RGB driver met microcontroller.

Hallo,

Ik zou graag een RGB ledstrip sturen met 4 potentiometers:

3 potentiometers voor de kleur rood, groen, blauw. Met de vierde potentiometer wil ik de helderheid regelen. Nu kunnen de meeste microcontrollers 4 A/D ingangen aan, maar ik zou dus ook 3 poorten moeten hebben die alle drie een PWM uitgang hebben voor de kleuren. Kan iemand mij wat raad geven welke microcontroller (type) ik hiervoor kan gebruiken? Het is mij te doen om de zelfbouw dus een kant en klare driver wil ik niet.

Met dank Christophe

Reply to
Christophe

Hallo Cristophe,

Persoonlijk zou ik eens kijken op de website van Atmel voor een simpele AVR. Voor de PWM uitgang kun je een timeroverflowuitgang gebruiken, ik ken niet alle controllers van buiten maar er zijn er zat die voor 1 of meerdere timers 3 overflowuitgangen hebben, dan hoef je maar 1 timer te configureren en aan te zetten en dan zet je in je main loop gewoon de drie waarden in drie afzonderlijke registers, heb je niet eens interrupts nodig. In de datasheet staat expliciet uitgelegd hoe je zo'n overflowuitgang voor PWM moet gebruiken.

Om hem te programmeren kun je, als je windows gebruikt, het handigste AVRstudio gebruiken, standaard moet je dan in assembler programmeren (leuk en leerzaam maar niet echt praktisch in mijn ogen) maar je kunt ook winavr erbij installeren, dan kun je in C programmeren binnen de studio. Ik denk dat je op het net zo sourcecode zult vinden van iemand die hetzelfde wilde als jij, dan ben je in elk geval op weg. Natuurlijk kun je ook helemaal vanaf nul beginnen als je dat leuker vindt.

Zelf werk ik normaal in Linux en dan gebruik ik avr-gcc met de editor waar ik op dat moment het meest zin in heb, Geany vind ik een hele fijne. Je moet dan een makefile maken, het handigste is om even te googlen op "avr-gcc makefile" of iets, want er zijn mensen die zich erover gebogen hebben om een hele universele te maken waarin ook wat uitleg staat over hoe je hem moet aanpassen. Maar goed, dat gaat allemaal nogal wat verder dan jouw vraag. Via Google kun je een gigantische berg info vinden over de AVR.

Veel succes en plezier met je project! Groetjes, Rene

Reply to
Rene

"Christophe" schreef in bericht news:huwDo.75876$ snipped-for-privacy@newsfe24.ams...

CU, Rob / Gompy
Reply to
Rob / Gompy

"Christophe" schreef in bericht news:huwDo.75876$ snipped-for-privacy@newsfe24.ams...

KIijk eens naar de Arduino.

en

Hans

Reply to
J.T. van Es

Dat kun je heel makkelijk analoog oplossen. Een zaagtandgenerator en een paar comparators zijn voldoende.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

4 potmeters, 3 transistors en 6 weerstanden.
Reply to
Sjouke Burry

Hoe ga je die PWM daar mee maken? Geef eens een schema?

Geen processor, geen pwm.

pot1 stuurt 3 emittervolgers, waarvan de emitterweerstanden pot2,3 en 4 vormen.

2,3 en 4 bepalen de kleurinstelling, pot 1 de intensiteit.

in elke collectorleiding een led en een limiet- weerstand om de leds heel te houden.

Klaar.

Reply to
Sjouke Burry

Gevraagd werd PWM. Geen oplossing dus.

De ledstrips die ik heb gezien hebben al weerstanden geintegreerd voor de stroomverdeling.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
 Click to see the full signature
Reply to
Nico Coesel

Als je beslist wil kun je in dit schema wel ergens pwm tussen wringen, maar voor de oplossing, die de OP vroeg, met 4 potmeters, is pwm overbodig, tenzij je 3 transistors door een micro wilt vervangen. Nou ja, als je daar iets in ziet, verras ons dan met een brilliant schema.

Reply to
Sjouke Burry

Jij kunt wel denken dat PWM overbodig is maar misschien wil de vraagsteller wel een goed rendement of niet te veel warmte. Dan heeft hij PWM nodig, zelfs al denk jij dat het allemaal maar onzin is.

Waarom? Als ik geen antwoord heb dan kan ik foute antwoorden nog wel afkeuren...

Je praat redelijke onzin, de reden dat OP om PWM vraagt is natuurlijk dat hij hoge efficiency wil hebben en het leuk vindt een "hightech" oplossing te maken. Het verhaal blijft eigenlijk het zelfde, je neemt een paar potmeters of schuifpotmeters die de intensiteit kunnen voorinstellen, die sluit je aan op A-in poortjes van je controller en een paar line drivers (kunnen open collector gebufferde Cmos zijn oid. Programmeer vervolgens je U-F convertors en je bent klaar. Het is helemaal schitterend als je met extra potmeters of schuiven ook nog helderheid en contrastratio kan regelen of dat met een LDR (oid) gaat doen. Je kan dan de zichtbaarheid bij elke lichtomstandigheid optimaal houden;-))

Reply to
Admiraal

Dat is doodzonde want de truc van PWM is namelijk de led's meer stroom te geven dan nominaal gedurende korte pieken. De overall intensiteit neemt dan toe terwijl de opname en dissipatie gelijk blijft...

Reply to
Admiraal

niet.

Die weerstanden heb je nodig om de stroom gelijkmatig door de leds te verdelen anders krijg je kleur/intensiteitsverschillen.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
 Click to see the full signature
Reply to
Nico Coesel

Moderne LED's doen het beter als je ze minder dan de maximale stroom geeft.

De hoofdreden achter de wens om PWM is dat je verliesarm kunt dimmen.

Nee, PWM is het wondermiddel om hogere lichtsterkten te halen uit elke LED. Verliesvrij dimmen is niet mogelijk bij het schakelen treden er immers ook altijd verliezen op en ook de spanningsval over de schakellogica en vermogenstrap blijft er gewoon. Verliesvrij bestaat vrees ik alleen in jouw dromen of als het donker blijft;-)))

Reply to
Admiraal

Incorrect. Ooit hadden leds een optimale efficientie bij stromen die hoger lagen dan ze thermisch sustained konden verdragen. PWM leverde dan -naast multiplex voordelen- een hogere lichtsterkte.

Moderne leds hebben een efficientie die bijveel lagere stromen liggen, derhalve vervalt het PWM vs helderheid voordeel.

De menselijke retina lijkt PWM netjes te middelen, dus daar ligt ook geen voordeel.

Reply to
Blarp

Helemaal niet.

Daarom moet je ook oppassen wanneer je PWM toepast, sommige leds hebben hun eigen PWM modulator op de chip en lijken daardoor LED's met voorschakelweerstand. Sterker nog ze worden voor ook in webshops als zodanig verkocht.

Ook niet waar, als de frequentie hoog genoeg is kan dat niet meer....

Reply to
Admiraal

Dat is een grotendeels achterhaalde praktijk en dat kan je in de datasheets terugvinden.

Jij kan niet lezen, ik had het over verliesarm.