Saldo opvragen met smartfoon

Hoe kan je met een smartfoon met NFC-chiplezer het saldo van een
ov-chipkaart uitlezen?

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Wat voor smartfoon gebruik je?

--
Grinnikend door het leven...

Re: Saldo opvragen met smartfoon

A smart one, smart ass

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Galaxy S4.

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Met de juiste app. NFC is gebaseerd op de Mifare techniek die ook door
de OV chipkaart wordt gebruikt.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Nou... Als ik op een computer een bestand *technisch* kan lezen
(de bitjes dus), wil dat nog helemaal niet zeggen dat ik het ook
*inhoudelijk* kan lezen. Versleuteling kan een showstopper zijn...

-p

Re: Saldo opvragen met smartfoon

De Mifare 'versleuteling' is een wachtwoord van 16 bits. Van de OV
chipkaart is dat ondertussen bekend. Iemand heeft de software om een
OV chipkaart te 'kraken' ondertussen vast wel geschikt gemaakt
(geport) voor Android.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: Saldo opvragen met smartfoon

Dat klopt, maar het is verder niet relevant. Als iemand vraagt of
je met een smartphone met NFC-chiplezer een ovc kunt uitlezen, dan
mag je er redelijkerwijs van uitgaan dat bedoeld wordt "met een
legale app", niet met kraaksoftware.

-p

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Dat gaat waarschijnlijk niet lukken, daarbij meen ik me te herinneren
dat die kraaksoftware lappen data kopieert, zonder te hoeven weten wat
voor informatie het betreft, dus deze is niet zomaar aan te passen om
het saldo uit te lezen. Bestaande legale apps die informatie over een ov
chipkaart geven, doen dit door informatie van de betreffende website te
plukken, dit gaat dus niet direct per nfc vanaf de kaart.

--
Grinnikend door het leven...

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Waarmee dus feitelijk de vraag van OP met "nee" moet worden beantwoord.
Echter:

Da's nogal wiedes, want hoeveel smartphones met nfc zijn er uberhaupt al?
De grote massa van die dingen heeft nog geen nfc, dus er is sowieso al
nog geen markt voor ovc-uitlezende apps.

De hamvraag is echter of zo'n app uberhaupt legaal gemaakt kan worden.
Dat zou heel goed kunnen, maar het lijkt me hoogst waarschijnlijk dat
Translink daar dan toestemming voor zou moeten geven. En dan zou het
er waarschijnlijk op neerkomen dat TLS zelf met zo'n app zou komen.
En dan nog is het een open vraag of die app ook (read-only) toegang
krijgt tot de vervoerders-specifieke gedeelten van de ovc.

-p

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Klopt.

De Nederlandse markt is toch al klein...

Gezien het gebezigde 'beveiligings-principe' van 'security through
obscurity' zal TLS niet het risico willen lopen dat een dergelijke app
reverse engineered gaat worden. Er is nooit grondig nagedacht over de ov
chipkaart, ik verwacht niet dat het ding ooit zinnig gebruikt zal kunnen
worden op een andere manier dan de enge toepassing waarvoor het bedacht
is...

--
Grinnikend door het leven...

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Dat is ook precies de reden waarom ik vermoed dat zo'n app er van
zijn levensdagen niet zal komen. Althans niet met de huidige ovc.

Uiteraard niet, want het was het zoveelste geval van een onderonsje
tussen de nitwits "overheid" en "commercie".

-p

Re: Saldo opvragen met smartfoon

De eerste link via Google:
http://www.huuf.info/OV/

TLS had deze informatie al lang laten verwijderen als ze daar
juridisch de mogelijkheid toe hadden.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: Saldo opvragen met smartfoon

Zolang de app het saldo niet aanpast is er niets illegaals aan. Er
hoeft niets gekraakt te worden. Mifare werkt namelijk ontzettend
simpel; als je het 'wachtwoord' weet, dan kun je de data uitlezen.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
Re: Saldo opvragen met smartfoon

Net zoiets als eindexamens kopiëren: als je de sleutel van de kluis
hebt, dan kan je dat gewoon doen, daar is niks illegaals aan?

--
Grinnikend door het leven...

Re: Saldo opvragen met smartfoon

:-)

-p

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Moet je dan niet eerst inbreken in het kantoor waar die kluis staat? En
zitten die niet in verzegelde enveloppen die je eerst moet openmaken?

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Wel degelijk, en je geeft zelf al aan waarom:

Maar dat 'wachtwoord' weet je niet. En daar kun je uit legale
bron ook niet aankomen. Dus moet je wel gebruikmaken van een
illegaal verkregen 'wachtwoord', en dan ben je per definitie
dus illegaal bezig.

-p

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Ik zie niet in waarom dat redelijkerwijs bedoeld wordt. Ik had eigenlijk
als vervolgvraag al verwacht of behalve uitlezen ook saldo verhogen of
incheck/uitcheck data schrijven mogelijk zou zijn (dat kan dus niet met
alleen een NFC chip in de telefoon).

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Re: Saldo opvragen met smartfoon

Je kunt er zowel data mee lezen als schrijven.

Site Timeline