Tweetalige uitzendingen TV

Hallo,

Vroeger had ik op mijn tv een optie voor tweetalige uitzendingen. Je kon dan (bijv. op Eurosport) switchen tussen twee (naar mijn weten) mono kanalen met verschillende talen. Er brandde dan zo'n geel lampje op de TV (Philips) om aan te geven dat het kanaal tweetalig was.

Maar hoe werkt deze techniek nou precies, want dat heb ik nooit begrepen. Hoe wordt het precies gecodeerd? En wordt het vandaag de dag nog gebruikt, want naar mijn weten heeft mijn huidige tv deze optie niet.

Groeten,

Rick.

Reply to
Rick

Volgens mij werkt dat door elk stereokanaal een eigen taal te geven. Als je bijv. nederlands wil dan laat het toestel het linker kanaal horen, wil je engels dan hoor je het rechter kanaal. Je hoort ook altijd twee talen doorelkaar als je gewoon stereo laat klinken.

Groeten, Matthijs

Reply to
webmaster_audi4u

En dat is er nog steeds, want mijn videokaart geeft deze mogelijheid wel.

Reply to
Hal

"Rick" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Rick,

Op zich is de codering niet zo moeilijk. Waar het om gaat is een aanvulling op het TV-systeem, zoals dat altijd is toegepast. In het TV-signaal bevond zich één geluidsdraagolf met een frequentie, die 5,5 Mhz hoger is dan de beelddraaggolf frequentie. (een gewone mono Tv-ontvanger dus) voor de rest van het verhaal noem ik deze G1. Met de komst van stereo-TV werd een tweede geluidsdraaggolf mee gestuurd, die weer ca 242 Khz hoger in frequentie is dan G1. Ik noem deze even G2. De keuze voor de tweede geluidsdrager is gemaakt op basis van zware overspraakeisen. Voorwaarde voor het stereosysteem was, dat het competable moest zijn met het bestaande Monosysteem. Immers alle bestaande ontvangers moesten blijven werken. Het systeem kent drie mogelijkheden, te weten:

1: Mono Op G1 en G2 is dezelfde mono-audioinformatie aanwezig. 2: Stereo Op G1 staat L+R (links + rechts, dus gewoon mono voor de oude ontvangers) en op G2 staat R (rechts) 3: 2 toon Op G1 staat Taal1 en op G2 staat Taal2.

Hoe houdt de TV ontvanger deze drie uit elkaar? Dat gebeurt door in het laagfrequentspectrum van G2 een identificatiesignaal mee te sturen, die een frequentie heeft van ca 54 kHz. Dit signaal wordt dan gemoduleert met piloottonen. Dit wordt ook wel het statussignaal genoemd. De volgende modulatiefrequenties worden toegepast. Status Mono ; De 54kHz is ongemoduleerd. Status Stereo: De 54 kHz is gemoduleerd met ca 117Hz Status 2-toon: De 54 kHz is gemoduleerd met ca 271 Hz.

Het toestel herkent dus aan deze piloten wat voor soort uitzending het is. ! Bij alle frequenties staat ca vermeld. De exacte frequenties zijn star gekoppeld aan de lijnfrequentie om voldoende stabiliteit in het systeem te krijgen. Zo is bv de frequentie van het identificatiesgnaal 3,5 * de lijnfrequentie dus 3,5 * 15625 Hz.

Ik hoop, dat het een beetje duidelijk is, anders mail je me maar voor meer info.

Groetjes,

Ed Blok

Reply to
Ed Blok