Re: Draadloos snelladen

Ah, ik zie dat we de electronici op visite hebben. Kan iemand uitrekenen hoe je 50kW door die spoel in dat filmpje geperst krijgt? De draad lijkt me vrij dun dus het voltage moet dan toch extreem hoog zijn?

--
Peter Manders.

We come in peace for all mankind.
Now come out from behind that rock with your hands up.
Reply to
Peter Manders

El 03-01-13 11:41, Peter Manders escribió:

Dag Peter,

In het Spaanse filmpje roept men dat het reeds realiteit is, en dat het gelukt is, men spreekt van laden in 15..20 minuten.

voorlopig zie ik dit als PR (van Endesa en anderen) om weer wat EU-subsidies los te krijgen. Men noemt geen enkel serieus getal in het filmpje, behalve die 15..20 min dan.

Pak eens een zuinige diesel (1:30). in 1 liter diesel zit zo'n 10 kWh energie, netto gat er wellicht 5 kWh van naar de wielen. 150km/dag komt dan op zo'n 25 kWh/dag. Dit even bijladen in korte tijd? Ja dan komt je op 50kW benodigd vermogen of meer, conversieverliezen en laadrendement even buiten beschouwing gelaten.

Over het draad in het filmpje, lijkt mij ook wat aan de dunne kant gezien de grote luchtspleet die je moet overbruggen. Natuurlijk kun je de spanning flink verhogen, maar dat wordt op een gegeven moment onevenredig duur.

--
Wim
PA3DJS

Voor 150km verbruikt een EV zoals de Leaf, Tesla Model-S zo'n 33kWh in realistische rijomstandigheden (ongeveer 225Wh per km zoals vastgesteld door de EPA).

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Dat is inderdaad een redelijke waarde, maar dat "realistische rijomstandigheden" betreft dan geen winterse situatie, met de verlichting, ruitewissers en achterruitverwarming aan en de blower op volle kracht. En ter completering dan nog de radio, het navigatiesysteem, en het opladen van je mobiel en laptop via de 12 V aansluiting. ;-)

Op de site van Nissan geeft de man die daar de Leaf promotie doet, aan dat de Leaf bij volle belasting 37 km rijdt en dan is hij leeg. Dat is heel eerlijk, dat dan weer wel! En dat is dus precies wat ik ook haal met mijn electrische fiets, als ik de maximale ondersteuning vraag. Voor ik dan weer verder kan ben ik 6 uur aan het wachten tot de accu weer vol is. Precies als bij de Leaf.. :-) Nou ja, met die fiets kan ik ook verder zonder ondersteuning, de Leaf komt dan alleen nog van zijn plek op een lepelwagen.. :-P

Reply to
T. Lootrek

De Veyron is bij volle belasting dus al na 12 minuten rijden leeg. What's your point, Loserrek?

Reply to
Orac

Maar wel 80km verder. Dat is ruim twee maal zo ver als de Leaf en nog lekker vlot ook. Ideaal toch?

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...
nico@nctdevpuntnl (punt=.)
Nico Coesel

Jee, is dat alles?

Reply to
Orac

de

eerlijk,

En je kunt hem binnen enkele minuten weer vol tanken en dan is het weer gaan met die banaan..

Reply to
T. Lootrek

Hoezo "precies als bij de Leaf"? Op de site van Nissan valt te lezen dat je de Leaf kunt laden via:

- een gewone aansluiting: 10 A, laadduur 12 uur

- een laadstation: 16A, laadduur 8 uur Je kunt dus maar beter gaan fietsen.

Bovendien kan je nergens ruim 300km p/u rijden, als je 120 rijd kom je al een stuk verder, bovendien is een veyron geen vergelijk wb een leaf, een leaf moet je vergelijken met een vergelijkbare auto, bijv een Panda of zoiets

Reply to
Poecilia

Pardon, je hebt het tegen een Talibanplofreligieuze.

Reply to
Orac

En nog een beetje meer. Want van de topsnelheid van 431 km/h heeft hij wel 'enige afstand' nodig voordat hij stilstaat...

On Thu, 3 Jan 2013 18:09:15 +0100, Poecilia wrote (in article ):

Wil jij niet zo beledigend over de Panda praten!

Reply to
FrankD.

On Thu, 3 Jan 2013 18:03:17 +0100, Piet Beertema wrote (in article ):

Inderdaad want als je fietst kun je zonder al te veel problemen tijdens het laden van de fietsaccu nog een of meerdere pintjes pakken. Bij een Leaf kom je dan als nel in grote problemen.

Reply to
FrankD.

FrankD. heeft ons zojuist aangekondigd :

Ik heb het alleen over het vermogen, uiteraard ben je voor de rest beter af met een Panda

Reply to
Poecilia

On Thu, 3 Jan 2013 17:35:36 +0100, Orac wrote (in article ):

Waar maak jij je eigen druk om? Van jouw uitkering kun je echt geen Veyron betalen, zelfs geen Leaf. Je komt daar echt niet verder mee dan een tien jaar oud wrak met een CO2 uitstoot van boven de 250.

Reply to
FrankD.

:-P :-P

Reply to
T. Lootrek

Inderdaad, dank voor het advies!

Reply to
T. Lootrek

Jíj ben hier zuster Telefoonpalia. De vergelijking van een Leaf met een Panda is trouwens wel aardig. Het maakt duidelijk waarom je niet goed bij je hoofd bent als je zo'n onbruikbaar en overpriced geval als een Leaf aanschaft.

Reply to
T. Lootrek