In veel gevallen is bij oude radio's het staaldraadje verroest en breekt dan eenvoudig af.
Vraag: weet iemand wat de gedachte/reden bij Philips is geweest de lange draad uit een staaldraad en een "katoenen" draad te laten bestaan die op dezelfde trommel op en afwikkelen.

Re: Snarenloop radio afstemming

De ene rekt niet en de andere wel, logisch toch ?
Dus de ene bepaalt de positie, en de andere de trekspanning.

Maar als je het echt wil weten dan kan ik het morgen wel vragen aan
een vriend die bij http://www.philips-historische-producten.nl/ werkt.

Re: Snarenloop radio afstemming
Jeroen, dat de ene wel rekt en de andere niet heeft geen zin omdat er in de link tussen de beide snaren een spiraal veertje zit dat eventuele rek zal compenseren.
Ik ben benieuwd naar de reactie van een Philips old-timer

Re: Snarenloop radio afstemming

Simpel, de staaldraad is veel sterker en slipt niet op de trommel.
Aan de katoenen draad hangt de zenderaanwijzer en die komt daardoor
altijd op de juiste plek terecht.

Re: Snarenloop radio afstemming

Maar waarom kan die zenderaanwijzer dan niet ook aan die staaldraad?
--
[J|O|R] <- .signature.gz

Re: Snarenloop radio afstemming

De rollen waarover het deel van de zenderaanwijzer loopt zullen wel te
klein zijn voor de buigstraal van dat staaldraad.

Site Timeline