schoonmaken en smeren drive van defecte dvd-recorder

Hallo mensen,

Een flinke tijd geleden heb ik mijn oude dvd-recorder, de Panasonic
DMR E65, in gebruik genomen omdat mijn nieuwere Pan EH55 niet ophield
om om de zoveel opnamen opeens een grijstintenopname te maken (van de
kabel-tv: UPC).

Een aantal maanden ging dat goed totdat ook dit apparaat steeds meer
opnamen begon te verpesten. Hij schuifelde wat, ik zag activiteit als
de opnametijd inging (heb hem eens betrapt) probeerde blijkbaar een
keer of 5 een aanzet te geven en gaf het vervolgens op.

Hierdoor neem ik al een maand niets meer van de kabel op.

Ik heb in verband hiermee 2 vragen:

1. Wat valt er aan de drive schoon te maken en met welk materiaal kan
je dat het beste doen?

2. Welke onderdelen van de drive kan je smeren en waarmee kan je dat
verantwoord doen?

Een foto van de geopende drive staat hier:
http://www.xs4all.nl/~mmiserus /

Op het eerste gezicht zit er geen stof op en ook geen andere aanslag.
Wel valt op dat er op een van de stangetjes die aan weerszijden van de
spindel zitten een gele -vettig ogende- aanslag zit. Jammer genoeg
lijkt mij dit stangetje moeilijk te reinigen zonder dat ik deeltjes
van het gele spul in het binnenste van de drive ga morsen.

Groet,

Massimo

Re: schoonmaken en smeren drive van defecte dvd-recorder
Neem je analoog of digitaal op, als het digitaal is kan het zijn dat er een
beveiliging voorkomt dat je beeld kan opnemen, dit heeft te maken met
speciale coderingen onzichtbaar die in het signaal zitten (bijv. bij films
die op de commercielen worden uitgezonden). Ik had begrepen van een monteur
dat dit sinds een tijdje dus niet meer kan (met special digitale dvr
harddiskrecorders met dvd erin dus anders dan van UPC).

Probeers een analoog iets op te nemen en als dat wel lukt (bijv het journaal
ofzo) dan eens een film analoog.

ALs het dan grijs is ligt het niet aan je dvd recorder maar aan deze nieuwe
vorm van beveiligin.

MvG

Edwin

Re: schoonmaken en smeren drive van defecte dvd-recorder
Hallo Edwin,

Analoog...

Bedoel je hiermee cprm? Ik heb hier nog nooit iets van gemerkt. Ik heb
het idee dat dit in NL niet wordt toegepast. Mogelijk vinden ze het
pas belangrijk bij hd-film en gaan dan pas bescherming toepassen.

Zou wellicht iets met het probleem met de PAN EH55 te maken kunnen
hebben. Wel vreemd dat het een hele tijd niet voorgekomen is en daarna
geleidelijk toenam. En dan te weten dat ik vrijwel alleen maar docu's
opneem terwijl ik verwacht dat *als* die cprm al toegepast wordt in NL
dat het dan vooreerst alleen voor speelfilms zal zijn.
Maarrr... heb je nog suggesties voor de eigenlijke vragen in mijn
bericht? :-) Dus schoonmaken en smeren van het binnenwerk van de
(dvd)drive.

Groet,

Massimo

Re: schoonmaken en smeren drive van defecte dvd-recorder

Het eerste dat opvalt is dat je met twee toestellen ongeveer hetzelfde
probleem tegenkomt. Dit kan toeval zijn, maar kan er ook op wijzen dat het
probleem elders ligt.
Aan het aandrijfmechanisme van de DVD zal het waarschijnlijk niet liggen, of
toch niet tweemaal. Het meest voorkomend probleem is nl dat na een tijdje
afspelen de lezer zijn "alignment" verliest en eerst blokjes toont, dan
blijft hangen omdat de interne leescorrectie de fout niet meer kan
herstellen. Ter info, een "out of track" is niet te herstellen zonder
aangepaste instelapparatuur.
De vettige gele aanslag op de geleiders is volledig normaal en is niet het
probleem, tenzij deze verhard zou zijn, wat op een DVD recorder van een paar
jaar toch weinig waarschijnlijk is. Je blijft er in ieder geval beter af.
Het plots wegvallen van kleur zou mij eerder doen zoeken naar een slechte
aansluiting, met nl verlies van het chroma signaal. Daar je analoog opneemt
vermoed ik dat je een scartkabel gebruikt, wat voor mij de slechtste methode
is daar de talrijke pinnetjes zeer gemakkelijk slechte kontakten geven.
Ik zou dus beginnen met een andere aansluiting te testen: een s-video kabel
of zelfs een composiet kabel. Lost dit het probleem niet op, dan kun je ook
eens van een andere bron opnemen, bvb van een camcorder of een VHS recorder.
Dit zoekwerk geldt uiteraard zowel voor de aansluiting van tuner naar
recorder als van recorder naar TV. Pas als niets hiervan beterschap oplevert
kun je besluiten dat het probleem bij de DVD recorder(s) ligt.

Re: schoonmaken en smeren drive van defecte dvd-recorder
Hallo,

On Fri, 23 Jan 2009 11:54:46 +0100, "ElJerid"

Dit is ook mij opgevallen maar 'ongeveer hetzelfde probleem' is het
dan ook erg ongeveer, want bij mijn oude E65 wordt er dus af en toe
*niet* opgenomen en bij de nieuwere EH55 wordt er af en toe in
grijstinten opgenomen waarbij er meestal ook nog sprake is van grote
grofkorreligheid in het beeld. Maakt bij die EH55 niet uit of er op de
hd of via de dvd-drive wordt opgenomen,dus bij de EH55 ligt het zeker
niet aan de drives. Vandaar dat mijn vragen ook mijn oude E65
betreffen waarbij het wel aan de drive kan liggen.

Van blokjes heb ik niets gemerkt.

Dat is goed om te weten.

Hm. Die aanslag zit wel -en plaatselijk erg dik- op de ene stang en
nergens zichtbaar op de andere. Enfin, ik zal eens met een naaldje
porren in dat geel om te voelen of het verhard is.

Het verschijnsel -maar je hebt het nu over de EH55- van wegvallen van
kleur deed zich voor zowel in de periode dat ik via scart aangesloten
had als dat ik via component aangesloten had.

Heb ik niet, maar een vhs-reecorder kan ik wel lenen. Ik moet zeggen
dat ik hier wel tegen op zie want ik moet dan leren met een
vhs-recorder om te gaan (nooit gehad) en bovendien wachten tot dit
verschijnsel zich weer voordoet wat wel zo'n toen opnamen kan duren,
maar goed, je moet er (heel) wat voor over hebben.

Duidelijk!  Ik neem dit zeker in overweging en bedankt voor je
bijdrage.

Massimo

Re: schoonmaken en smeren drive van defecte dvd-recorder

Klinkt bekend. Of: films uitzenden in 5 beelden per seconde. Of:
Het Gesprek doorgeven met 95% van de tijd geluid. Hinderlijk bij
het kijken. Een regelrechte ramp als ze een concert uitzenden.

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Re: schoonmaken en smeren drive van defecte dvd-recorder

Dat probleem met Het Gesprek zag ik laatst ook bij Ziggo, dus zit het
wellicht ergens anders...

Re: schoonmaken en smeren drive van defecte dvd-recorder
Zit er soms een copieer beveiliging op het video
signaal?
Kijk eens met een scoop naar het sync signaal.

Re: schoonmaken en smeren drive van defecte dvd-recorder
Hallo Sjouke,

On Fri, 23 Jan 2009 18:41:54 +0100, Sjouke Burry

Dat werd inderdaad al eerder door iemand hier geopperd. Dat is
natuurlijk mogelijk maar van beschermd materiaal via de kabel heb ik
tot nu toe van niemand nog een melding gezien, weet jij daar meer van?

Verder vind ik het idioot als ze dat gaan doen zonder dat je er voor
de opname voor gewaarschuwd wordt, bijvoorbeeld door een tekentje in
de omroepgids.

Dat kan ik helaas niet want zoiets heb ik niet en zou ook niet weten
hoe het te bedienen, een vriend van mij misschien wel maar die heeft
ook geen scoop. Ik zal het er toch eens met hem over hebben.

Bedankt voor je reactie,

Massimo

Re: schoonmaken en smeren drive van defecte dvd-recorder
Hallo Gerard,

?!

Inderdaad! Maar had jij dit dan met een Pan EH55?

Massimo

Site Timeline