Signaalversterker digitale tv?

Hallo,

Een van mijn kennissen heeft sinds kort digitale tv, waarbij het signaal voor de decoder echter te zwak lijkt: het beeld hapert en 'blokt' iedere minuut wel een paar keer.

De monteur die het spul had aangesloten zei dat hij 'gewoon' een signaalversterker moest kopen (er zitten via een splitter nog enkele andere toestellen op het oorspronkelijke kabelsignaal aangesloten).

Nu kan ik allerlei soorten versterkers inkopen, maar ik vroeg me af of er nog speciale eisen aan worden gesteld omdat het hier gaat om het digitale signaal. Of kan ik er gewoon een CAI-versterker 86-862 MHz tussen hangen? Ik zit al jaren niet meer echt in de antennespullen, dus vandaar dat ik het hier toch maar even navraag.

Alvast dank voor iedere informatie.

http://www.linetec.nl

Wat voor splitter he je, een goede met aftaktrafo? Of oude 12dB dingen? En wat voor kabel heb je en hoe lang is dat? En is elke kabel met een tv of weerstand afgesloten?

Sluit ook je tv eens rechtstreeks aan zonder splitter en kijk eens of het probleem weg is?

P.

Reply to
P.

Een Hirschmann vierwegsplitter met F-connectoren, dempt iets van 8 dB per uitgang dacht ik.

Ca. tien meter goede kwalitieit coax-12. Was/is (de overige toestellen) met analoog kabelsignaal geen enkel probleem.

Jup.

Wordt erg lastig, omdat de tv nogal staat ingebouwd. Analoog doet 'ie het prima, zonder merkbare sneeuw. Dus nogmaals de vraag: kan ik het digitale signaal gewoon met een CAI-versterker versterken?

http://www.linetec.nl

"P." schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Geen Ziggo? Heb onlangs Ziggo aangesloten en er zat keurig een versterker met diverse uitgangen in het DHZ pakket.

Reply to
Marantz

Op zich wel, maar het heeft geen zin om een signaal te versterken wat te zwak is. Je zult de versterker direct bij het overnamepunt moeten plaatsen dus voor de splitter. Als er ook internet voor de kabel in gebruik is dan zul je een retour geschikte versterker moeten kopen.

(bij mij werkt die opstelling met Hirschmann 4-splitter en digitale TV overigens wel zonder versterker)

Hu! Dat zal dan wel een vakman zijn geweest.. :-S Het CAI-signaal is sterk genoeg. Als dit niet zo is dan moet de kabelmaatschappij de versterker in de wijkverdeler bijregelen. Bij jezelf thuis moet je kwalitatief goede coaxkabel gebruiken (dus geen bouwmarkt-coax), en de kabel zo kort mogelijk houden. Goede splitters gebruiken, en afgeschermde pluggen.

Reply to
Pasq

Even informeren bij de leverancier. Houdt er rekening mee dat je een distributieversterker met retourband nodig hebt en naar iedere ruimte een aparte kabel moet trekken.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Weet ik -- ik heb trouwens ook ruime ervaring met het aanleggen van kabel-tv, alleen niet met digitaal spul.

Dat was dan ook de bedoeling.

Ik zal eerst even met een goedkoop antenneversterkertje testen dat ik hier zelf in gebruik heb -- al heeft dat ding wat weinig dynamisch bereik, zodat je de boel al snel overstuurt als het CAI-signaal toch de volle sterkte heeft.

Maar goed, in principe kan het signaal van digitale tv dus inderdaad 'gewoon' versterkt worden -- en dat wilde ik weten.

Mijn dank

http://www.linetec.nl

Bij mij hangen er drie digitale Humax kassies (voor Ziggo) achter een doodgewone versterker voor de kabel. Werkt perfect.

--
Met vriendelijke groeten,

Ben Doedens
http://home.kpn.nl/vrouger
Reply to
ben doedens

Das toch best wel veel. Moet nog wel kunnen, ligt eraan hoeveel binnekomt.

De antnn weet niet of een signaal analoog if digitaal is, het antwoord is dus ja.

Maar je kunt veel beter ervoor zorgen dat je geen versterker nodig hebt. Overigens, ALS je gaat versterken, dan vooraan de keten.

P.

Reply to
P.

Dan lijkt het mij toch dat je helemaal geen versterker nodig hebt ! Ik zou eerder maar eens kijken of er toch geen (korte) echo op het signaal zit, wat voorkomt als er een kabel niet karakteristiek is afgesloten. In het analoge signaal kun je dat zien aan een beetje vreemde (asymmetrische) verscherping van vertikale randen, en soms ook aan het wegvallen van de teletekst. Het DVB-C (QAM) signaal kan niet goed tegen echo's. Een versterker zal daar niet tegen helpen.

-- J.

Reply to
Jeroen

Je kunt ter test ook een lange kabel nemen die direct van het aop naar de tv/settopbox gaat. Dat moet goed gaan, anders is er iets mis bij de kabel mij.

--
pim
Reply to

Het is al een aantal geleden, maar in dit geval misschien wel actueel: Een "monteur", ingehuurd door Casema (tegenwoordig Ziggo), installeerde bij mij kabelinternet. Daarvoor moest een nieuw kastje op het overnamepunt worden gemonteerd. Na afloop demonstreerde hij dat internet het daadwerkelijk deed. 's Avonds kwam ik erachter dat de tv niets meer ontving. Na onderzoek kwam ik erachter dat de "monteur" _vergeten_ had dat de afschermmantel van de groene coaxkabel ook aangesloten moest worden. De afscherming was volledig weggeknipt.

De moraal van dit verhaal: vertrouw niet te veel op wat ingehuurde monteurs vertellen. Er lopen heel wat prutsers rond.

Als analoog wel heeft gewerkt, moet digitaal óók werken. Het zit in hetzelfde frequentiegebied. Die "monteur" zal de boel wel hebben vernacheld.

--
Edward
Reply to

Nog iets: heb je de kabel misschien te scherp gebogen ? Bij de kabel die ik laatst heb gekocht stond geschreven dat hij niet scherper gebogen mocht worden dan een radius van 7 cm. Als je hem scherper buigt dan kun je ook reflekties krijgen, en die kunnen best fataal zijn voor een 64-QAM signaal.

-- J.

Reply to
Jeroen

Is dat zo? Of beter: zit 'digitaal' binnen een specifiek gedeelte in het 80-860 Mhz gebied of verspreid over dat hele gebied?

In principe zit het overal, maar er is wel de neiging om het als eerste te plaatsen op frekwenties waar niet iedere analoge TV op kan afstemmen. Deze frekwenties zijn immers wel voor digitaal en niet voor analoog inzetbaar.

Precies. HF techniek is nog altijd wat anders dan electrotechniek. :-) Als ik iets goed aangesloten wil hebben, dan regel ik dat zelf. :-)

Reply to
Pasq

Digitaal zit vaak in band I, de H-band en in toenemende mate ook in de S-band. Er zijn al kabelaars die voor analoog geheel op de UHF zitten, om zo ruimte vrij te maken. In dat geval is alles van 47 tot 470MHz gereserveerd voor digitaal.

Correctie: natuurlijk met uitzondering van 87-108MHz (band II)

Duidelijk. De reden waarom ik het vroeg is dat ik een tijdje geleden een storing op de kabel had waarbij de lage frequentiebanden flink waren verzwakt. Als digitaal dus volledig in de lage banden zit, dan zou bij zo'n storing je complete digitale ontvangst naar de vaantjes kunnen zijn.