UPS bij stroomstoring

Hallo,

Vandaag weer eens een stroomstoring gehad terwijl ik net achter de
desktop PC aan een belangrijk document zat te werken. Na een uur nog
geen stroom...
Het is denk ik tijd voor een UPS. Ik heb er niet zo veel verstand van,
maar eigenlijk wil ik op mijn PC een stukje software draaien dat de PC
in "hibernation" brengt als de stroom uitvalt (onder Windows 7), om data
verlies te voorkomen. Dus niet alleen een pieper die aangeeft dat de
stroomvoorziening weggevallen is, zodat ik handmatig nog actie moet
nemen in de 10 of 15 minuten die resten.
Net even bij Conrad gekeken (
http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/0415165/UPSs ) waar een stuk of 20
UPS'en staan voor tussen de EUR 50 en EUR 100.
Maar kunnen alle apparaten dat automatische afsluiten van Windows? Ik
kan er niet goed achter komen, ondanks doorklikken naar specificaties en
handleidinge... Het gaat om 1 pc met monitor.

Wie kan me advies geven?

Bedankt!

Re: UPS bij stroomstoring

Bij deze APC BX650CI-GR ( http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1164085 )
zie ik achterop een poort waarop staat PowerChute USB port, dus ik neem
aan dat die kan wat ik wil. Of zijn er nog goedkopere te vinden (met
kleinere capaciteit) die het ook zullen doen?

Re: UPS bij stroomstoring

En zo te zien kan de Fortron EP650 dat ook, deze is EUR 55. De
bijbehorende software heet "ViewPower" via USB.

De APC die ik noemde is EUR 85 en heeft als software "PowerChute" via USB.

Welke zou de beste keus zijn? Beide zijn 650 VA.
Iemand ervaring met deze merken? Eerlijk gezegd ken ik geen van beide
merken...

Re: UPS bij stroomstoring

Ik heb twee APC's staan en die werken perfect.
Bedenk wel dat alle UPS-en je eens per 2 a 3 jaar accu's gaan kosten.
Let dus op hoeveel de accu's kosten en hoeveel in de UPS zitten.
Vier kleintjes kosten je meer dan twee grote.

--
Kabouter Plof

Re: UPS bij stroomstoring

Bedankt voor je reactie, voor de APC kon ik zo op internet vinden dat er
1 accu in zit. Van die Fortron nauwelijks iets te vinden. APC is dan
toch een groter/bekender/beter zo lijkt het.

Ik zou voor het afsluiten van de Windows 7 PC de 'hibernation' functie
(NL: sluimerstand) willen gebruiken, dus de stand die geen energie kost
(de 'sleep' stand, NL: slaapstand, kost nog steeds een beetje energie).
Kun je dat instellen in de APC software welk type afsluitsignaal wordt
uitgevoerd?
Of kun je instellen dat er een batch bestand wordt uitgevoerd als de
stroom uitvalt? Dan kun je deze opties zelf erin zetten. Ik zag dat de
Fortron software deze optie wel heeft.

Re: UPS bij stroomstoring

Je kan bij APC uit verschillende opties van afsluiten kiezen of een batch
bestand draaien.
Zo kan je bv een mailtje laten sturen dat de spanning is uitgevallen.
Let wel op dat de 600Wat maar tijdelijk is en zeker geen uur zoals meestal
opgegeven.
Laat bij spanning uitval zo snel mogelijk de pc uitschakelen oid, bv na 5 a
10 minuten.
In deze UPS zitten trouwens 4 accu's van 12 V 7,2 Ah.
Het vervangen van de komplete UPS is goedkoper dan 4 nieuwe accu's.

--
Kabouter Plof

Re: UPS bij stroomstoring

Bedankt weer, ik ga die APC maar bestellen. In bovengenoemd type (650 VA
/ 390 W) dacht ik te begrijpen dat er 1 accu inzit (type RBC110), 12 V,
7.2 Ah. Maar om aan 360 W te komen zullen er dan toch ook 4 stuks in
moeten zitten, als ik tenminste goed reken! Inderdaad, dan is een nieuwe
net zo duur...

Re: UPS bij stroomstoring

Kabouter Plof, gebruik jij ook de APC "PowerChute Personal Edition"? Ik
kan nl. in dit bijgeleverde programmma helemaal geen geavanceerde opties
vinden zoals batch bestand draaien of e-mail versturen. Ik heb net ook
even de "Business Edition" geinstalleerd, maar het enige wat extra is,
is dat je dan meerdere UPS's via eenn netwerk kan beheren, maar geen
extra configuratie mogelijkheden. Of kijk ik helemaal verkeerd?

Re: UPS bij stroomstoring

Freeware http://www.apcupsd.com/
http://forums.apc.com/thread/9055

--
Kabouter Plof

Re: UPS bij stroomstoring

Ah, bedankt!

Er is nog een ding wat ik zou willen, maar ik vrees dat dit niet
mogelijk is zonder hardware aanpassingen. Ik heb mijn computer vaak in
"sleep" staan, met openstaande documenten, RAM geheugen wordt dan onder
spanning gehouden. Als de stroom uitvalt en de UPS actief wordt zou ik
dan willen dat hij in 'hibernation' gaat. D.w.z.: de huidige stand van
zaken wordt weggeschreven naar de HD, incl. open documenten.
Maar omdat de afsluitsoftware op een PC staat die in 'sleep' staat, gaat
er niets gebeuren. Wat nodig is, is dat de pc eerst weer uit 'sleep'
komt (dus aangezet wordt met de aan/uit knop of bijv. Wake-On-Lan
commando krijgt), en dan vervolgens in 'hibernation' gaat.
Denk dat er dan toch geknutseld moet gaan worden met relais of zo...

Re: UPS bij stroomstoring

Mijn ervaring is dat UPS fabrikanten niet zo slim zijn om dat soort dingen
te bedenken.

We hadden vroeger op het werk ook een UPS met afsluitsoftware.  Wat kon
er gebeuren (en gebeurde ook daadwerkelijk een keer in een weekend):
- spanning valt uit, systemen op UPS
- na enige tijd geeft de UPS software aan "nog 5 minuten" en dan gaan de
  systemen afsluiten
- als een systeem afgesloten is gaat het "uit"
- nu komt de spanning terug
- UPS denkt "aha spanning terug, kunnen we weer door" en laat de uitgangs
  spanning erop staan
- omgeving is down want systemen zijn uit

In feite zou als eenmaal de actie "afsluiten" gestart is de UPS de spanning
er uiteindelijk altijd af moeten gooien gedurende 10 seconden ofzo, zelfs
al is de input ondertussen terug.
De systemen zouden dan weer starten (zo waren ze wel geconfigureerd).

Extra probleem hierbij is dat het initiatief om af te sluiten in feite niet
van de UPS komt maar van de systemen zelf.  Die krijgen wel info over
de accuduur, maar bij hoeveel minuten ze afsluiten beslissen ze zelf.
(dat is geconfigureerd in de geinstalleerde software en kan zelfs verschillend
zijn per systeem)

Hier had men gewoon geen oplossing voor bij de UPS fabrikant.  Toen hebben
we dat automatisch afsluiten er maar uit gegooid.

Re: UPS bij stroomstoring

Dat is ook precies de functie van een *uninterruptible* power supply.

Dan kan je het geen uninterruptible power supply meer noemen.

Een UPS heeft als functie een korte onderbreking van de
elektriciteitsvoorziening van het nutsbedrijf te overbruggen.
Hoe lang die onderbreking kan zijn is de keus van de klant die de UPS
gebruikt. In een professionele omgeving is er een noodstroomaggregaat dat
opstart nadat enkele seconden de netspanning niet aan de vereiste norm
voldoet (spanning weg, te laag, te hoog of een afwijkende frequentie).
Na het opstarten van het dieselaggregaat duurt het enige tijd voordat de
generator een stabiele 230 volt en een stabiele frequentie van 50 hertz
aflevert. De tijd tussen de afwijking van de netspanning en het stabiel
worden van de noodstroomvoorziening overbrugt de UPS.

Men kan er ook voor kiezen geen automatisch noodstroomaggregaat aan te
schaffen en een UPS neer te zetten die bijvoorbeeld gedurende een tijd van 4
uur de stroomvoorziening kan verzorgen. Dan is een veel grotere
accucapaciteit nodig. De gebruiker heeft dan de mogelijkheid om alle
systemen netjes af te sluiten OF een mobiel noodstroomaggregaat aan te
sluiten.

Een UPS stuurt naar de centrale waar alle apparatuur door technici wordt
bewaakt alleen een melding dat de nutsvoorziening is uitgevallen en geeft
regelmatige updates hoe het is gesteld met de accucapaciteit. "Nog 1 uur tot
volledige power down", "Nog 10 minuten tot volledige power down".

Wat de gebruiker vervolgens met die meldingen gaat doen is de verantwoording
van de gebruiker, daarover hoeft de fabrikant van de UPS zich niet het hoofd
te breken.
Als de gebruiker vindt dat na de melding "Nog 10 minuten tot volledige power
down" alle systemen netjes moeten worden afgesloten zal hij daarvoor zelf
iets moeten implementeren.
Als de UPS echter nog steeds niet down is, maar de nutsvoorziening is
inmiddels weer teruggekomen, zullen de systemen handmatig moeten worden
opgestart.
Voor de optie om alles af te sluiten zal niet snel worden besloten omdat dit
heel veel werk zal betekenen, nog afgezien van het feit dat alle systemen
enige tijd down zullen zijn. Dat is niet wat je wil in een professionele
omgeving. De systemen moeten 24/7 beschikbaar zijn.

Als de topic starter wil dat zijn openstaande documenten bij een powerdown
bewaard blijven zal hij softwarematig iets moeten maken dat zorgt dat de
documenten worden gesaved als de melding komt dat de netspanning is
weggevallen.
Dat is echter geen functie van de UPS. Die geeft alleen de melding "Nog xx
minuten te gaan".
--
Edward

Re: UPS bij stroomstoring

Ja maar waar ik het over heb dat is wat er moet gebeuren als dit op een
gegeven moment niet meer lukt.  Je draait een tijdje op UPS maar de
onderbreking duurt langer dan je accu's kunnen volhouden, dan is een
mogelijkheid om je systemen "netjes af te sluiten".  Als dat in gang
gezet is dan moet je DOOR daarmee.  Anders is de boel down.

Natuurlijk is er dan een onderbreking maar die is nodig.  Anders komen
je systemen niet meer op.

Een andere mogelijkheid zou zijn dat de UPS WOL packets zou sturen naar
alle servers.  Nou dat kon ie mooi niet.
Misschien modernere UPS'en wel?

Re: UPS bij stroomstoring

Het lijkt mij een ander soortig gebruik dan door de fabrikanten van ups'en
is bedoeld.
Je zal iets slims moeten bedenken dat reageert op de notificatie van de ups
dat de accu's bijna leeg zijn. De ups stuurt alleen die melding, niets meer.
Dat is zijn taak niet.
--
Edward

Re: UPS bij stroomstoring

Mij niet.  Dit is gewoon een heel normaal gebruik, UPS als oplossing voor
korte dips en als clean shutdown grace period bij langere onderbrekingen.
Ik denk dat de MEESTE klanten zo werken.   Een aggregaat hebben de meeste
bedrijven (niet zijnde hosters e.d.) helemaal niet staan.  Men gebruikt
de UPS alleen als een netspanning ontstoorder en accepteert dat na een
kwartiertje de boel down moet als de storing zo lang aanhoudt.  Maar wil
dan wel de database netjes sluiten en de disk buffers flushen.  Niks
bijzonders.

Dit is precies wat ik bedoel met "UPS fabrikanten denken daar niet over
na".  Een voorbeeld van een probleem, als aanvulling op het probleem wat
hier gemeld werd dat hij niet kan omgaan met een systeem wat standby
staat.

De UPS fabrikant levert wel software om het hele shutdown gedrag te
regelen en de UPS te monitoren, maar voor dit probleem hebben ze geen
oplossing.  Waarmee de uiteindelijke situatie net zo onbetrouwbaar is
als zonder shutdown software of zelfs helemaal zonder UPS.

Dat is toch een gemiste kans, niet?

Re: UPS bij stroomstoring

Ik heb alleen ervaring met ups'en die de functie hadden van zorgen dat de
systemen _nooit_ down zouden gaan. Altijd gecombineerd met een vast of
mobiel noodstroomaggregaat.
Als de nutsvoorziening uitviel gingen alle alarmbellen rinkelen en kwam
iedereen in actie om te zorgen dat alles up and running bleef.
Een gracefully shutdown was alleen aan de orde als er hard- of software in
de systemen moest worden vervangen en die shutdown gebeurde handmatig.
De systemen moe(s)ten 24/7 volledig beschikbaar zijn.

Als het bedoeling is dat bij het uitvallen van de netspanning alles
gracefully down gaat, zal je script moeten schrijven dat dit regelt en het
script laten starten door een melding uit de ups.
Voor een Windows werkstation met office applicaties zal dat script er anders
uitzien dan voor een Unix server.
Ik betwijfel of een ups-fabrikant er happig op is om de verantwoording op
zich te nemen dat al die verschillende scripts feilloos werken.
Volgens mij is dit een taak van de systeembeheerder aan de gebruikerskant.
--
Edward

Re: UPS bij stroomstoring

De fabrikant levert deze software er al bij, met afsluitscripts voor
diverse OS'en. Het probleem is juist om de pc of server weer *aan* te
krijgen nadat de stroomstoring over is.

Re: UPS bij stroomstoring

Dan kan je toch gewoon op de startknop van de pc drukken?
--
Edward

Re: UPS bij stroomstoring

Je had niet gelezen dat het om een omgeving gaat waar niet altijd mensen
rondlopen?

Re: UPS bij stroomstoring

Dit is echter allemaal prima geregeld, zowel standaard afsluit acties
als custom scripts.

Dit was dan ook niet de issue die ik naar voren bracht.

Site Timeline