RGB kleuren instellen LCD, LED, Plasma TV's

Hallo,

Weet iemand of er echt goede LCD, LED of plasma TV's bestaan welke per kleurkanaal in te stellen zijn via de afstandsbediening? Als je er in een TV zaak naar vraagt kijken ze je aan alsof je niet goed bij je hoofd bent als je dat wilt omdat er toch een mogelijkheid in zit om te kiezen voor meer of minder kleur in je beeld wat samen met hlederheid en contrast wel voldoende moet zijn volgens de heren.

Mijn vakgebied is fotografie waarbij ik dagelijks werk met gecalibreerde systemen waar RGB instellen eigenlijk een vanzelfsprekendheid is en waar een optie voor bestaat om met een kleurmeetcel de kleur exact te meten en dus ook exact in te stellen. Nu zoek ik niet een grote computermonitor maar een TV van ongeveer 100cm die deze optie voor instellen per kanaal heeft.

In de TV zaak werd 1 type van sony genoemd welke meer instelmogelijkheden zou hebben gehad maar die is blijkbaar alweer vervangen voor een type welke dat niet meer kan. Niet iedere zender geeft een zelfde balans in kleur contrast en helderheid waardoor het het mooist zou zijn als je iedere ingestelde zender perfect in zou kunnen stellen maar nu zal ik wel teveel vragen :))

Ben benieuwd of er iets bestaat? Als dat niet zo is geld dan dat iedere TV wel te calaibreren is via het service-menu voor de reparateurs? Bij mijn huidig TV met buis van Sony ging dat redelijk goed via zo'n menu.

René

Reply to
René

Bestaan er wel LED tv's? Of bedoel jij LCD tv's met LED backlighting?

Ik denk dat dat ook wel zo is. Het menselijk oog regelt alle kleurfouten in vrij korte tijd weg. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit wat voor kleur het beeld heeft, zelfs heel grote fouten zie je na korte tijd niet meer. Je oog regelt continu naar een soort gemiddelde toe.

Kijk maar hoe dat gaat met de kleur van het licht. Als je een foto neemt bij lamplicht op een daglicht diafilm dan is die hardstikke geel. Maar als je zelf bij dat lamplicht rondkijkt dan zie je daar niks van! Je oog noemt dat licht wat er heerst weer "wit".

Ook bij TV's met ernstige defecten, waar bij de kleuren totaal verkeerd zijn, valt het de eigenaar na een tijdje nauwelijks meer op...

Maar goed, als je er toch aan wilt sleutelen... Ik heb een tijdje een LG 22LE5500 TV, een klein ding dus, op de slaapkamer en het viel me op toen ik door de menu's ging dat er een expert mode is waarin je de gekste dingen kunt instellen op dit gebied. (allerlei offsets en gains van de R G B kanalen)

Niet per zender natuurlijk, maar je kunt wel een paar voorkeuren opslaan.

Ik weet niet hoe dat zit bij grotere LG TV's, maar wellicht hebben ze daar ook dat soort mogelijkheden.

Dit is overigens een LCD TV met LED backlighting. (wat de commercie graag een LED TV noemt)

Ja, die zijn er. Ze zijn schaars en duur, maar er zijn OLED TV's. In theorie dan, ik heb ze zelf nooit gezien buiten een flashy beurspresentatie tijdens een CES.

Volgens Wikipedia heeft Sony er eentje op de markt gehad, net zoals Samsung.

Schreeuwend duur, voor een relatief klein scherm, en waarschijnlijk niet te verkrijgen bij de mediamarkt, maar ze bestaan. In theorie, dan.

Ik geef toe: Da's veel waarschijnlijker :)

Dito voor een 24" Samsung hier (T240HD). Ook niet al te groot, en met CCFL backlight. Zit verstopt als "custom color temperature"; gain en offset zijn per (RGB) kanaal instelbaar.

--
Martijn van Buul - pino@dohd.org
Reply to

Ach, zolang het bij dat aankijken blijft... :-)

Sommige Philips LED-tv's hebben iets wat daar op lijkt, maar dan gaat het om een eenmalige instelling. Maar dat is calibratie tenslotte. Alleen staat me bij dat je niet R, G en B afzonderlijk kon instellen, maar details weet ik niet meer. Jeroen weet hier vast wel meer van.

Hij had het over 100cm. Volgens mij bestaan er geen OLED tv's van 100cm.

Die briefkaart formaat dingen zijn er wel, inderdaad.

Ha Rob,

Hoe het menselijk oog compenseerd weet ik als heel goed en dat is ook de reden om extra aandacht aan te schenken. Vroeger werkte je als fotograaf dagelijkt met een kleurtemperatuurmeter en kleurfilters om kleurzwemen te corrigeren die jke met je menselijk oog echt niet zag maar als je het niet deed kreeg je heftig groene dia's onder TL verlichting. OK de kleurbalans van demoderne TLbuis is veel beter dan vroeger maar het is nog steeds nodig als het goed moet. De camara's van vandaag hebben gelukkig een witbalansfunctie gekregen waarmee je wit altijd weer wit kunt krijgen :)

Voordat ik foto's ga bewerken staan mijn gecalibreerde monitoren eerst zeker een half uur aan om op "temperatuur" te komen en daarna kijk ik via een fuji colorchecker bestand of de kleur helderheid en contrast kloppen en dan pas aan hert werk. In drukwerk compenseren onze ogen namelijk wat minder en zien we feiloos of een plaatje er naast zit.

Juist omdat je zo werkt en de verschillen tussen een gecalibreerd systeem en zomaar een monitor of TV goed kent maakt dat je die lijn door zou willen trekken naar een nieuwe TV en eerlijk gezegd boeit het me niet zo of het daarbij een LED TV of een LED-backlighted TV is :) Waar ik zeker niet naar op zoek ben is een of andere exoot voor schrikkelijk veel geld omdat ik dan ook een echt grote monitor als TV kan gebruiken met alle instelmogelijkheden en voor waarschijnlijk minder geld ook al weet je dat dan de beperking in formaat zal gaan gelden.

Het is me al wel duidelijk dat het voor de gemiddelde fabrikant van TV's niet zo boeiend is maar misschien zit er toch ergens eentje tussen die er anders over denkt?

René

Reply to
René

De Samsung's 8 series (en vermoedelijk ook de 7 en zeker de 9 serie) hebben die mogelijkheid onder geavanceerde instellingen. Naast RGB per kleur is er ook een witbalans en gamma instel mogelijkheid. De TV kan het rood, groen en blauw kanaal afzonderlijk weergeven en beschikt over een zwart-wit verloop en een kleuren expertpatroon voor kalibratie.

--
inox
Reply to

Hai Bedankt!

Dit maakt het een stuk eenvoudiger, ik zal in die winkels eens in de samsung-menu's gaan zoeken. Weet nu welo niet wat serie 7, 8 of 9 inhoud maar dat snel duidelijk zijn neem ik aan :)

René

Reply to
René

Wellicht dat onderstaande adressen helpen met zoeken?

In een Belgische discussiegroep werd onderstaand adres sterk aangeraden voor zowel technische adviezen als prijsnivo. Allicht dat een mailtje daarover duidelijkheid geeft?

Groet / Cees

PS. Eén van de deelnemers gaf inderdaad hoog op van Samsung, voor zowel plasma als lcd én tv's plus computerschermen ;)

Reply to
Cees Binkhorst

:-)

Ik hoop dat René doelt op de witbalans instelling. Voor fotografie is dit een noodzaak, want je weet niet bij welke verlichting een opname is gemaakt. Maar als de opname eenmaal is gecorrigeerd voor een referentie display dan hoef je daarna alleen nog maar te zorgen dat alle andere displays op dezelfde manier zijn gecalibreerd. Dat is simpel genoeg, en de TV fabriek doet dat meestal al heel behoorlijk.

Toch blijft er wel de keuze voor witbalans over, want er heerst de gedachte dat blauwer = frisser = beter = nieuwer = duurder = ... Dus kun je bij een Philips TV bijv. kiezen tussen "warm", "normaal" en "koel", waarbij "warm" overeenkomt met de korrekte kleur volgens de TV standaard (wit D65), en "koel" wel richting 11000K kan gaan.

Meestal is er dan ook nog wel een personal instelling, waarin je de verhouding R:G:B zelf kunt afregelen tot wat jij mooi vindt, of wat je ongecalibreerde kleuren meter aangeeft dat het zou moeten zijn.

Sommige computer monitoren hebben ook nog een optie voor de "eigen" kleur van het LCD paneel. Dit betekent gewoon dat de 3 regelaars op maximum staan, dus dat er zoveel mogelijk licht uit de display komt. Als dat zou betekenen dat het licht te groen is (de groene primary geeft 71% van het licht, dus dat tikt aan) dan moet dat maar.

Let op, het afregelen van de kleur van een display met LED backlight is niet triviaal, zeker niet als er soms R,G,B LEDs gebruikt worden. Het spectrum van het licht is dan zo gepiekt dat kleine fouten in het ontwerp van de kleurenfilters van de meter grote gevolgen kunnen hebben. En niet alleen dat, zelfs verschillen tussen waarnemers kunnen naar boven komen, zodat twee mensen het er niet meer over eens kunnen worden dat twee versies van wit hetzelfde zijn (of niet).

In zo'n geval moet je een veel duurdere spectroradiometer gebruiken, dan kloppen in ieder geval de getallen volgens de "standard observer" weer. Bij een CCFL backlight, en bij de eenvoudigere LED backlights met witte LEDs, is dit probleem gelukkig minimaal. Bij laser displays en zo verwacht ik de grootste problemen, die dus niet goed door de

80 jaar oude theorie van de kleur calibratie worden afgedekt.

Tenslotte, het doel zou moeten zijn om je TV gelijk te maken aan de studio monitor waarop het signaal is afgeleverd. Maar dan zou je die TV ook onder dezelfde condities moeten bekijken, dus met dezelfde helderheid en in dezelfde omgeving. Want je moet ook rekening houden met de (chromatische) adaptatie van je ogen. Als dat niet zo is, en dat is meestal niet zo, dan kun je zelfs beter je TV opzettelijk "fout" afregelen, om dan weer dezelfde "color appearance" te verkrijgen. Hoe je dat moet doen, dat is een heel lang verhaal. Meetbaar perfect is in ieder geval niet het hoogst haalbare, helaas.

Groeten,

-- Jeroen

Reply to
Jeroen