Vermogen aggregaat versus pomp

Vandaag was ik me aan het orienteren op een goedkope generator (Cranenbroek ? 125) om een zelfaanzuigende tuinpomp voor een volkstuintje aan te drijven. Ik dacht even dat ik met een generator van 1 KW wel 'n motor van 800 W zou kunnen bedienen, maar dat was helemaal fout gedacht volgens de verkoper. Reden: de aanloopstroom. Hij rekende 2.5 keer de nominale stroom (ivm met de aanloopcondensator) van de motor, als zijnde nodig voor de generator. Nu ben ik zelf wel electronicus, maar heb geen ervaring met dit spul. "Hij wel", zei hij. Ik kan me voorstellen dat al dat goedkope spul erg critisch berekend is en er weinig marge in zit. Ook dat zo'n generator af kan slaan als hij te zwaar word belast, maar heb je echt 2.5 keer zo veel capaciteit nodig om zo'n motor te bedrijven, alleen om de aanloop op te vangen. (Niet zo zeer om het geld, maar maar zo'n ding weegt dan wel 45 Kg. Dat wordt slepen.) Zijn verdere verhaal "Het kan tot wel een halve minuut duren voordat de motor op toeren is en omdat hij water pomp, is de last dus erg strak aan de motor gekoppeld. Of slaat hij af op de stroombegrenzing. Als die snel is kan ik me daar nog iets bij voorstellen.

Hal

Reply to
Hal

"Hal" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@proxy01.news.clara.net...

Elektromotor direkt laten aanlopen is bij aanloop 6x de nominaal opgenomen stroom, Bij ster driehoek , maar dan praat je over 3 fase is dat lager. Die aanloopcondensator heeft daar niks mee te maken, De reden dat hij er in zit in om een draaiveld te creeren en de motor aan te laten lopen (een beproefde manier om een 3 fasemotor op 1 fase te laten aanlopen. Rendement is dan waardeloos overigens.

Komt ook bij dat die goedkope generatoren dat vermogen wat ze opgeven misschien in de piek eens halen maar continu gaat hij ook niet redden. Het stuiterd in elkaar.

Zou het exact na kunnen rekenen, maar dan moeten er meer gegevens bekend zijn maar in basis klopt het wel ongeveer wat hij zegt.

joop

Reply to
Joop

Niet vergeten dat het Chinese kilowatts zijn. Net als in mijn PC luidsprekers met 250 Watt PEP vermogen een speakertje van 5 Watt sinus zit.

Een aanloopstroom van 2,5 keer de normale stroom klinkt redelijk normaal.Als die generator dan niet meteen in een foutmelding springt, krijgt je motor dus een heel stuk minder koppel bij het aanlopen.

Echter denk ik dat zo'n pomp bij het aanlopen nog geen waterdruk heeft opgebouwd aan de uigaande zijde, en ook nog niet zoveel onderdruk aan de ingaande, en dat de aanloopstroom wel eens genoeg zou kunnen zijn om het op gang te brengen. Tenminste als de generator echt 1kW levert, wat dus sterk de vraag is.

Zo'm motor kan nooit een halve minuut nodig hebben om op toeren te komen, dat is veel te veel. Maximaal 2 à 3 secondes, ik denk dat het vaak nog sneller gaat. Alleen iets met heel zware vliegwielen waar veel energie in opgeslagen moet worden (voor persen etc) hebben veel tijd nodig.

Misschien heeft die generator een stroombegrenzing die bij 1 kW afslaat. Dan zou dit wel wat verklaren.

Het blijft echter wel wat idioot: net als jouw motor een tijdelijke overstroom kan hebben gedurende een korte (aanloop)tijd, zo zou die generator ook een korte piekmogelijkheid moeten hebben.

P.

Reply to
P.

In dit geval Oost-Europese. ;-)

Dat vraag ik me af. Even een willekeurig voorbeeld:

Ik kan die "F" onder "220V~50Hz" niet anders interpreteren dan "Fuse [rating]". Bij een werkstroom van 3,5 A is 20 A nogal heftig, ook al zal dat "voor alle zekerheid" zijn.

Klopt. En in dat geval zou het probleem dus eenvoudig op te lossen zijn door de aanzuigslang uit het water te halen als de pomp wordt gestart en hem pas daarna er in te hangen.

"Hal" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@proxy01.news.clara.net...

Waarom gemakkelijk doen als moeilijk ook kan ? Kunt ge dan niet beter een motor zoals degene die de generator aandrijft direct de pomp laten aandrijven? Ferre.

Reply to
Fernand

Dat is al beter, d9ie gebruiken een stuk kortere elastiek om te meten.

Lijkt me sterk, dan heb je 16A voor een 750 Watt motor. Dat lijkt me best veel.

P.

Reply to
P.

"Hal" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@proxy01.news.clara.net...

Bij generatoren moet je rekenen met het aantal VA (of kVA) Dus kijk op het motorplaatje naar de motorstroom, vermenigvuldig met 230 en je het het aantal VA je 800 Watt pompje kan makkelijk 1500 VA zijn!! Daar moet je rekening mee houden. Verder rekend men bij generatoren die motoren aandrijven meestal het aantal VA (of kVA) van de motor x 2 alszijnde nodig voor de generator. Alles heeft te maken met de aanloopstromen. Heb je een motor die vrij makkelijk (en dus snel) aanloopt, dan kun je met wat minder best wel uit de voeten. Maar een zwaar aanlopende motor heeft echt wel een overgedemenisioneerde generator nodig.

Je zou kunnen overwegen de motor onbelast aan te laten lopen. misschien kun je er wat van maken.

Maar in elk geval met VA (of kVA) rekenen, dat is de echte belasting die de generator aan de motor moet leveren.

Toet

Reply to
Toeternietoe

Is het niet veel verstandiger bij Cranenbroek een waterpomp met benzine motor te kopen dat maakt de zaak een stuk eenvoudiger. Bert "Toeternietoe" schreef in bericht news:4a2c1c5e$0$15396$ snipped-for-privacy@dreader15.news.xs4all.nl...

Reply to
Bert van Gompel

De combinatie 'goedkope generator' en 'volkstuintje' is niet zo'n gelukkige. Mijn ervaring is, dat goedkope exemplaren zonder uitzondering een takke-herrie maken. (Soms staan er redelijke waarden in de specificaties, maar die zijn dan wel gemeten op 7 meter afstand.) Ik heb nog een hartstikke goedkoop exemplaar in de aanbieding :-)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Sorry dat mijn reacties uitbleven maar mijn ^$#& provider zit met de server te klooien. Ik post nu via een andere newsserver (nntp.aioe.org ).

Hal

Reply to
Hal

Een strakke koppeling met het water in een pijp (30 mm) van 10 m heeft natuurlijk ook massa.

Zou kunnen , maar dat zou dan toch een trage beveiliging moeten zijn. Met een snelle afschakeling doet de generator zichzelf te kort, lijkt mij.

Zo dacht ik (aanvankelijk) ook.

Hal

Reply to
Hal

Helaas is dat een pijp, 10 - 15 meter de grond in :-(

Hal

Reply to
Hal

Ja, dat kan natuurlijk, maar de keuze is dan een stuk beperkter en waarschijnlijk veel duurder.

Hal

Reply to
Hal

Ja, maar die heb ik neit zien staan.

Hal

Reply to
Hal

Die herrie viel mij ook wel op ja. Ik zou zeggen, mail je aanbieding eens door.

Hal.

Reply to
Hal

Ik denk dat de aanzuiging weinig invloed heeft. De maximale onderdruk die theoretisch haalbaar is, is 1 bar. En dat haalt die pomp echt niet, ook niet als het een zelfaanzuigende is. Nog geen halve bar, en ik denk zelfs dat bij lange niet. Eerlijk gezegd verwacht ik dat hij net een metertje aan kan zuigen en dat zou slechts 0,1 bar zijn, ook dan zou het al een goede waterpomp zijn.

Echter aan de uitgaande kant kan hij wel 2 - 3 bar druk zetten. Daar kun je dus het meeste winnen.

Dit soort pompen zijn vooral gebouwd op veel water verplaatsen, niet op hoge drukken.

Overigens kun je nooit water oppompen van meer dan 10 meter hoogte, dan zuig je al vacuum.

P.

Reply to
P.

Klep, drieweg, omzetten als de pomp loopt. Zou zelfs automatisch kunnen. (met motorklep (of moterklep voor het huidige taalonderwijs))

Reply to
Gerard

MotEr? Grapje of serieus?

P.

Reply to
P.

Nee, ik schrijf motOr en als extra motEr voor hen die niet weten dat het motOr mot weze, kijk maar wat ik sgreef;-)

Reply to
Gerard

Gelukkig, je weet het gewoon niet meer met panneNkoek ed dergelijke.

De online van Dale kan ik het gratis online woordenboek het woord motEr niet eens vinden. Motor wel.

P.

Reply to
P.