velleman geiger-muller counter

hi,

ik heb de hoogspanningsvoeding van de geiger-muller counter nagebouwd. Deze
werkt hier niet, is er iemand die het origineel bouwpakket heeft gebouwd en
eventjes iets voor me wil controleren. Op het schema zijn r1,r2,r4 en c3 met
elkaar verbonden, moeten deze componenten niet met de masa worden
doorverbonden ? Idem voor r8, r10 en c4 ? Ik heb enkel het schema niet de
tekening van de pcb, ik kan het dus zelf niet nakijken of de verbinding er
moet zijn. Voor ic2 heb ik de HEF4093 gebruikt ipv de CD4093, ik
veronderstel dat dit identieke IC's zijn.

alvast dank voor eventuele reakties

marc

Re: velleman geiger-muller counter
Wat dacht je van een oscilloscoop? kan je zien of er blokjes/pulsjes
opgewekt worden. En even beredeneren óf de schakeling wel kan werken
zo, of toch een foutje gemaakt?

            ~@<
            _/\_
Re: velleman geiger-muller counter
Fsd,

uit je antwoord kan ik niet afleiden of het ontwerp U is gekend. Indien ja,
hier enkele bevindingen. Ik heb de counter gebouwd met enkel het schema en
een tekening van de componenten opstelling. De oscilator die de twee
transistoren T1en T2 zou moeten voorzien van stuurpulsen doet het niet. Ik
heb nu D1 omgepoold (kathode aan R4, lijkt het meest logische als ik de fig.
van de componenten opstelling bekijk). Nu werkt de oscilator wel en krijg ik
aan de secundaire van de transfo 120 V blokgolf (2khz). De spanning op C13
is nu ongeveer 500V, wat ik nog steeds zeer laag vind. Als radioactieve bron
zal ik een oude rooddetector gebruiken, ik denk dat een goede bron is voor
te testen. Als je inderdaad op de hoogte bent van deze counter, of nog beter
er één bezit dan zou je me een groot plezier doen door eens te controleren
of D1 foutief getekent staat op het schema en wat de golfvorm en spanning is
op de sec. van de transfo.

alvast dank

marc

Re: velleman geiger-muller counter

Als je het schema nu eens ergens op een website zet, dan kan er naar
gekeken worden. Dan ben je niet alleenb afhankelijk van mensen die ook
zo een ding hebben.

Bovendien is het gebruikelijk onder de text te antwoorden.
<http://www.leerquoten.nl/

--
"Life is short, art is long, opportunity fleeting,
experimenting dangerous, reasoning difficult.” (Hippocrates)

Re: velleman geiger-muller counter

hier het schema:

http://users.telenet.be/m_db/K2645.bmp

en de onderdelen:
      Label
     Artnr
     Qty
     Description

      BUZ1
     SV3
     1
     SOUNDER VELLEMAN 3-30VDC 8mA/12V LEADS

      C1
     220J0C
     1
     ELCO PCB 220µF-16V

      C13
     .033/1K
     1
     33nF/1000V

      C14
     7MK47
     1
     MKH 0.047µF-250V

      C2
     SI100N0
     1
     SIBATIT 100nF-63V

      C3
     1MK1000
     1
     MKH 1µF-100V

      C4
     7M1
     1
     MKH 1nF-400V

      C5...C12
     7MK33
     8
     MKH 0.033µF-250V

      D1...D4
     1N4148
     4
     1N4148 (1N914)

      D5...D14
     1N4007
     10
     1N4007 DIODE 1A-1000V

      BATTERY
     SNAP9V
     1
     BATTERY SNAP 9V "I" TYPE/LEADS 150mm

      GM-TUBE
     GMTUBE
     1
     GEIGER-MULLER-TUBE

      IC1
     CD40106
     1
     CD40106BE HEX SCHMITT-TRIGGER

      IC2
     CD4093
     1
     CD4093BE 4 X 2 NAND SCHMITT-TRIGGER

     DBL
     1
     JUMPER

      R1...R3
     RA10M0
     3
     RESISTOR 1/4W 10M

      R10,R11
     RA220K0
     2
     RESISTOR 1/4W 220K

      R12
     RA10K0
     1
     RESISTOR 1/4W 10K

      R4...R7
     RA100K0
     4
     RESISTOR 1/4W 100K

      R8, R9
     RA1M0
     2
     RESISTOR 1/4W 1M

      T1...T3
     BC557B
     3
     BC557B SI-PNP UN 50V-0.2A

      TRAFO1
     LT44
     1
     LT44 IMPEDANCETRANSFO 20KPRIM/1K SEC

      14P
     14P
     2
     14P DIL IC SOCKET 300MIL

      BT20200
     BT20200
     2
     BOLT M2 X 20mm CYL. HEAD

      BUS1
     BUS1
     2
     SPACER 10mm PLASTIC

      FU-CLIP
     FU-CLIP
     1
     FUSEHOLDER CLIP MESSING BLANK FOR PCB

      H2645
     H2645
     1
     MANUAL

      MR2
     MR2
     2
     NUT 2mm

      P2645
     P2645
     1
     PCB

gn

marc

Re: velleman geiger-muller counter

De oscillator links boven rond N1 en N2 lijkt nergens op.
Google eens op: Schmitt trigger oscillator

Hier kun je leren hoe het werkt.
http://users.encs.concordia.ca/~a_mozgov/main.php?pg_num42 %

--
"Life is short, art is long, opportunity fleeting,
experimenting dangerous, reasoning difficult.” (Hippocrates)

Re: velleman geiger-muller counter
Mijn antwoord blijft het zelfde:
Kijk met de scoop of je oscillator werkt (R5,R6).
Je kan met een hoogspannings probe meten of er op de gelijkricht-ladder
DC staat (D6-13) en met de scoop tussen R11 en R7.

            ~@<
            _/\_