Teletekst data oproepen van VHS tapes (Re: VPRO seizoen 1974-75 Van Oekels Discohoek)

Ik ben wat oude VHS tapes aan het ordenen en kom

> opnames van Van Oekels Discohoek tegen. Iemand die > toevallig info heeft over uitzenddata en gast(en) van > deze shows? Ik zou ze graag chronologisch archiveren. > > De VPRO heeft in 1991 en 2000 wat herhalingen uitgezonden, > bij de eerste set zijn netjes de originele data opgegeven, > de tweede set moest het zonder doen, vandaar.

Ik zou het zo niet weten...

Maar hierbij een tip die je misschien ietsje op weg kan helpen: Speel de VHS banden af op een TV met Teletekst. Zet vervolgens Teletekst aan op het video kanaal. Dan komen mogelijk de dag, datum en maand tevoorschijn in de bovenste regel na een minuut of wat wat letter en cijfer 'gesputter'. Het jaartal staat er niet, maar uit de kombinatie van dag, en datum/maand kan het jaartal bepaald worden.

Als dit niet werkt, experimenteer met een andere VHS recorder en/of betere aansluitingen naar de TV toe. Ook per TV toestel kan het resultaat verschillen.

En laat het ons weten als je deze opnames ooit ergens online zet. Want best zeldzaam volgens mij! :-)

m1z

Reply to
m1z

Dat maakt op zich niet uit of een televisie toestel Teletekst heeft of niet. Want je neemt niet op van het tv toestel, maar van de TV tuner in de VHS recorder, welke als het goed is ook de beeldlijnen kan ontvangen waarin Teletekst zit.

Goh, toen pas! Dus VHS betaat al langer dan Teletekst! Voor mijn gevoel was dit andersom...

Overigens was ik meer verbaasd iemand al in 1974/75 een VHS recorder bezat om Van Oekel op te kunnen nemen ... VHS werd gelanceerd eind 1976, en kwam pas later op de Nederlandse markt. En was eerst nog een tijd vrijwel onbetaalbaar...

Vreemd overigens dat nog niemand een Nederlandstalige Wikipedia pagina over VHS is begonnen!

VHS mag toch tot nu toe wel het meest populaire videoopname systeem ooit genoemd worden!

Er is wel een engelse versie:

Wat ik ook nog niet wist dat de officiele afkorting niet 'Video Home System' was...

m1z

Reply to
m1z

Soms wil het misschien met een S-VHS recorder. Voor teletext is juist het allerbovenste stukje van de frequentieband dat eigenlijk buiten de specificaties valt, belangrijk. Afhankelijk van de filtering kan het zijn dat dit met zo'n recorder beter wordt doorgegeven.

"m1z" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@is.invalid...

Ik ben ooit eens op zoek geweest naar een videorecorder die ook teletekst opneemt. Resultaat (toen) Zeldzaam, duur, en er waren er heeeeeeeeeeel weinig van. Ik wens je sterkte, meer kan ik niet voor je doen.

Groetjes A.Stolwijk

Reply to
a.stolwijk

Ik dacht dat de teletekst-informatie in de raster-blanking werd verstuurd. Dan zou het sowieso niet werken, omdat videorecorders hun eigen raster-blanking produceren. Of was dat alleen het geval bij hele oude videorecorders?

Ook bij nieuwe. Als ik het mij goed herinner valt het omschakelpunt van de koppen van een video recorder precies tijdens de verticale blanking periode, zodat de teletekst informatie verstoord wordt. Daarnaast is de bandbreedte van een gewone VHS recorder onvoldoende om het teletekst signaal goed vast te leggen. Daarnaast is de timing van het video signaal uit een video recorder nogal instabiel en de drop-out compensatie kan ook roet in het eten strooien.

Reply to
Patrick de Zeester

Vlak na de rasterblanking, in het overscan gebied.

De kopovername gebeurt aan het einde van het beeld, vlak voor of aan het begin van de blanking, de teletext data zit vlak na de blanking. Dat is dus niet het probleem, het probleem zit in het oplossend vermogen dus de bandbreedte van het opgenomen signaal en in de instabiele horizontale sync. Daar moet je dus gewoon geluk mee hebben, of een SVHS recorder met bijbehorende SVHS band. En natuurlijk een teletext-decoder die nog wat kan met een slechte sync.

Inderdaad niet echt genoeg voor complete teletext ontvangst, maar op die van mij is de datum/tijd aanduiding nog wel te ontcijferen. En daar ging het in dit geval om.

--
"Ranja, wie is er niet groot mee geworden?"
Reply to

telefunken of grundig had ze een tijdje meen ik voor de pariculieremarkt. haal eens stapel bij de kringloop.

-- Nee momenteel effe geen XT

Reply to
Arrebeest

Wat niet opgenomen is zul je ook niet af kunnen spelen.

--
Ruben

	Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
 Click to see the full signature
Reply to
Ruben van der Leij

In principe kan elke video met VPT (extra feature bovenop VPS en voorloper van EPG) het, en inderdaad maakte Grundig die heel veel. Maar dan neem je dus de gedecodeerde pagina op. S-VHS recorders werden in mijn herinnering gebruikt om gewoon zonder decoder alles ineens op te nemen.

Teletekst word gemoduleerd op het HF signaal, een video recorder neemt alleen Video en Audio op bij mijn weten zijn er zelfs geen videorecorders met Teletekst tuners (is een een TV overigens ook een "aparte" voorziening. Wel zijn er recorders die een time stamp meet opnemen, mijn Sony VCR doet dat tenminste wel en mijn DvD recorder ook.

"a.stolwijk" schreef in bericht news:455212e5$0$194$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Reply to
Arie Bombarie

Ik heb rond 2000 een jaar of wat een Philips VHS recorder gehad met ingebouwde teletekst. Ondertitels via teletext kon je opnemen, dat was voor mijn dove schoonmoeder ideaal. De txt pagina's 20x met programma info kon je gebruiken om opnames te programmeren, dat werkte fantastisch. Helaas ging na twee jaar de voeding kaduuk, zoeken op internet op het onderdeelnummer bracht mij ook naar Grundig. Die zal dat apparaat dan ook wel onder eigen naam gebracht hebben.

Reply to
Zombie

Mm, een jaar of wat betekend dat je waarschijnlijk gewapend met voldoende kennis van het BW je apparaat gerepareerd had kunnen krijgen;-)) De levensverwachting van een VHS recorder ie eerlijk waar veel meer dan een jaar of wat... Tenzij je met een jaar of wat, tussen de 1 en 6 jaar bedoeld, dan heb ik niets gezeld;-))

"Zombie" schreef >> Teletekst word gemoduleerd op het HF signaal, een video

Reply to
Arie Bombarie

Dat is dan 2 keer de plank mis, en een keer de plank half mis.

Nee, bij Grundig was het soort van een standaardvoorziening op de duurdere modellen. Philips had ook voor die tijd wel hier en daar een VPT model, maar dat werd meer in de tijd dat ze een aantal jaar (ongeveer 1994-2000) samen video's hebben gebouwd, waarbij ook nog een aantal Grundig technieken in de joint-venture werden ingebracht.

"Piet Beertema" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@opt-in.invalid...

Dat klopt, en ook nog een aantal CCIR testsignalen die op pagina 17 van dit document te zien zijn.

Overigens zijn die signalen op lijn 17-18 en 330-331 ook inn het echt te zien op als je een scope op een TV aansluit. Dan moet wel eerst beeldsync uit het video worden gehaald met een eenvoudig schakelingetje.