verbruik voorschakelapparaat

Weet iemand wat een voorschakelapparaat verbruikt bij een 58 watt TL buis ? en wat bij een 30 watt TL buis ?

Reply to
Willem van Zeijl

Als het goed is,(nagenoeg)niets, het is een seriespoel, die inductief een deel van de spanning wegwerkt, en de stroom begrenst tot de gewenste waarde. Het enige extra verbruik is magnetische verliezen in de kern, en ohmse verliezen in de spoel. Reken op 4-10 watt.

Reply to
Sjouke Burry

Voor een TL of CFL met een spoel zijn de verliezen circa 25%!!! Inderdaad in theorie kan het lager maar zo'n spoel mag niets kosten....

Er worden dus goedkopere materialen gebruikt en daardoor zijn in de praktijk de verliezen hoog.

Doe een test thuis. Laat de TL branden en voel... hoe warm de spoel wordt, na 'n uur branden. Nog beter meet het opgenomen vermogen met een "True RMS" meter of een KWH meter.

Frank

--------------= Posted using GrabIt =----------------

------= Binary Usenet downloading made easy =---------

-= Get GrabIt for free from

=-

Reply to
Frank

"Frank" schreef in bericht news:4a1d6bfa$0$748$ snipped-for-privacy@textreader.nntp.hccnet.nl...

Ik dacht al zoiets Als ik die TL balk beetpak en de warmte voel in vergelijktot de warmte van het voorschakelapparaat zou een groot deel van die warmte door het voorschakelapparat moeten woren opgemaakt ( daarbij realiseer ik me dat de meeste energie in warmte wordt omgezet )

Om een goed vergelijk te maken Boven een aquarium had ik 2 TL balken hangen van elk 58 watt Die zijn sinds een paar dagen vervangen voor 2 even lange LED balken kleur warmwit

Die TL balken vergat ik te meten ( voorschakelapparaten er uit ) Die nieuwe LED's doen samen echter 25 - 27 watt ( gemeten met een Conrad wattmeter ) De lichtbak boven het aquarium blijft koud, met overdag condens op de dekruiten dat is nog niet eerder gebeurd .

Dat scheelt stukken met de oude situatie waarbij ik er gemakshalve van uitga ( 2 x 58 watt ) + 20 % voorschakelweerstand dat moet dan ca 140 watt zijn geweest , maar nogmaals die vergat ik te meten

op schakelklok 12 uur per dag 365 dagen per jaar verlichting is uit te rekenen wat de besparing is per jaar

In de keuken heb ik boven het aanrecht ook zo'n ding oorspronkelijk 30 watt TL balk ( 'n tussenmaatje ) nu een LED uitvoering, ook gemeten maar die conrad zit blijkbar onder z'n meetbereik want geen uitslag, hij geeft 0 watt aan !

verhoudingsgewijs zou dat 20 % moeten zijn zodat we in de keuiken uitkomen op 6 watt Het verlichtingsnivo is voor t oog t zelfde

Ben benieuwd naar de energierekening............

Reply to
Willem van Zeijl

Het voorschakelapparaat zal verreweg de meeste energie die het soupeert omzetten in warmte. Een TL zet de energie om in zichtbare en onzichtbare straling en voor een gedeelte ook in warmte.

Een elektronisch voorschakelapparaat zal minder verbruiken, en bovendien zal de TL door de hoogfrequent aansturing wat efficiënter werken.

Een voorschakelapparaat is geen weerstand.

Dat is alleen maar goed te bepalen met een directe vergelijking, en als je het echt zeker wilt weten met een luxmeter. Zelfs kwalitatief goede LED's zijn niet wezenlijk efficiënter dan TL.

Houdt er ook rekening mee dat de lichtopbrengst van zowel LED's als TL's terugloopt naarmate ze er meer branduren op hebben zitten. M.a.w. jou observatie valt gedeeltelijk te verklaren doordat oude TL buizen met nieuwe LED's vergeleken worden.

Reply to
Dombo

verliezen hoog.

Nog veel beter:

Koop geen Chinese lamp (armatuur) van tien euro. Dat geld dat je op aankoop bespaart gooi je weg door hoger energieverbruik, zoemen van de lamp, kortere levensduur, en tenewoordig ook vaak stinken van de lamp. En natuurlijk de slechte kleurweergave, maar dat spreekt vanzelf.

Koop voortaan een Europese lamp. Philips of zo. Weg hitte. Weg verlies.

P.

Reply to
P.

ALLE energie wordt in warmte omgezet. De buis zet 10 a 20% om in licht, die indirect in de kamer ook warmte wordt.

Je hebt wel het probleem van kleurweergave. Veel lampen voor vissen hebben een geoptimaliseerd spectrum.

P.

Reply to
P.

"Willem van Zeijl" schreef in bericht news:43b91$4a1d80a1$5354a7b3$ snipped-for-privacy@cache2.tilbu.nb.home.nl...

Een oudere electro-mechanische schakelklok verbruikt 4 Watt. Maakt 35 Kwh per jaar. Dit is 1% van het gemiddelde huishoudelijk verbruik. Ferre.

Reply to
Fernand

Of een mooie TL-D die geeft 30-50% besparing. Ik meen dat er bij de D uitvoering ook een geleidende strip op de buitenzijde van de buis zit voor snelle ontsteking. Phluips link;

Maurits

Reply to
Maurits

Lampen met een strip zijn beter dimbaar. Dat was nodig met fase-aansnijregelingen.

P.

Reply to
P.

Om een correcte meting te doen is het nodig een true RMS of KWH meter te gebruiken.

Voor de LED verlichting die betaalbaar is, is de lichtopbrengst veel lager dan van TL en ook van CFL. Veel is minder dan 50%.

Dat je watt meter 0 aangeeft is het beste bewijs dat je geen watts meet maar VA.

Succes, Frank

[...]

"Frank" schreef in bericht news:4a1eb698$0$748$ snipped-for-privacy@textreader.nntp.hccnet.nl...

Het is ook maar een goedkoop ding van conrad waarvan ik geen al te grote betrouwbaarhed verwacht een 100 watt lamp geeft 100 watt aan dat wel ( ca 102 is geen noemenswaardige afwijking ), maar dat is een ohmse weerstand

Die in de keuken gemeten is kennelijk beneden meetbereik , daar bleef de meter op nul staan

De lichtsterkte kan ik niet meten, heb geen luxmeter, op t oog is de verlichtingssterkte gelijk aan TL beide warmwit.

gegevens van leverancier

1,50 m lang 18 watt ( bij TL is dat excl voorschakelapp 58 watt ) 2 stuks 90 cm lang 12 watt ( bij TL is dat excl voorschakelapp 30 watt )
Reply to
Willem van Zeijl