Saldo opvragen met smartfoon - Page 4

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Waarom kan dat niet?

Gezien de juridische aspecten van een en ander acht ik het hoogst
onwaarschijnlijk dat iemand een app ontwikkelt die direct het saldo van
je ov chipkaart leest, en deze ergens publiceert. Het staat je
natuurlijk vrij zoiets zelf uit te vogelen, en de resultaten voor jezelf
te houden...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Iemand zou zijn eigen werk (dat zelf geschreven programma) dus gewoon
kunnen publiceren (als hij dat wil).
--
Fred Mobach
website : https://fred.mobach.nl

Jouw opvatting laat ik voor wat hij is, zowel omdat het juridische
apekool is, als omdat het de vraag niet beantwoordt die ik heb gesteld.

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Als je wilt delibereren over de juridische aspecten van een en ander,
dan stel ik voor dat je de discussie voortzet in nl.juridisch.

--
Grinnikend door het leven...

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Ik heb daar geen enkele behoefte aan, het gaat mij alleen om antwoord te
krijgen op mijn vraag.

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Dat hangt volgens mij van het OS van de telefoon af. Volgens mij wordt
Mifare beperkt ondersteund of moet je extra software installeren.

Het kan ook zijn dat je een nieuw model OVC hebt die niet compatibel
is met Mifare (en niet gehackt kan worden).

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Het lijkt er eerder op dat TLS een sneaky deal heeft weten te sluiten
met smartphone fabrikanten.

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Als TLS met Samsung of Google gaat bellen dan gaat de telefoon in
Z-Korea of de VS bulderend van het lachen weer op de haak.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: Saldo opvragen met smartfoon

Voorlopig zie ik dat het niet werkt en houd ik me aanbevolen voor een
betere verklaring.

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Een telefoon die buldert van het lachen? Nou ja, het kan natuurlijk:
http://www.zedge.net/d2w/4/522/960548612/view/?mp3

-p

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Voor het lezen van saldo-velden van de ov-chipkaart zijn sleutels nodig
die TLS heeft besloten niet te publiceren.

(de kaart zou het ondersteunen dat de leessleutel iets anders is dan de
schrijfsleutel, dus dit is een keuze van TLS)

Technische details op http://ov-chipkaart.pc-active.nl/Sectors

Het is een tijd geleden dat ik met rfid lezers bezig was maar voorzover
ik weet moet in ieder geval het unieke nummer (UID) altijd uit te lezen
zijn. Dus ik zou verwachten dat een generieke NFC applicatie met de
melding komt 'ik zie tag 04b7cc193e2580'.

                                                  Koos

--
Koos van den Hout                               Homepage: http://idefix.net/
                                               PGP keyid DSS/1024 0xF0D7C263

Dat laatste zou ik ook minimaal verwachten, maar dat gebeurt dus niet en
de reden daarvan begrijp ik niet.

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Voor de proef heb (had) ik alleen de beschikking over kaarten op naam.
Ik vraag me af of er ook nog verschil zou kunnen zitten in kaarten op
naam en anonieme kaarten. Bij de kaart op naam speelt immers het privacy
aspect dat bij de anonieme kaart (w.o. de prepaykaarten van GVB, RET en
HTM) niet aan de orde is.

Wellicht dat er hier iemand is die een dergelijke kaart in bezit heeft
en eens zou kunnen proberen die te lezen met een smartphone met NFC reader.

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Maar dat ovsaldo programma op de PC kan het ook lezen en schrijven, dus
de sleutels zijn wel bekend. Of TLS dat nu goed vind of niet.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Sommige mensen zijn uiterst hardnekkig in het niet *willen* begrijpen.

-p

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Jij begrijpt het democratische proces niet. Doe niet wat je gezegd
wordt maar doe met z'n allen wat iedereen wil, dan wordt het vanzelf
'legaal'. Legaal is uiteindelijk niet wat de wet zegt maar wat mij met
z'n allen via een democratisch proces goed vinden.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: Saldo opvragen met smartfoon

Democratisch proces? Weet je nog meer apekool te verzinnen?

-p

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Je saldo uitlezen kan vaak wel zonder encryptie.
Bijvoorbeeld bij de "chipknip" is dat zondermeer mogelijk.
Wellicht bij de OV-chipkaart ook.

Je saldo aanpassen is uiteraard een ander verhaal...

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Daar heb je een punt. Maar het is/blijft dan inderdaad nog maar
de vraag of dat voor de ovc ook geldt. Bovendien wil ja, als je
dan toch bezig bent, ook andere nuttige informatie op de ovc
willen kunnen uitlezen, zoals welke reisproducten erop staan en
tot hoe lang elk reisproduct geldig is.

-p

Re: Saldo opvragen met smartfoon

www.ov-chipkaart.nl