schakelende voeding secundair aan /uit zetten

Heb ik aan gedacht, maar dan wordt er 4 ampere geschakeld en schakel je dan niet net zo goed de trafo, wel is waar niet de trafo aan of uit, maar de belasting eraan of eraf. Zou dat minder bezwaarlijk zijn? Wat te denken van een solidstaterelais wat op de 0-doorgang schakelt?

Reply to
Gerard

Lijkt me ook een goed idee zeg! Ik zie ze al op marktplaats voor 10 euro. Die paar onderdelen voor de regeling kost bij elkaar ook nog wel een hele euro en de helft van de onderdelen heb ik nog wel liggen. Dank.

Reply to
Gerard

Ik zoek nog een thermostaat die afschakelt onder een temperatuur van 80 graden. de sensor moet wel tegen 275 graden bestendig zijn.Het is voor het nadraaien van de ovenventilatie die de buitenkant en de circulatieventilater van de heteluchtoven koelt.

Reply to
Gerard

Dan zou ik altijd voor een thermokoppelsensor gaan. Type K gaat bv tot 1350 °C. zo'n sensor is eigenlijkniet meer dan twee draadjes aan elkaar gemaakt (compensatiekabel). De regelaar bepaalt wel type je nodig hebt.

Hal

Reply to
Hal

Het vervelende aan een trafo is dat je bij het inschakelen, afhankelijk van het schakelmoment, het ding even in verzadiging gaat. Dat levert een grote piekstroom op. Bij het uitschakelen, het is een inductief ding, een hoge piekspanning. Een solidstaterelais die op nuldoorgang schakelt vind mogelijk, als gevolg van de zelfinductie, op de nuldoorgang onvoldoende stroom op boven de houdstroom te komen. Maar met een ohmse belasting op de trafo kon dat wel eens mee vallen.

Hans

Reply to
J.T. van Es

Dat zou een mooie oplossing zijn, maar introduceert wel electronica die laagspanningsvoeding nodig heeft. Ik hou het liever allemaal op netspanning, dus toch een thermostaat met een b-metaal. Voor deze toepassing is de nauwkeurigheid niet zo belangrijk.

Reply to
Gerard

Oh... Ik dacht dat dat juist wel belangrijk was omdat je een hysteresis van

4 graden te veel vond. Een bimetaal heeft altijd redelijk wat hysteresis, alleen is die vaak niet gespecificeerd en dan lijkt het beter. Of je bent duidelijk meer geld kwijt. Ik heb niit gesearched, maar ik denk dat je voor enkele tientjes wel een complete unit koopt.

Hal

Reply to
Hal

Vraag is wel of een gemiddeld bimetaal er tegen kan zo ver (275 graden) over zijn limiet te moeten gaan. Het is immers metaal dat onder spanning staat. daarvoor zijn ze beslist niet getest en het is ook onlogisch voor de fabrikant te veronderstellen dat er bij 80 graden geschakeld moet worden, maar de verwarming toch tot 275 graden kan doorlopen. Of heb ik iets verkeerd begrepen.

Hal

Reply to
Hal

Die kleine hysterresis gaat over een andere toepassing, namelijk de rijskast. Ik snap de verwarring, ik ben met meerder zaken tegelijk bezig: rijskast: vocht en temperatuurregeling, Oven: is inmiddels geheel herzien en op 11 punten aangepast om goede bakresutaten te krijgen en die heeft alleen nog een thermostaat nodig die de ventilatie van de buitenkant van de oven afschakelt onder zo'n 80 graden. Verder nog een deegkneder voorzien dan een frequentieregelaar, zodat de 3-fasenmotor op het gewone stopkontakt gaat draaien en de snelheid regelbaar is, dat is voor spelt belangrijk, omdat het glutennetwerk kwetsbaarder is dan bij tarwe. Wat een hobby;-)

Reply to
Gerard

Je hebt het goed begrepen. Ik zou ook een oventhermostaat kunnen gebruiken met een relais erachter, daarmee is de functie om te draaien.

Reply to
Gerard