Re: 'n klein technisch vraagje ivm scartkabel

"@je P@@je" schreef in bericht

> news:Krcsb.18738$ snipped-for-privacy@phobos.telenet-ops.be... > > ik wil m'n sat-decoder met m'n TV-toestel verbinden dmv een scartkabel, > > echter hij moet de decoder op de benedenverdieping verbinden met het TV > > toestel verb> Waarom gooi je niet vanaf de Video een kabel Coax naar boven met de Video in > standby kan je dan toch nog boven kijken en beneden ook alleen wel zelfde > zender. > Ik heb dit reeds een lange tijd gedaan werkt perfect.

Dan moet je wel een videorecorder hebben die niet vanzelf uitgaat als er geen cassette speelt, zoals sommigen doen. En niet vergeten de video op 'AV-in 2' te zetten (als line in 1 naar TV toestel

1 gaat en je satelliet tuner op SCART 2 zit.

Er zijn satelliet ontvangers die ook gewoon een RF coax uitgang hebben en daarmee kan je het natuurlijk ook doen. Als je de satelliet tuner RF uitgang met een coax kabeltje op de RF ingang van de videorecorder aansluit en zorgt dat beide aparaten op een andere frequentie uitzenden, kan je op je slaapkamer TV zelfs zappen tussen beiden! De beeldkwaliteit is echter niet echt optimaal via zo'n RF coax uitgang en meestal niet stereo. Maar veel mensen merken dat verschil niet eens. Overigens zijn er ook losse RF modulatoren te koop, o.a. juist voor satelliet tuners die geen RF uitgang hebben. Dit is een omzetter van SCART naar een RF coax dus. Of zoek ergens een ouwe videorecorder met kapotte koppen /versleten mechanica ofzo voor dit doel.

Later een Gigavideo draadloos setje gekocht nu kan ik ook boven zappen en > geen kabel nodig voor signaal.

Ja zo'n draadloos audio/video setje kan erg handig zijn, maar heeft soms last van storingen. (magnetrons van de buren die aangaan ofzo...) En je buren kunnen meekijken als ze ook zo'n setje hebben en op jouw huis richten :-) Er zijn ook (goedkopere) draadloze setjes die alleen het satelliet afstandsbediening zapp signaal kunnen versturen van de ene kamer naar de andere kamer.

Snoeren zijn niet altijd fraai en handig, maar het is wel de 'veiligste', meest storing vrije en meest kwalititieve oplossing om het via de SCART (of tulp) uitgang te doen.

> Zijn zo'n > > lange kabels ergens te koop,

Jahoor, alleen erg prijzig! Met alle omwegen (hoeken enzo) erbij kom je vaak overigens wel op meer kabel lengte uit dan geschat...

mogen ze überhaupt zo lang zijn ?

jahoor

Mocht ik > die > > kabel zelf willen maken, zijn er ergens uitsluitings-schema voor te vinden > ?

Je hoeft het signaal slechts in 1 richting te sturen, dus dat zijn slechts 3 koperdraadjes + de massa/mantel. Simpelste, goedkoopste en beste oplossing is volgens mij: Achter op je satelliet tuner of video recorder een Scart-tulp (cinch) verloop plug of kabel. (SCART 'OUT) En op je 2e TV ook zo'n verloopje (SCART -'IN') Vervolgens koop je of maak je een 10 meter lang 3-weg tulp (cinch) snoer dat je daar tussen aansluit. 1 video (meestal gele plugjes) + 2 audio (rood = rechts, wit = links)

Hou er wel rekening mee dat de meeste videorecorders, ook al zitten er 2 SCART aanluitingen achterop, alleen via SCART 1 ook video en audio OUT geven! Dus 2 TV toestellen achter een video recorder via SCART kan lastig zijn! Dan kan de RF coax uitgang toch weer een uitkomst bieden. Die is trouwens ook iets makkelijker te splitten.

Succes! m1z

Reply to
m1z

alexander melchior