Status schakelaars aan/uit monitoren

Hallo,

Bestaat er een draadloos systeem waarmee je op je pc of smartphone of
tablet in beeld kunt brengen welke (licht) schakelaars in huis open staan?

Ik heb geen verstand van elektronica, klok/klepel, maar ik stel me iets
voor dat je een RFID tag op elke schakeldraad zet die je wil meten, die
uitzendt als er spanning op staat, en een centrale ontvangdoos die de
uitgezonden id's dan doorgeeft aan een app op pc/tablet/smartphone.

Bestaat er zoiets?

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Wat jij wilt kan in elk geval niet met RFID tags.

--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Achtergrond.
Ik heb net een klikaanklikuit dimmerontvanger geplaatst die draadloos wordt
bediend dmv zenders. Dit wil ik gaan uitbreiden, zodat ik eea ook met
smartphone/pc kan bedienen.

Dan zou ik ook willen zien welke lampjes nu werkelijk aan of uit staan.
Kaku biedt dat (nog) niet, dat houdt het ook betaalbaar.

Die RFID tags kwam ik tegen toen ik wat ging googelen nadat ik had bedacht
dat je een soort baken op elke schakeldraad zou moeten hebben, die alleen
uitzendt als ie stroom krijgt.

Ik las over actieve en passieve rfids, en ik dacht dat je hiervoor een
actieve versie nodig zou hebben. Maar of je die dan op 220 volt kan zetten,
of dat ie genoeg heeft aan magnetisch veld van de schakeldraad, daar heb ik
geen idee van.

Als het zou kunnen, een goedkoop bakentje op een schakeldraad zetten en via
een simpel ontvangertje naar je pc/smartphone/tablet zetten had je toch een
leuk systeem, dacht ik.

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren
Op 22-6-2014, heeft Flibsy verondersteld :

Google eens op domotica

--
Poecilia

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Bedankt voor deze nuttige tip. Daar was ik zelf nog niet opgekomen.

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Niemand die hierover meer kan/wil zeggen dan 'ga googelen' en 'met rfid kan
het niet'?

Gegoogled had ik al uitgebreid, en onderweg was ik rfid-tag tegengekomen.
En ik weet ondanks het gegoogle nog niet /waarom/ rfid-tag niet zou werken.

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Je bent al doorverwezen naar domotica, en dat lijkt me een uitstekende
aanbeveling. Een rfid tag is een klein computertje dat op korte afstand
met een terminal correspondeert: het ligt niet voor de hand zoiets als
sensor/schakelaar te gebruiken, omdat je er eigenlijk niets op aan kunt
sluiten, en de uitleesmogelijkheden beperkt zijn.

--
Grinnikend door het leven...

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

'Google eens op domotica' is geen verwijzing, dat ervaar ik als een kluit
in het riet, zoek maar ongeveer daar. Daar was ik al geweest. Maar
misschien dat mijn wat korte vraagstelling die reactie opriep.

Niet als sensor, en zeker niet als schakelaar. Een baken dat uitsluitend
zendt als hij spanning heeft kun je denk ik geen sensor noemen. Schakelen
is helemaal niet aan de orde.

Voorzover ik begreep, heeft een actieve rfid tag heeft een eigen
voedingsbron (batterij) en kan daardoor zonder terminal (rfid
scanner/lezer) zenden. Als je niet een batterij, maar de spanning van de
schakeldraad als voedingsbron kan gebruiken, heb je een baken dat er alleen
is als de schakeldraad spanning heeft. Zo dacht ik.

Het rf signaal dat ie uitzendt moet opgevangen worden, dat is het.

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren
In article

Je verwacht dat er hier een volledige cursus domotica voor beginners
gegeven gaat worden?

Als zoiets al gaat werken, dan zul je je oplossing zelf van de grond af
moeten ontwerpen: succes ermee!

--
Grinnikend door het leven...

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Je kan een rfid-tag vergelijken met de magneetstrip op een bankpasje.
Er wordt alleen herkend dat het een pasje is met nummer 1234567890
Meer kan je er niet mee.
--
Edward

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Da's wat al te simpel gesteld: een rfid tag is een compleet
computertje...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Dat weet ik, het gaat erom dat de TS een idee krijgt wat een rfid-tag doet
 en vooral niet KAN doen.
--
Edward

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

En dat is ook het enige wat de toepassing die ik zoek nodig heeft.

Het enige wat de rfid-tag hoeft te vertellen is dat ie er is, maar alleen
als er spanning op zijn schakeldraad staat.

Een rfid-lezer moet dat dan opvangen en doorgeven aan pc/smartphone/tablet.
Die laatste kan dat dan weer mooi koppelen aan een tabelletje waarin staat
welke id bij welke schakelaar hoort, en zo vertellen dat de lamp in de
kelder aanstaat.

Een heel eenvoudig concept. Domotica systemen die dit apart aanbieden heb
ik niet gevonden, de terugkoppeling zit dan in de draadloze schakelaars
zelf. Klikaanklikuit heeft geen terugkoppeling waardoor het relatief
goedkoop is.

Het concept 'bakens' en 'ontvanger' was snel bedacht, en bij mijn zoektocht
kwam ik rfid tegen, wat precies is wat ik zocht. Ik zag actieve rfid-tags
die op batterij werken, en met een bepaalde regelmaat hun id uitzenden. Ik
dacht: da's mooi, dus als ze dan geen power krijgen zenden ze niet uit.
Vervang de batterij door spanning van de schakeldraad en tadaaaa.

Maar die rfid-tags vond ik nog niet, en ook geen andere systemen die deze
specifieke toepassing bieden.

Vandaar dus mijn vraag hier.

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Als je een actieve RFID tag hebt die binnen het prijsbudget valt, is
er ook met wat componenten een voeding bij te maken vanaf het
lichtnet. Je detecteert dan of er spanning op een draad staat, maar
weet niet hoeveel stroom er loopt.

Als de tag heel weinig stroom trekt, kan dat met een een paar
condensatoren, twee diodes, zenerdiode en weerstand, zonder dat je in
toekomst vastloopt tegen regelgeving m.b.t. energie-efficiency en
netvervuiling.

Omdat het direct aan het lichtnet vastzit, moet zoiets wel serieus
ontworpen worden, zodat het aan minimumeisen van veiligheid voldoet.
Bovendien gaat het deel uit maken van de elektrische installatie. Ik
neem aan dat het in de schakelaar of doos gebouwd gaat worden, en dan
zijn eisen t.a.v. spanningspieken in de regel iets zwaarder.

--
Wim
PA3DJS

Dat klinkt als 'het is te doen'. Ik weet niet wat die componenten die je
noemt kosten - Ik denk dat voor mijn domotica gebruik de prijs per
meetpunt ergens tussen ?5 en ?10 zou moeten liggen.

Wat uitvoering betreft:
Voor het aanvullende gebruik op het klikaanklikuit gebeuren zou het
tussen de kaku-ontvanger en de te schakelen lamp (of anderszins) moeten
komen. Het zal dus in een wand of plafond doos moeten passen, klein is
denk ik belangrijker dan mooi.
Volgens de kaku-club zijn ze bezig ontvangers met terugkoppeling te
maken, maar ja, die zullen waarschijnlijk duurder zijn dan de huidige
ontvangers ca ?30 voor dimmers en schakelaars in muur/plafond, en ze
gaan vast niet inruilen. Dus in die situatie zo'n autonoom
monitorsysteempje best wel nuttig.

Je zou dat systeempje trouwens ook kunnen toepassen om simpelweg te
bewaken of op een cruciale plaats stroomuitval is.

Bedankt voor je geduldige reacties, Wimpie. Zelf knutselen zal er wel
niet van komen, maar misschien kan ik nog wat naar die kaku-boys roepen
dat niet al te ondeskundig klinkt.

Ondertussen ben ik ok heel nieuwsgierig naar wat Apple gaat doen op dit
gebied, want de geruchtenmachine belooft bijzondere dingen op de ios
devices...

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Ja, een voeding voor een active RFID device is te doen.

Bij redelijke aantallen is de prijs voor onderdelen en print zeker
minder dan ?2, maar dan heb je nog niet de kostprijs voor het komplete
product. Bij kleine aantallen zit de prijs in tooling kosten  voor de
PCB, en kosten voor het mechanisch deel (kastje, connectoren). Met
alleen een PCB'tje met 4 draadjes ben je er waarschijnlijk niet.

Als je dit zelf op de markt gaat brengen, heb je een goed ontwerp
nodig dat veilig en betrouwbaar is.

De meeste bedrijven laten hun spullen ook nog eens meten/keuren door
een derde partij. De beoordeling/keuring door een derde partij zorgt
dat je sterker staat mocht er iets mis gaan. Het voorkomt dat je
nalatigheid aan je broek krijgt.

Helder, ik denk dan aan een ingegoten PCB'tje of PCB met krimpkous
eroverheen, dan blijft het lekker klein.

Naast de HW zul jij, of iemand anders zich ook moeten verdiepen in de
technisch commerciele haalbaarheid van zo'n concept. Ik neem aan dat

--
Wim
PA3DJS

consument die zich vaak verbaast over wat er al mogelijk is in producten
die op de markt komen, en zich soms ook verbaast over dingen die dan nog
niet te koop zijn.

Ik had het idee ook al gemeld bij kaku, maar de reactie daar was alleen dat
ze bezig zijn met ontvangers die ook kunnen terugkoppelen.
Met de reacties hier kan ik daar nog wel een aanvulling op doen, misschien
ook nog een opmerking over waarom het commercieel mogelijk interessant is,
en dan ga ik lekker achterover zitten om te kijken of er zoiets gaat komen
van de kaku-club, en tegelijkertijd houd ik de ontwikkelingen op iOS front
nauwlettend in de gaten.

Ik heb in ieder geval weer wat opgestoken!

--
Flibsy

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Onzin want het is net als APK een moment opname, de gebruiker blijft
verantwoordelijk.
Daarnaast is ieder apparaat het eerste jaar vrij van keur.

--
Kabouter Plof

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Wat een kierewiet.  Het gaat daar niet over een APK maar om een keuring
om te bepalen of de constructie in principe veilig is.  Dat is ook geen
keuring van ieder exemplaar maar een "typekeuring" die op een steekproef
gedaan wordt en daarna geacht wordt geldig te zijn voor ieder op dezelfde
wijze geproduceerd exemplaar.

Je kunt dit doen als basis voor je CE markering.  Voor bepaalde spullen
is dat zelfs verplicht.  (bij veel andere spullen mag je er CE op plakken
als je zelf vindt dat het wel goed zit, maar wee je gebeente als het dan
toch ondeugdelijke rommel blijkt te zijn)

Re: Status schakelaars aan/uit monitoren

Als keurmeester (NEN3140, NEN50110 enz) en hoogspanningsdeskundige kan ik er
op ingaan, maar je hebt je eigen mening al gevormd.
Daarnaast weet je het verschil niet tussen CE en inspectie arbeidsmiddelen.
Ik zou zeggen volhouden, je komt je vanzelf tegen.
http://www.euronorm.net/content/template.php?itemID=8

--
Kabouter Plof

Site Timeline