Saldo opvragen met smartfoon - Page 3

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Ik denk niet dat je de rechter daarvan kunt overtuigen. Bij een
consumentenkoop moeten alle voorwaarden vooraf aan de klant kenbaar
worden gemaakt.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Een chipkaart is een gegevensdrager. Geen computer.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: Saldo opvragen met smartfoon

Ten eerste is dat voor de wet irrelevant.
Ten tweede is het een misvatting: de chip kan zelfstandig
berekeningen uitvoeren, onder meer voor het uitvoeren van
een versleutelings/ontsleutelingsprotocol.

-p

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Dat hangt van de chipkaart af. De chipkaart op het paspoort is zeker een
computer, met programma's en alles, en de chipkaart op de ov chipkaart
zou wel 'ns als computer beschouwd kunnen worden, gezien de gebruikte
beveiliging...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Welnee. Dan zouden een USB stick en een harddisk ook een computer
zijn. Daar zit 100000x zoveel rekenkracht in als in een RFID tag (dat
is een OV chipkaart namelijk: een RFID tag).

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: Saldo opvragen met smartfoon

Het verschil tussen een RFID tag en de OV Chipkaart is dat de eerste
vooral een uniek nummer teruggeeft voor tracking van objecten in een
database waarin dit unieke nummer gekoppeld wordt aan de leesevents,
terwijl de OV Chipkaart een lees/schrijfbaar geheugen heeft waarin
producten, saldi etc kunnen worden bewaard en gemuteerd.

Achteraf gezien was het wellicht slimmer geweest om een RFID tag te
gebruiken.  Dat betekent wel dat alle terminals online moeten zijn,
maar dat was tegenwoordig wel te overkomen geweest.  Tijdens de ontwerp
fase waarschijnlijk niet.

Nu kan het systeem dus deels offline werken, omdat alles wat op een
kaart variabel is (welke abonnementen heb je, wat is je saldo voor
losse reizen) op de kaart zelf is opgeslagen en door de terminals
gemuteerd kan worden.   Dit is echter ook een risico, omdat daarmee
de beveiliging een stuk lastiger wordt.

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Vrijwel alle RFID tags die tegenwoordig worden toegepast zijn
schrijfbaar.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: Saldo opvragen met smartfoon

Leg 'ns uit?

--
Grinnikend door het leven...

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Wel als het mijn eigen systeem of kaart is. Als ik m'n PC wachtwoord
vergeten ben mag ik geheel legaal kraaksoftware draaien om er in te
komen. En in andermans systemen ook met toestemming - op m'n werk heb ik
dat ooit moeten doen bij een computer van een overleden collega.

Vrijwel alleen als die toestemming geven, want met zo'n smartphone kun
je niet makkelijk mensen gaan afscannen. En dan nog - ik KAN ook met m'n
zakmes iemand neersteken, en dat mag niet, maar daarom mag ik nog wel
een zakmes hebben. Dit soort tools zijn niet illegaal omdat je er
eventueel iets mee kunt doen dat verboden is.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Zelfs in de gevallen van man die in Amsterdam opgepakt werd in een
gebied waar het hebben van een mes verboden is, mocht de man zijn
zakmes gewoon bij zich hebben.

Ik meen dat er laatst ook een man voor de rechter kwam omdat
hij zijn nieuwe huis aan het verbouwen was en onderweg was
met gereedschap van zijn huidige naar de nieuwe woning ging;
ik ben ook over straat gegaan om dezelfde redenen met een
breekijzer en een sloophamer.

Maar in sommige Amerikaanse staten is het verboden om "lockpicks"
biuj je te hebben tenzij je een gediplomeerde slotenmaker bent.

Casper

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Maar als je een pistool bij je draagt om het slot open te "maken" mag
dat natuurlijk weer wel. :-)

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Dat is een ovc nooit.

-p

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Onzin. Als je zo'n kaart koopt, wordt je eigenaar.

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Mag je met een gestolen sleutel je eigen kluis openmaken is een
relevantere kwestie.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Ik zou denken dat je de kluis wel open mag maken *maar* dat het
hebben van de sleutel zelf strafbaar zou kunnen zijn.

In het fysieke geval van een eigen kluis ben je natuurlijk
in je volste recht om de kluis te openen op welke manier dan
ook (mits je natuurlijk geen middelen gebruikt die gevaarlijk
of illegaal zijn) maar je kan natuurlijk nog altijd veroordeeld
worden voor tenminste het helen van de gestolen sleutel.

Casper

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Nee, een ov chip kaart is niet je eigendom...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Maar het geld dat er op staat wel... en je persoonlijke gegevens.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: Saldo opvragen met smartfoon

Dat geldt ook voor het geld op je bankrekening, en toch vindt een bank
het niet leuk als je geldt op een andere manier erafhaalt dan via een
flappentap, overmaken, etc...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Is dat zo?  Wat zeggen de voorwaarden daarover?
Bij de strippenkaart was dat niet zo.  Je kocht die kaart en dan mocht
je een beperkte tijd gebruik maken van de strippen voor het afrekenen
van reizen, daarna werd de kaart waardeloos.  Geld terug krijgen voor
niet gebruikte strippen of kaarten was onmogelijk. Ik denk dat je dit kunt
omschrijven als "het geld is van de strippenkaartverkoper op het moment
dat je de kaart koopt".

Ik heb begrepen dat je bij een OV Chipkaart je saldo wel terug kunt
krijgen aan het eind van de geldigheidsduur, maar of het dan "van jou"
is?

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Bij aanschaf van een kaart op naam moet je wellicht akkoord gaan met
bepaalde voorwaarden, bij een anonieme kaart kan dat niet, omdat de
identiteit van de koper niet bekend is.
Het is best wel leuk om te discussieren over de juridische aspecten van
de OVC, maar mag ik toch nog eens een keer verzoeken om beantwoording
van mijn vraag?

Voor de duidelijkheid hier nog even de stand van de vraagstelling:

Aan het gebruik van een app kom ik niet eens toe bij de OVC. Zonder app
herkent de NFC reader in de telefoon de chip wel (wat blijkt uit het
piepje wat hij geeft), maar dan komt de foutmelding: "Deze tag wordt
niet ondersteund". Er wordt dus kennelijk geen info van de kaart gelezen
en daarmee kom je dus niet toe aan het gebruik van een app.

Dit zit hem niet in het merk telefoon, want ik heb het ook geprobeerd
met een ander merk telefoon met NFC. Ook die geeft een piepje, waaruit
blijkt dat hij de rfid chip in de OVC herkent. Hij geeft verder geen
foutmelding, maar doet ook verder niets meer.

Nogmaals ter voorkoming van misverstanden: mijn vraag is dus niet of het
mogelijk is om de kaart of het systeem te manipuleren, maar alleen of
het mogelijk is om het saldo van de kaart uit te lezen met een
smartphone NFC reader. En dat inmiddels aangevuld met de vraag waarom de
smartphones die ik heb geprobeerd een foutmelding geven alleen al bij
het lezen van de rfid chip van de OVC, terwijl ze andere dus wel
herkennen en lezen.

Site Timeline