scheidingstrafo

Hallo

ik heb een scheidings trafo aangesloten i.v.m. veiligheid. Heb me laten vertellen dat je dan de fase kan aanraken zonder schok te krijgen want er is dan geen gesloten stroomkring. Echter als ik me een spanningsschroeverdraaier aan secundaire kant de fase uitgang aanraak brand het leon lampje in de schroevendraaier. Ik dacht dat ie dan niet zou oplichten? Hoe zit dat?

Reply to
anno

Dag Anno,

Tussen de primaire en secundaire wikkeling zit een zekere capaciteit (afhankelijk van de manier van wikkelen van de trafo). als de prim. en sec. wikkelingen over elkaar heen liggen is deze capaciteit meer dan enkele pF. Als nu de stekker zo in de WCD zit dat de fase aan de laatste wikkellaag vast zit, dan staat er onbelast ten opzichte van aarde in orde van enkele honderden volt op je secundaire wikkeling.

Dat is niet erg, omdat de reactantie van die capaciteit zeer hoog is zodat de maximale stroom zeer gering is, maar wel voldoende om een neonlampje aan te laten gaan. Waarschijnlijk als je de stekker even

180 degr. om zijn lengte-as draait, krijg je een ander resultaat.

Met vriendelijke groet,

Wim

Reply to
Wimpie

Oke, bedankt. Maar het klopt wel dus? Zou ik de fase secundair aanraken dan krijg ik geen 'schok' wat ik zou krijgen als ik een gewone fase draad aanraak? (zonder trafo)? is wel goed aangesloten enzo?

Reply to
anno

Aan de secundaire kant zijn "fase" en "nul" ongedefinieerd.

aha oke. begrijp ik

Reply to
anno

Je hebt feitelijk geen fase, de 2 polen zijn gelijk, er staat alleen een spanning tussen van 230 v (bij 1:1). Pas als je een van de polen aan de aarde legt, moet je weer gaan uitkijken voor de andere.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade.             Weer veel vernieuwd!
http://jawade.nl/ Met een mirror op http://jawade.fortunecity.com/

berichtnews: snipped-for-privacy@n58g2000hsf.googlegroups.com...

Dag Anno,

Helemaal correct!

Zoals iemand anders reed schreef, als je de ene draad bijvoorbeeld aan een metalen kast hebt zitten en je leunt op die kast, terwijl je de andere draad vast hebt, dan krijg je wel een schok, en vliegt de aardlekschakelaar er niet uit.

Beter wat langer twijfelen dan aan de prik hangen. Je hart gaat bij relatief weinig stroom in de fibrilleerstand en en je hebt helaas amperes nodig om je hart weer te resetten.

Met vriendelijke groet en veilige experimenten toegewenst,

Wim

Reply to
Wimpie

berichtnews: snipped-for-privacy@n58g2000hsf.googlegroups.com...

Nou Wim, bij de amperes die jij voorstelt gaat er wel verbranding plaatsvinden hoor!

Reply to
vergeten

"vergeten" schreef in bericht news:47d2b95c$0$44121$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

berichtnews: snipped-for-privacy@n58g2000hsf.googlegroups.com...

Daarom moet er ook elektrolyhoudende gel tussen de pads en de huid, de weerstand is dan heel laag. Doe je het droog dan heb je inderdaad een grote kans op verbranding.

Groeten, Rene

Reply to
Rene

als je het echt wil testen:

neem een gewone gloeilamp en sluit de ene kant aan op de aarde in je huis en de andere kant kun je dan even tegen de polen houden van je secundaire kant. Als ze niet oplicht is het ok.

(en als je de aardlek wel testen hou je de andere kant even tegen je fase uit het stopkontakt)

Reply to
pom

berichtnews: snipped-for-privacy@2g2000hsn.googlegroups.com...

berichtnews: snipped-for-privacy@n58g2000hsf.googlegroups.com...

Dag Vergeten,

Daar heb je gelijk in in geval van langdurige stroomdoorgang, maar de benodigde pulsduur is relatief kort en als je (zoals Rene schrijft) er goede gel tussen doet dan vallen de brandwonden mee... (die helen wel weer).

Groeten,

Wim

Reply to
Wimpie

"pom" schreef in bericht news:V4zAj.420073$ snipped-for-privacy@newsfet11.ams...

Deze truuk zou ik maar niet toepassen, tenzij je levensmoe bent......

Pommetje, wil je je levensgevaarlijke adviesen hier niet meer posten. wat je je zelf aandoet, is je eigen verantwoording, maar vraag het niet anderen ook te doen.

Toet

Reply to
Toeternietoe

???

kan u me even verduidelijken waar het levensgevaarlijke deel zit in mijn post?

Reply to
pom

"pom" schreef in bericht news:NrCAj.45734$ snipped-for-privacy@newsfet24.ams...

Dat je zelf niet snapt dat het levensgevaarlijk is, maakt het alleen maar gevaarlijker.

Maar ik zal het proberen uit te leggen.

1: Als je een lamp aan wilt sluiten tussen een fase en aarde, dan moet je je van wat aparte hulpmiddellen gebruik maken. Ik denk aan bv meetsnoeren, dus met 2 stekertjes eraan. Of de adertjes maar zo in het stopkontakt peuteren. Om daar een ondeskundige mee te laten werken zonder toezicht is niet zo heel erg slim. Zodra een draadje op de fase aangesloten is, staat op alles in een keer 230 volt!! Ja op alle blanke delen alles binnen handberijk.

2: Je weet niets van de installatie en alles wat er bij zit. Te hopen is een aardlekschakelaar van 30 mA op de testopstelling. Maar de 30 mA aardlekschakelaar zit nog lang niet overal. En als de aardelkschakelaar er zit, weet jij of deze het nog doet, wanneer is deze getest?? Hoe is het met de aarde?? Is er een veiligheidsaarde, is er wel aarde aanwezig? of toch een hulpaarde. Er is die nog helemaal goed.

Je kunt het wel mierenneuken (of miereneuken) vinden, maar het komt overeen met iemand met een auto met volgas op een muur aansturen, zonder dat je weet of de remmen het goed doen. dan maar hopen dat de remmen het doen, de auto veiligheidsriemen heeft (en de chauffer ze gebruikt), en de luchtzak aanwezig is, en zijn werk naar behoren doet.

Toet

Reply to
Toeternietoe

Ik vind je reactie wel erg overdreven. Ik was juist van plan om het zelfde aan te raden, maar zag dat pom mij voor was.

Zelf heb ik een lamp in een vitting met twee soepele draden er aan. de andere einden van de draden heb ik een cm kaal. Als je wilt weten of er spanning tov. aarde staat zonder last te hebben van lekstromen dan is dit een prima methode.

Hoe zou jij overigens testen of een scheidingstrafo echt werkt?

Bovendien vind ik dat je anno beledigt door hem direct uit te maken voor grote ondeskundige. Hij vraagt hier af en toe iets als hij iets niet weet, dat vind ik juist heel goed.

--
pim.
Reply to

"Pim Schaeffer" schreef in bericht news:fqva3k$258o$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Wat je zelf doet moet je helemaal zelf weten, dat is je eigen verantwoording. Maar adviseer zulke dingen niet hier, je weet niet niets over de deskundigheid van de OP. Alhoewel je mag verwachten dat hij niet zo heel erg deskundig op dit vlak is, dan had hij(of zij) hier de vraag niet gesteld.

Het eene einde op de fase, het andere einde staat dan volop 230 Volt op, zo maar een blank stukje draad, daar moet je heel voorzichtig mee om gaan.

Dit antwoord durf ik zo niet te geven. Ga maar na, wat voor een lampje gebruik je? een 25 Watt lampje, deze heeft een stroom van ca 0,1 Ampere.

30 mA kan al dodelijk zijn. Trek je konklusies.

Met een isolatie-weertsandsmeter, in de volksmond een megger genaamd. Soort van ohm-meter, werkt met een (ongegaarlijke) gelijkspanning van 500 Volt. Kun je prima mee meten of je isolatie, dan wel scheiding nog in orde is. De meting voer je uit zonder dat het apparaat (scheidingstrafo) is aangesloten op de netspanning. De weerstand moet minimaal 1 Mohm zijn , dus 1 000 000 ohm Bij 230Volt mag er dus max. een leksrtroom van 0,2 mA lopen!!

Met de huidige materialen moet het behalen van een juiste isolatieweerstand geen enkel probleem te zijn. Ik keur ze af als de isolatiewaarde kleiner is dan 5 Mohm. Bij goede apparaaten kan ik vrijwel nooit een weerstand meten, daar mijn meter boven de 500 Mohm niet kan meten.

Sorry dat ik iemand uitgemaakt heb voor ondeskundige. Niemand is ondeskundig. Maar sommige hebben van bepaalde zaken iets minder verstand dan anderen.

Vragen is ook heel goed, daarom geef ik ook antwoorden. En als iemand antwoorden geeft die niet goed zijn, of zelfs gevaarlijk, dan klim ik in mn klavier, en tik een verhaaltje.

Even ter toelichting, ik behelp me zelf ook wel eens van een meetopstelling of een truukje om bepaalde zaken te testen/meten of proberen. Maar hoe ik dat doe, zal ik hier niet vertellen, je weet nooit hoe er mee om gegaan wordt. Soms laat ik een kollega wel eens wat doen, maar dan onder toezicht, en met een duidelijke vermelding wat de gevaren zijn.

230 Volt kan dodelijk zijn......

Toet

Reply to
Toeternietoe

  1. lang niet iedereen heeft een megger (waarom zouden ze?)
  2. de gelijkstroom van een megger is ook niet echt ongevaarlijk
  3. wat is het veiligste: de scheidingstrafo niet testen of hem testen met een lamp tussen aarde en "gescheiden" fase? Beiden zouden spanningsloos moeten zijn.
  4. het truckje tussen "echte" fase en aarde was enkel ter volledigheid om iemand een idee te geven wat je dan eigenlijk aan het testen bent.
Reply to
pom

dank voor uw verdediging

je moet altijd opletten, maar dit zijn testjes die we tijdens labo in school soms deden om een kwartiertje geen les te moeten hebben ;-)

Reply to
pom

Er zijn lieden die overdrijven tot een ware kunst hebben verheven. Gelukkig geeft je nick een uitstekende kwalificatie van je commentaar.

"pom" schreef in bericht news:QuPAj.100514$ snipped-for-privacy@newsfet01.ams...

Een meter hebben is 1, De meter juist weten te gebruiken is 2 en de meetwaarden juist weten te intepeteren is 3 Niet voor iedereen weggelegt.

T is maar net hoe je het bekijkt. De meetstroom is max 1 mA, dus wat dat betreft ongevaarlijk, Je kunt er wel een optater van krijgen. Met meetsnoeren kun je ook iemand wurgen, en met de meter kun je iemand de hersens inslaan. Kijk ook even bij het bovenstaande :

Dan kun je deze beter niet testen, maar dat antwoord kon je zelf nu ook wel weten, ten minste als je mijn opmerkingen goed begrepen hebt.

Tja, wat ben je dan aan het testen>?? kijk even bij mijn antwoorden bij punt 1.

zal je even op weg helpen. Als de lamp brandt dan weet je zo ongeveer: De netspanning is goed. De lamp is goed. De trafo lijkt te werken, maar is levensgevaarlijk onveilig Je aarde is niet slecht. Verder weet je nix.

Als de lamp niet brandt dan weet je zo ongeveer. (Om het niet te moeilijk te maken zullen we maar stellen dat de lamp goed is.) De scheidingstrafo of zekering kan defekt zijn, of De aarde kan slecht zijn ( misschien is er wel een hulpaarde, die mag slecht zijn), of is er helmaal geen aarde, of Je meet verkeerd, of De isolatie tussen primair en secundar is aanwezig, maar of deze veilig is, geen idee.

Het allerbelangrijkste van een scheidingstrafo is wel de volledige galvanische scheiding tussen de primaire en secundaire wikkeling. Daarvoor gebruik je de trafo toch. Alleen weet je nog steeds niet of deze goed is, en dat is nu net het uitgangspunt.

Toet

Reply to
Toeternietoe