uitkijken voor slimme meter

Inbrekers kunnen gewoon zien wanneer je thuis bent, was vanavond in kassa.
Niet nemen dus.

Re: uitkijken voor slimme meter

Is Toon van Eneco ook zo'n meter, of alleen een "slimme thermostaat"
zoals Eneco zegt?

--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country

Re: uitkijken voor slimme meter
O. Udeman formuleerde de vraag :

Toon is geen slimme meter, maar volgens mij geld voor Toon wel het
privacy probleem, als iemand kans ziet jouw gegevens te ontfutselen,
kan die persoon wel met een app zien of je kachel aanstaat of niet en
ik heb begrepen dat Toon zich ook met je electrische apparaten kan/gaat
bemoeien, dus als jij dat met een app uit kan lezen, dan kan iemand
anders dat ook als het systeem word gehacked

--
Poecilia

Re: uitkijken voor slimme meter

Ik heb even op de site van Toon gekeken, maar daar is het zo'n puinhoop
dat ik daar niet wijzer van word. Werkt Toon over een telefoonverbinding
of over het internet? En waar zijn die abonnemenskosten goed voor?

Re: uitkijken voor slimme meter
Henk stelde de volgende uitleg voor :

Over internet

Voor de updates, steeds worden er nieuwe functies toegevoegd, zonder
abbo stopt dat en word het een domme(re) thermostaat

--
Poecilia

Re: uitkijken voor slimme meter

Okay bedankt. Volgens mij kan je zo'n installatie beter in eigen beheer
doen. Een programmeur voor het appje is gauw gevonden, een webadres is
gratis, de module thuis kan een oude zomputer zijn, met de nodige
schakelhardware en software. Lijkt me nog erg leuk om te doen ook.

Re: uitkijken voor slimme meter

Je krijgt dan niet de updates waardoor hij kan communiceren met diverse
electrische apparaten, de domotica dus

--
Poecilia

Re: uitkijken voor slimme meter

Maar je verliest niet de controle over het systeem.  Dat is ook wat waard.

Re: uitkijken voor slimme meter
Rob formuleerde de vraag :

Zeker, daar heb je helemaal gelijk aan, ik wilde alleen maar zeggen dat
je niet alles kan oplossen met een oude computer, ik hoef de Toon
helemaal niet, al is het alleen al om het systeem met abonnementen

--
Poecilia

Re: uitkijken voor slimme meter

Ik zou zowizo geen oude computer gebruiken want dat vreet stroom.
Neem dan liever een Raspberry Pi ofzo en/of een of andere tablet.

Maar als je niet zelf iets wilt maken maar "updates wilt krijgen" dan
is dit geen oplossing.  Ik hoef geen updates, als daaraan gekoppeld
is dat al mijn gegevens op straat liggen.  Dan maak ik zelf wel wat
of laat het helemaal achterwegen (ik heb gewoon een klokthermostaat)

Re: uitkijken voor slimme meter

Een oude netbook lijkt me erg geschikt. Het programmeren voor Windows
lukt mij wel. En een relais op een USB-poort moet ook wel lukken. Wel
handig is wellicht een serieschakeling om meerdere poorten te bedienen.
Ik ga er wel eens naar op zoek. Website uitlezen voor de standen, dan
een signaal naar de USB-poort, en schakelen maar.

Met vriendelijke groeten, Jawade (Kolibrie Software).
--
http://jawade.nl/ 2014: Kalender geheel vernieuwd. Nieuw: JMail.
hosts file manager, HexEditor, Diskeditors + MBR-rebuilder, POP3lezer,

Jaja en dan ga je weer trots allemaal super software aankondigen op de
programmeren groep waarvan wij alleen de EXE mogen downloaden omdat de
source super geheim is zeker??

Nee dank je Henk dat hoef ik niet.  Ik vind Windows trouwens ook helemaal
niks, voor dit doel.  En je netbook gaat waarschijnlijk meer stroom
kosten dan je bespaart.

Maar jij zult je ongetwijfeld gelukkig voelen daarmee...

Re: uitkijken voor slimme meter

Er zijn ook legio initiatieven die open zource zijn. Vele
imlpementaties draaien op een klein linux bakje of zelfs op een Pi.

Re: uitkijken voor slimme meter

Dan kan je nog beter DOS nemen. Veel mensen
die programmeren bakken er niets van in
Linux. Geen kennis van de apparaten en
'handvatten' maken dat ze als een blinde
zijn in Linux.

                             Bye, BugHunter.

Re: uitkijken voor slimme meter

Maar daar gaat Jawade niet mee komen!  Let maar op.

Hij komt met een Windows programma waarvan wij de source niet mogen zien
want hij is zoooooo goed en het is allemaal geheim!

Re: uitkijken voor slimme meter

Ik heb voor de bediening en de werking van mijn wasmachine, ijskast,
koffiezetapparaat, gaskachel, verlichting, gasfornuis, elektrische wekker,
elektrische heggenschaar, televisietoestel, computer, stofzuiger, acculader
of wat dan ook nooit een communicatie via, door en met een meter in de
meterkast nodig gehad (die zelf ook nog eens stroom verbruikt). Die
simpelheid is ook wat waard.
Om verlichting uit te doen in ruimtes waar je niet bent of om apparaten niet
op standby te laten staan, werkt zelfbewustzijn ook zonder zo'n apparaat dat
je een controlfreakobsessie kan bezorgen (binnenkort in DSM 5.1; uw
psychiater heeft er wel een therapie en een pilletje tegen in ruil voor een
stukje eigen bijdrage - CAK en zorgverzekering).

Re: uitkijken voor slimme meter

Ik zou het essentieel noemen. Ik begrijp niet dat mensen hun hele
hebben en houwen uitleveren. En ze zijn zelfs bereid er maandelijks
voor te betalen. Wie dat snapt: kun je het hier even uitleggen?

Steeds meer domotica kun je gewoon aansturen met goedkope kastjes en,
als je technisch bent, met eigen software. Meer zaken in eigen beheer
houden, is volgens mij veiliger dan facebook, eneco, google en de
overheid je hele leven laten monitoren.  En nee, je voorkomt bepaalde
dingen inderdaad toch niet, maar dat is geen reden om je schouders op
te halen.

Re: uitkijken voor slimme meter

Ik zie wel wat in een kanaaltje of 8 aan/uit
en 4 kanaaltjes hard/zacht. Ik heb nog niet
iets naat m'n zin gevonden. Een DLL hoef ik
niet, een vriend maakt gaarne de software.
Zelf ben ik bezig geweest om een app te
maken maar mijn Java-kennis is niet
toereikend. Maar wie weet....

                             Bye, BugHunter.

Re: uitkijken voor slimme meter

Een handige programmeur kan het programma uitbreidbaar maken zodat je voor
alle toekomstige aansluitingen voorzien bent. Zo ook voor de schakelspullen.
Daar is al veel voor te krijgen, is wel te vinden. Ik ken in elk geval al
iemand die dat voor Windows kan, nu nog een app-programmeur. :-)

Re: uitkijken voor slimme meter
Henk drukte met precisie uit :

Zeker, iemand met veel verstand van programmeren zal een heel eind
kunnen komen

--
Poecilia

Site Timeline