Re: Einddoos kabeltv

> "Rob" schreef in bericht > news: snipped-for-privacy@xs8.xsall.nl... >> Joris 3 P>>> Maakt het nog uit welke einddoos je gebruikt voor kabel televisie? >>> >>> Ik bedoel dan de einddoos (aan de muur) waar de groene, in mijn geval, >>> UPC >>> kabel als eerste in gaat. Bij UPC kan ik er niets over vinden maar >>> misschien >>> omdat zij zo'n einddoos niet tot hun business rekenen. Kan ik zo maar een >>> einddoos voor kabel tv bij de bouwmarkt halen of zijn er speciale voor >>> digitale televisie? >> >> De UPC moet zelf een einddoos leveren op hun groene kabel. >> Dat heet het Abonnee Overname Punt. Van daaraf moet je het zelf regelen. >> >> Maar koop je spullen niet bij een bouwmarkt. > > Lees je bericht na dat ik een einddoos bij Fixet gekocht heb. Was wel de > duurste maar met een voor mij slechte handleiding. Er zit nl. een > weerstandje in die aan 1 kant vast zit, het andere pootje zweeft in de > lucht. Volgens mij heeft zo'n weerstand dan geen enkele zin. Het is een > einddoos, moet ik dat andere pootje nog ergens aan vastmaken? > Joris.

Tja daar heb je het al. Rotzooi waarschijnlijk. Heb je het echt over de groene kabel die uit de grond komt of zit er al ergens een koppelpunt in je meterkast ofzo en is de kabel van daaruit doorgetrokken?

De eerste WCD hoort een dubbel galvanisch gescheiden exemplaar te zijn, geen rotzooi van de lokale bouwmarkt.

--
Huibert
"Okay... really not something I needed to see."  --Raven

elen.

tandje

ns mij

dat

Vanaf het TRAS punt gewoon meteen met hirschmann werken is het direct goed . En voor de kabel koka 799 dan heb je een perfect signaal. Als je met een verdeler werkt en er worden uitgangen niet gebruikt moet je deze afsluiten met een 75 ohm weerstand (in de vorm van een F connector)

Succes Rene

Reply to
music emotional

[...]

-----

Joris,

Wat bedoel jij met "einddoos"? Dat is namelijk een term die in de zestiger jaren werd gebruikt bij een thuisnetwerk met rijgdozen. Die worden al sinds de tachtiger jaren niet meer gebruikt en zijn ook zeer af te raden vanwege instraling en uitstraling en andere mogelijke storingen, bv. als gevolg van slechte aanleg. Ik kan me ook niet voorstellen dat die rijgdozen nog ergens te koop zijn. Zeker nu digitenne overal zenders heeft aangezet, die in hetzelfde frequentiegebied als de kabel uitzenden (470-862 MHz), moet je goed afgeschermde kabel en andere materialen gebruiken. Volgens mij zijn deze ook gewoon bij de betere bouwmarkt te koop. Kies dan niet de goedkoopste.

UPC heeft 1 aansluitdoos in jouw huis geplaatst waarop zij het signaal afleveren, dit noemen zij het Abonnee Overgave Punt (AOP). Deze zit afhankelijk van wanneer de kabel-tv aansluiting is aangelegd, in de woonkamer of in de meterkast. De AOP is er in verschillende uitvoeringen. Veelvoorkomende AOP's zijn de wandcontactdoos (WCD) met een radio + een tv aansluiting, en de nieuwere zgn. "eengatsdoos" waar alle signalen op één connector zitten. Deze AOP moet je gewoon laten zitten. Met een coax steker sluit je jouw huisnetwerk aan op het AOP. Bij de tweegatsdoos gebruik je de TV-aansluiting voor je huisnetwerk.

Hier zie je (een beetje) info uit de kabelwereld:

Even googlen bracht me bij een iets uitgebreidere handleiding van Ziggo. In hoofdstuk 6 en 7 vind je info over aanleg van een kabeltv-netwerk in huis. Dit is ook geldig voor UPC aansluitingen.

Mediamarkt geeft ook info op internet

Info over Hirschmann onderdelen:

Genoeg leesvoer. Succes !

Rink

Reply to
Rink

Als je geen nette mogelijkheid hebt om een hele bos kabels naar boven te leggen, dan zijn ze nog steeds handig. En nog te koop hoor, bijv. op:

Ik zie zo snel aleen de GEDU15, maar de andere dempingen zullen ook nog best leverbaar zijn.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

Duty, n:
 Click to see the full signature
Reply to
Stef

Ja Rink haalt het fenomeen "rijgdozen" en "gemiddelde kwaliteit van coax aansluitmateriaal uit de vorige eeuw" door elkaar. Die twee kwamen natuurlijk samen voor, maar dat hoeft niet.

Een rijgdozen systeem maakt de onderlinge isolatie tussen aansluitingen minder goed, maar dat hoeft thuis geen probleem te zijn. Dat wordt pas vervelend als je zo'n systeem met andere abonnees zou delen, maar dat mag niet meer.

Dat klopt, ik dacht inderdaad aan meerdere abonnees (huishoudens) op een CAI. En in een CAI mogen rijgdozen al heel lang niet meer gebruikt worden. (ik schreef thuisnetwerk, maar bedoelde eigenlijk CAI-netwerk) Stef heeft gelijk dat je in eigen huis dat natuurlijk wel mag. Ik wist niet dat ze nog te koop zijn.

De genoemde doorlusdoos geeft maar liefst 15dB demping en dat vind ik wel erg veel. Dan heb je eigenlijk altijd een versterker nodig. Zelf gebruik ik tweeverdelers (splitters) die geven 3,5 à 4 dB demping naar beide uitgangen. En ook dan heb ik hier een versterker nodig.

Onder de doorlusdoos zie ik een einddoos staan.

Rink

Reply to
Rink

Die 15dB is de aftakdemping, de doorgaande demping is veel lager. Die aftakdemping moet wel hoog zijn, anders blijft er na de eerste aftakking geen signaal meer op de kabel over. Hirschmann heeft dit eens mooi beschreven in een handleiding. Ik probeerde deze nog eens op internet te vinden, maar

is opgedoekt, en de sites waar naar doorverwezen wordt bevatten geen info over antennemateriaal. Is Hirschmann daarmee gestopt of is het naar een andere merknaam verhuisd?

In het kort: Als je bijvoorbeeld 3 dozen wilt aanleggen, gebruik je voor eerste een GEDU15, de 2e een GEDU10 en als 3e een GEDU10 met een afsluitweerstand op de uitgaande coax aansluiting. Zo zorg je er voor dat je op elke doos ongeveer evenveel signaal hebt. Versterker er voor is inderdaad wel nodig, maar dat heb je ook nodig als je in 1 maal een

1 naar 4 verdeler aansluit.
--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

If pregnancy were a book they would cut the last two chapters.
[...]

Hmm, daar kwam ik niet terecht.

Lijkt er op ja (al heb ik hier 1 pdf met alles er in), maar het ziet er naar uit dat ze de "rijg" schema's er helemaal uitgegooid hebben. De "4 CAI" is feitelijk het zelfde als de "4 CAI in mini-stertechniek". Zou men geen rijdozen meer adviseren misschien. ;-)

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

"If Diet Coke did not exist it would have been neccessary to invent it."
 Click to see the full signature
Reply to
Stef

Dat was, denk ik, het installateurshandboek. Op de Nederlandse site kan ik die niet meer terugvinden, maar op de Belgische staat hij nog:

De retourband werkt niet altijd even lekker met rijgdozen, of dat belangrijk is hangt natuurlijk af van het gebruik.

--
Huibert
"Okay... really not something I needed to see."  --Raven
Reply to
Huibert Bol

Niet dezelfde (ik heb denk ik een oude versie) maar hier staat inderdaad dat nog het rijgdoosschema in.

Naar ik begrepen heb werkt dat helemaal niet (niet getest overigens). Ook had ik al een niet retour geschikte versterker, dus nu heb ik eerst een 1 naar 2 splitter, met daarop aan 1 aansluiting een kabel modem en op de andere de versterker met daar achter 3 rijgdozen. De orginele, niet galvanisch gescheiden aansluitdoos had ik als eens vervangen door een TRAS1000. Internet werkt, beeld is goed. Voor digitale TV zal het wel anders moeten vrees ik.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

"Besides, I think [Slackware] sounds better than 'Microsoft,' don't you?"