Tuner/sync schema Philips 28GR5974/10B

Hallo,

Wie kan me helpen aan een foto van het schema van het tunerdeel van deze TV of enigszins vergelijkbare Philips TV (eigenlijk het CVBS "monitordeel" na de tuner), hier zit namelijk een wat lastig te zoeken fout in zonder schema:

Na enige tijd prima te hebben gedraaid valt de sync "weg", het beeld aat rollen (zowel H als V) en komt ook niet weer terug (uitzetten geeft daarna enkele sec goed beeld en daarna hetzelfde), het beeld uit de scart blijft wel altijd goed (de tuner zelf is het dus niet). In de fouttoestand en met inschakelen zenderzoeken laat de TV over alle zenders lopen (stopt niet) maar de scart-monitor geeft wel bij iedere zender kort goed beeld, het OSD is dan gewoon strak in beeld en er is normale beeldruis te zien (de op de scart-monitor kort goed zichtbare beelden komen op de TV zelf op dezelfde manier rollend voorbij, het OSD blijft goed staan), het lijkt alsof de synchronisatie niet goed doorkomt en nu op een vrijlooposcillator wel goed OSD beeld geeft (frequentie en presetnummer), en achter het punt waar de fout zit moet het stopsignaal tijdens het zoeken gegeven worden, want als de fout optreedt stopt ie nooit meer met zoeken (als de fout nog niet in het toestel zit werkt alles prima, goed beeld, en goed zender- zoeken.

Alvast bedankt, groeten van Bart

PS: de gebruikte ic's in de tuner zijn oa. : TDA1545, TDA2579 (reeds vervangen door exemplaar uit toestel dat ditzelfde achteraf eigenlijk ook structureel deed, de gesloopte print uit een "CP90" uit posting van vorige week, had geen enkel verbeterend effect) en TDA8390.

Reply to
Bart Jorritsma

Bart Jorritsma wrote:

Mogelijk heel eenvoudig opgelost door wat verkeerd afgeregelde fo aan de TDA2579, ik heb de "middenstand" tussen de twee standen waarbij het beeld rolt als optimum gekozen, en lijkt vrij goed te gaan.

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Hallo,

Bart Jorritsma wrote:

Helaas, nog niet opgelost, het rollen begon weer en instellen fo heeft nu geen effect (behalve dat het beeld ongesynchroniseerd bijna "stilstaat" op de juiste frequentie, maar geen sync), er zit inmiddels het derde 2e hands TDA2579 ic in, dus de kans dat het daar aan ligt is niet echt groot meer. Dus als iemand me toevallig aan een foto van een schema rond dat ic (datasheet heb ik al), met name de externe signalen, kan helpen, erg graag. De elko's rond het ic zijn reeds vervangen en twee nieuwe potmeters zijn geplaatst

alvast bedankt, groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Bart Jorritsma wrote in nl.hobby.elektronica:

Grote knip

Nog eens knip

Bart,

Het enige dat ik kan vinden in mijn notities is het volgende;

Soms géén sync: Elco 100µF code 4822 122 33496 spanning weet ik niet meer/staat er wel op.

Géén sync: ts7363 BC848B/ts 7364 en ook ic 7470.

Hopelijk kan dit helpen.

BTW, het chassis is een G110 Schema's kan ik niet versturen.

Groetjes,

Al

mail: albeguin at village dot uunet dot be

Reply to
Alain Beguin

Hoi Alain,

Bedankt voor je tips, die 100uF heb ik inmiddels ook vervangen en het lijkt tot nu toe goed te gaan (staat al weer een uurtje oid. aan en gaat nog steeds goed), samen met deze elko heb ik er nog flink meer vervangen (ook in de inputschakelaarprint etc.)), dit zou hem ge- weest kunnen zijn.

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Hallo,

Bart Jorritsma wrote:

Hiermee was het uiteindelijk opgelost, toestel werkt weer prima, al bleek nog wel dat de synchronisatie bij een koude start (enkele uren uit) mis ging (hetzelfde rol-effect), en dat lag aan de instelling van vrijloopfrequentie fo, althans met de huidige instelling van de fo tot nu toe nu nog geen problemen meer gehad (ook niet bij "koud" inschakelen).

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma