Schakeling voor soort pulsrelais o.i.d.

Hallo,

Ik zoek een schakelingetje of een pulsrelais (ik dacht dat het zo heette) om vanaf 2 plaatsen iets aan of uit te schakelen. Het gaat om een alarminstallatie. Ik heb van Conrad ooit eens een TAG + reader gekocht echter die schakelt een contact zolang de tag tegen de reader wordt gehouden. Maar nu wil ik iets dus continue aanschakelen totdat ik weer de tag langs de reader houd.

Weet iemand een simpele oplossing ?

Bedankt, Ron

Reply to
Ron van Zijl

om

een

de

even een PIC gebruiken ( 16f628 )

Reply to
oilburner

"oilburner" schreef in bericht news:c51enb$2osm$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

heette)

schakelt

langs

Zoooooo, en dat voor een flipflopje ?

--
CU, Rob - news://news.kabel-inter.net
www.gompy.net - www.kabel-inter.net

ik kom tenminste met een (mogelijke) oplossing...

Reply to
oilburner

Rob ook, zo te zien. Ik zou ook eerder voor een flip-flop gaan, of voor een mechanisch relais. Die zijn kant en klaar, voor een PIC moet je eerst een programmer en een ontwikkelomgeving hebben... Beetje overkill lijkt me.

daar ben ik het wel mee eens, ik zal het antwoord anders geven, "ik zou een pic gebruiken" sk

Reply to
oilburner

"oilburner" schreef in bericht news:c51j82$7b4$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Ik ook....zei het iets simpeler ;o) BTW, zat jij *vroeger* niet in alt.binaries.schematics ? Zo ja, dan heb jij als het goed is een ontstekingsschema voor je oliekachel uit die nieuwsgroep.

--
CU, Rob - news://news.kabel-inter.net
www.gompy.net - www.kabel-inter.net
Reply to
Rob / kabel-inter.net

kan me het niet voor de geest krijgen, lijkt mij niet, kan het wat anders geweest zijn? sk

Reply to
oilburner

Voor een oliekachel of voor een straalmotor? ;-)

"oilburner" schreef in bericht news:c51qol$tr4$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Jij (?) had in ieder geval wat nodig om een oliekachel te ontsteken......of je het toen al voor je pulsjets gebruikte weet ik niet ;o)

--
CU, Rob - news://news.kabel-inter.net
www.gompy.net - www.kabel-inter.net
Reply to
Rob / kabel-inter.net

"Ron van Zijl" schreef in bericht news:407437e0$0$572$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

om

een

de

Ron,

De vraag is niet helemaal duidelijk. Vanaf twee plaatsen met één reader?

Ik begrijp dat de (een?) reader een signaal afgeeft zolang de tag tegen de reader gehouden wordt. Is dat echt een mechanische schakelaar? (Of althans iets met mechanische contacten zoals een relais? ) Dat maakt nogal wat uit want als je daar elektronica mee gaat schakelen krijg je geheid last van contactdender. Ik ga er maar even van uit dat dit zo is.

De eenvoudigste oplossing lijkt me dan ook een (stroom)impulsrelais. Zo'n ding werkt als veel balpennen: klik aan, klik uit. Ook drukknopschakelaars voor schemerlampen werken zo. In relais vorm zijn ze helaas nogal zeldzaam. Conrad verkoopt ze voor verschillende spanningen. Ze zijn nogal prijzig (10-13 euro) en eigenlijk bedoeld voor nogal zwaar werk. Het zou kunnen zijn dat de contacten - die tot 16A kunnen schakelen - bij kleine stromen een overgangsweerstand op gaan bouwen omdat ze niet schoongebrand worden.

Je kunt ook zelf wel zo iets maken met een bistabiel relais, een flinke condensator, een diode en nog wat grut. Vergt wel inzicht in de werking en wat experimenteerlust.

Met twee of drie gewone relais is ook wel iets te maken maar dat is nog moeilijker.

Een elektronische oplossing is ook niet moeilijk - als je tenminste wat ervaring hebt. Je moet eerst van de contactdender af zien te komen. Dat gaat met een RC-combinatie en een schmittrigger. De zo verkregen schone puls stop je in een flipflop die je als tweedeler schakelt. Het uitgangssignaal doet dan precies wat je wilt en kan dan weer gebruikt worden om iets anders zoals een relais of een alarmsysteem te bedienen.

Een klein microcontrollertje kan al dat elektronisch gedoe in één 8-pins DIL chipje regelen. Je hebt wel software nodig (gratis van internet) en een programmertje (voorbeelden en software bij de vleet op internet evenals goedkope bouwpakketjes.) Verder - tenzij je heel geniaal bent - minstens een paar weken of zelfs maanden om er mee te leren werken. Heel goed als instapproject om met micro's te leren werken maar als oplossing van jouw probleem misschien een beetje te veel.

petrus

petrus bitbyter

dan zal het voor de jet geweest zijn, maar daar gebruik ik een nu een oude magneet ontsteking voor.

sk

Reply to
oilburner

heette)

langs

drukknopschakelaars

zeldzaam.

gaat

stop

zoals

DIL

een

he he ..komen we toch weer bij mijn PIC uit..... sk

Reply to
oilburner