RS 232 Gender changers

Hoi

Ik bouwde vroeger gender changers om tot (zeer korte) null modem kabels. Maar dan moet je je die dus wel open kunnen maken. Weet iemand wie er RS 232 Gender changers levert met van die grijze plastic opklik kapjes?

Vr.Gr, Rob

Reply to
Rob van der Putten

Geen gender changers, wel null modem adapters:

De eerste heeft klikkapjes, van de tweede weet ik het niet zeker.

Hoi

Piet Beertema wrote:

Het nadeel van kant en klare null modems is dat het maar afwachten is hoe ze bedraad zijn. Inmiddels heb ik losse kapjes gevonden. Daar kan je dan dus zelf rug aan rug sub-d conectors in zetten.

Vr.Gr, Rob

Reply to
Rob van der Putten

Heb je die dingen tegenwoordig nog nieuw nodig dan? Ik heb een hele collectie met allerlei bedradingen maar hoewel ze vroeger wel semi-permanent ergens tussen zaten liggen ze tegenwoordig allemaal in de la, met zo'n lampjesding en een versie met losse draadjes erbij.

Niet alleen gebruik ik niet zoveel RS232 meer, op een gegeven moment kwamen de fabrikanten er toch ook achter hoe je dit zo moet aansluiten dat het gewoon werkt als je het voor het gemiddelde gebruik aansluit. (daardoor heb je ook geen gender-changers meer nodig, een ding wat alleen nodig was als de fabrikant de standaard niet snapte. met alleen F-F nulmodems moet het altijd werken eigenlijk)

En bovendien ging alles naar 9-polig waardoor mijn 25-polige collectie alleen nog met een verzameling 9->25 converters inzetbaar was.

Hoi

Rob wrote:

Ik ben een zeer grote fan van RS232. Ik heb acht seriële poorten in mijn server en bijna allemaal in gebruik; Een modem om POTS nummers mee te dailen, 3 poorten voor de tijd (NMEA, PPS en DCF77), een VT420 terminal [1] die middels reverse video spaties voor zeven segments display klok speelt. [1]

En dan zijn er nog vage plannen voor embedded devices ed die ipv VGA/HDMI en keyboard een RS232 aansluiting hebben. Nog meer serieel dus. En dus weer een null modem dinges.

En lampjes dingen zijn handig voor debuggen.

Deze dus;

RXD--------\ /--------RXD X TXD--------/ \--------TXD

RTS--------\ /--------RTS X CTS--------/ \--------CTS

DTR--------\ /--------DTR X DSR--*-----/ \-----*--DSR | | DCD--+ +--DCD

GND---------------------GND

Maar sommigen vinden dat RI mee moet doen ofzo. En dat is iets voor modems, niet voor terminals.

Ik heb lang geleden alles 'gestandaardiseerd' op 9 pins male - female. En verlopen naar al het andere. Het aardige van dit consequent hanteren is, dat als de stekkers passen, het ook werkt.

Parallel is ook handig. Zoals bv;

Zoiets inspireert dan weer tot parallel port bitbangen. Printers hebben bij mij altijd aan ethernet gehangen.

Vr.Gr, Rob

Reply to
Rob van der Putten

Ja dat had ik vroeger ook allemaal. Ik had 10 RS232 poorten op mijn vorige computer. 4 op het moederbord en 6 op een ISA kaart. Maar dat was een speciaal bord waar dat soort dingen (en ISA slots) nog op zaten, en toen dit stuk ging een aantal jaren geleden heb ik een bord gekocht met 1 RS232 poort en er een 4-poorts PCI kaart in geprikt. Met een hoop saneren was dat ook wel genoeg. De VT is bij het oud vuil gegaan, niet meer nodig met de huidige monitor groottes. Hoewel ik soms nog wel mis dat ik een console had wat vaak nog wel werkt als X op zijn gat ligt.

Dit is een manier maar ik heb ze ook die de handshake lijnen locaal doorlussen en alleen RXD/TXD naar de overkant sturen. Dat is soms ook nodig.

Dit was altijd al zo als het goed is, maar er waren helaas zat leveranciers die het niet snapten en een female chassisdeel op hun als DTE bedrade terminal zetten. Dat maakte dan gender changers of foute kabels nodig.

Ik gebruikte altijd seriele poorten voor bitbangen. Die RS232 drivers hadden toch iets degelijks vergeleken bij TTL outputs. Ik heb zelfs wel I2C aangestuurd met 4 RS232 lijntjes (RTS/DTR/CTS/DSR) en een interface met wat torretjes. Op die manier hing mijn TV aan de computer en kon ik teletekst aansturen/uitlezen.

Big deal. Wat open kan, kan veranderd worden.

Hoi

Piet Beertema wrote:

Als er te weinig draadjes in de kabel zitten, moet je die dus vervangen. En dan kan je net zo goed een null modem kabel van scratch maken.

Vr.Gr, Rob

Reply to
Rob van der Putten
  • Rob van der Putten:

En dan hoop je maar dat er ook voldoende pennetjes in je connector zitten, wat met name bij female connectors niet altijd goed zichtbaar is

--
Martijn van Buul - pino@dohd.org
Reply to

Hoi

Martijn van Buul wrote:

Vandaar dus deze;

Ik heb nog stapels connectors liggen.

De truc is niet te zoeken op gender changer, maar Sub-D Accessoires.

Vr.Gr, Rob

Reply to
Rob van der Putten