij de meeste mosfets is een stuk lager. De maximale Ids is veel hoger.

Als je er eentje kiest, let dan op de Ugs waarbij het ding gaat open sturen, dat is bij je originele exemplaar ongeveer 4 volt, dat moet ongeveer kloppen met je vervanger. Verder is het een beetje gokken, of proberen de SMD variant erin te bakken.

succes ermee, Edwin

Reply to
Edwin van den Oetelaar

Ik zou daar niet zondermeer een FET met lagere toegestane spanning in zetten. De gelijkgerichte spanning kan bij 230+10% oplopen tot 360V. Afhankelijk van het voedingsontwerp kunnen er pieken tot soms wel 2 maal de voedingsspanning op de FET komen. Als je weet wat de voeding doet kan het mogelijk met een lagere Uds.

Een FET 'verbruikt' geen vermogen, je kunt hem wel vermogen laten dissiperen. Wat een FET maximaal mag dissiperen staat in de datasheet. Dan moet je er ook nog wel op letten of je voldoende koeling hebt etc. Maar in principe geldt hier dat een hogere waarde dan orgineel juist goed is.

Maar er zijn ook nog andere zaken om op te letten zoals bijv. ingangs capaciteit, threshold spanning, snelheid. Zo is de ingangscapaciteit van de SW1N80A 120pF en die van bijv. de IRFP 2000pF. Dat zou wel eens problemen kunnen geven met de aansturing.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

There is no sincerer love than the love of food.
 Click to see the full signature
Reply to
Stef

Een universele adapter bij de MM kopen. Dat de FET is overleden zal zoals Dick terecht opmerkt een gevolg zijn van iets anders dat stuk is. Om daar achter te komen zul je minstens moeten nagaan of de rest van de schakeling nog wel werkt. Heb je een oscilloscoop?

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
 Click to see the full signature
Reply to
Nico Coesel

Maar het juist om de lol van het repareren...

Nee...

Reply to
Ano

Dan kun je beter iets minder gevaarlijks kiezen om te repareren.

Dan wordt het lastig om te kijken of de rest van de schakeling nog heel is.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
 Click to see the full signature
Reply to
Nico Coesel

Nou, zo'n voeding durf ik nog wel aan...

Reply to
Ano