transporteren audio (digitaal) over 15 meter

allo,20%

Sinds een weekje heb ik een "sparkfun si4735 AM/FM receiver" shield voor ar=
duino: zoals de naam zegt een arduino shield met daarop eeen si4735 radio o=
ntvanger (FM, RDS, AM: LG, MG en KG), allemaal op E9%E9n IC!20%

Mijn bedoeling is om te proberen om een omroep kortegolf ontvanger met gewo=
ne draadantenne te maken, geplaatst in een bakje helemaal achteraan in mijn=
 tuin om zo ver mogelijk te zijn van alle storingsbronnen in huis.20%
Dus een eerste expertimentje met "remote controlled radio".20%

Een van de problemen is "hoe krijg ik de audio terug van de ontvanger in hu=
is".20%

Mijn idee is een UTP kabel van binnen naar de ontvanger in de tuin te legge=
n. Dan heb ik direct 4 koperparen: voor de stroomvoorziening, de seriele co=
mmunicatie naar de arduino (eventueel kan dat via 433 Mhz), als het terug t=
ransporteren van de audio naar binnen.

- Er zit op de si4835 wel een "digital out", maar die is niet doorgeschakke=
ld op de arduino shield (foei sparkfun! :-()20%
- De audio komt dus uit de shield op een analoge audio connector. Jammer ge=
noeg is de uitgangsspanning daarvan nogal laag.20%

Ofwel moet ik eerst ergens een analoge versterker-schakelingetje in elkaar =
steken, ofwel zoek ik een andere oplossing.20%

Ik ben op dit moment nog een beetje aan het nadenken en rondneuzen hoe dit =
te doen.20%

Een idee is om de audio digitaal te transporten (minder gevoelig voor stori=
ngen). Gewoon samplen en serieel doorsturen lijkt mij niet echt een optie (=
8 Khz sampling @ 16 Bit 3D% 128 Kbps, te veel voor RS232 over 15 meter), du=
s ik dacht eerder iets in de aard van puls breedte modulatie.20%

- iemand enig ervaring hiermee? Doenbaar? Voorziene problemen?20%

- Misschien via FPGA?20%

- Eigenlijk lijkt dit mij een redelijk "standaard" probleem. Bestaan er kan=
t-en-klare ICs die dit al doen? Ik ben toch niet de eerste met dit soort pr=
obleem hE9%E9.20%

Ik ben nog aan het "brainstormen", dus alle (liefst constructieve :-) ) com=
mentaar welkom.20%

Cheerio! Kr. Bonne20%

Re: transporteren audio (digitaal) over 15 meter

Allemaal veel te moeilijk. Je moet de audio differentieel
transporteren. Je hebt immers twisted pair kabel. Aan het begin van de
draad een transformator en aan het einde.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Voila. Daarvoor dienen mailing-lists. Om mensen af-en-toe eens terug met
hun voeten op de grond te zetten. :-)

Bedankt! Ik ga het zeker eens proberen en zien hoe goed het werkt.

Cheerio! Kr. Bonne.

Re: transporteren audio (digitaal) over 15 meter
On Thu, 26 Jan 2012 21:17:32 +0100, Kristoff Bonne

Dat werkt zeker goed. Bij het verplaatsen van een hoeveelheid pc's naar de
serverruimte had ik er geen rekening mee gehouden dat het soms gewenst was
om audio te horen bij de toetsenborden en monitoren die nu via kvm-extenders
werden bediend. Een 1:1 trafootje aan elke kant en via het LAN kon het audio
toch worden overgebracht. Afstand circa 60 tot 70 meter.
--
Edward

Re: transporteren audio (digitaal) over 15 meter
[...]

Ik ben er een beetje uit-- maar geven transformatoren niet per definitie
vervorming?

Re: transporteren audio (digitaal) over 15 meter

Een transformator is zoals ik het aanduid een stroom-ding. De stroom
die je er in stopt komt er (vermenigvuldigt met de wikkelverhouding)
ook weer uit. Wat verder belangrijk is de verzadiging van de kern
(maximale stroom) en de hysteresis kromme van het kernmateriaal
(maximale frequentie). Maar bij een kant & klare transformator is dat
allemaal al uitgezocht.

Als je een 1 op 1 transformator neemt en die aansluit op een bron met
een inwendige weerstand van bijvoorbeeld 600 Ohm dan komt hetzelfde
signaal er weer uit als je de secundaire kant afsluit met 600 Ohm.

Voor de OP zou een telefoontransformator al voldoende kunnen zijn. Er
zijn ook speciale audio transformatoren tekoop. Alleen even oppassen
dat je geen audiofielen prijs betaald.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: transporteren audio (digitaal) over 15 meter

Ik dacht in de eerste plaats inderdaad aan nonlineariteit, maar ik kan me
voorstellen dat dat voor lage stromen nog wel meevalt. Maar een
telefoontrafo-- komt die boven de 4 kHz?

Re: transporteren audio (digitaal) over 15 meter

Dacht je dat er een filter in zat dan?

Re: transporteren audio (digitaal) over 15 meter

Uiteraard. In de vorm van parasitaire capaciteit bijvoorbeeld. Of
frequentieafhankelijke verliezen in de kern. Ik kan me voorstellen dat een
telefoontrafo niet ontworpen of getest wordt voor hogere frequenties.

Re: transporteren audio (digitaal) over 15 meter

Een trafootje als deze zal goed voldoen. Deze gaat van 30 Hz tot 35 kHz.
http://nl.farnell.com/vigortronix/vtx-101-007/transformer-audio-1-1-1-1/dp/1674305

De datasheet http://www.farnell.com/datasheets/337936.pdf
--
Edward

Re: transporteren audio (digitaal) over 15 meter

Afhankelijk van de kwaliteit halen sommigen ruimschoots 30kHz.

--
[...]
ontvanger (FM, RDS, AM: LG, MG en KG), allemaal op één IC!
[...]
doen.
storingen). Gewoon samplen en serieel doorsturen lijkt mij niet echt een optie
(8 Khz sampling @ 16 Bit = 128 Kbps, te veel voor RS232 over 15 meter), dus ik
dacht eerder iets in de aard van puls breedte modulatie.
kant-en-klare ICs die dit al doen? Ik ben toch niet de eerste met dit soort
probleem héé.
commentaar welkom.

Is er een specifieke reden waarom dat je het audio signaal digitaal wilt
transporteren? De simpelste oplossing is gewoon analoog. Analoge audio
is over een afstand van 15 meter over een gewone afgeschermde kabel goed
te doen.

Re: transporteren audio (digitaal) over 15 meter
Hallo, (ook aan de anderen die geantwoord hebben in deze discussie natuurli=
jk)

ie (8 Khz sampling @ 16 Bit 3D% 128 Kbps, te veel voor RS232 over 15 meter)=
, dus ik dacht eerder iets in de aard van puls breedte modulatie.

Een beetje teveel in het digitaal gebied gewerkt heb, vermoed ik. Soms is a=
naloog inderdaad de gemakkelijkste oplossing.

Nu, ik zit wel met het idee in mijn achterhoofd om de ontvanger ook via het=
 ipv6 internet beschikbaar te stellen; dus dan ga ik het op een bepaalde mo=
ment toch moeten digitaliseren.
Ik heb hier nog een friendlyarm mini2440 en een pandaboard liggen die event=
ueel daarvoor bruikbaar zijn.

Nu, op dit moment heb ik nog andere problemen: o.a. veel instraling vanuit =
de laptop over de USB en de arduino en zo naar de ontvanger. Ik ben nu als =
test de ontvanger aan het aanpassen zodat hij gestuurd wordt door een afsta=
ndsbediening en een IR ontvanger. Op die manier is de USB verbinding met de=
 computer niet meer nodig en kan ik de arduino loskoppelen van de PC.

Stap daarna is bekijken hoeveel de arduino zelf instraalt op de ontvanger e=
n hoe dat verminderen (bv. arduino in slaap zetten ???)

Cheerio,
Kr. Bonne.

Site Timeline