Re: Digitenne soms beter dan analoog

(Omdat eerdere discussies hier ook naartoe gingen ook in

> nl.media.satelliet, flames graag per email.) > > Van de week is de voeding van mijn Samsung twintuner van KPN > uitgebrand,

Oei! En net geen garantie meer dan?

waardoor ik toch eens diep moest nadenken over in hoeverre > ik verder wil met DVB-T.

Of: in hoeverre verder met Samsung? De ene 'Samsung' ( Polen) is de andere 'Samsung' ( Korea) niet...

In het huis waar ik nu woon wil ik geen > satelliet en het frequente gebruik van videorecorders (ja, meervoud) > maakt DVB-C ook lastig.

Wat ik mis op de markt is een DVD / HD recorder met interne digitale tuner... Ofewel: een DVB-Satelliet en/of DVB-T ontvanger die behalve op de HardDisc ook direct kan opnemen op interne DVD recorder.

Het schijnt dat oudere Finepass modellen wel met KPN kaart werken, en nieuwere exemplaren geblokkeerd zijn. Ik heb zo'n oudere Finepass. ( De prettigste DVB-T tuner die ik in handen heb gehad tot nu toe...)

Ik snap ook niet helemaal wat de beweegredenen van Digitenne voor deze maatregelen zijn...

Interessante observatie!

Er is echter wel een belangrijk verschil: sinds de dood > van PAL+ zijn breedbeelduitzendingen op de publieke zenders een stuk > waziger geworden. Bij Digitenne worden deze echter anamorf uitgezonden. > In deze gevallen is Digitenne duidelijk scherper dan analoog!

Ik heb geen breedbeeld tv, maar ook dit vind ik een zeer interessante observatie! Maar satelliet ontvangst zal vast nog scherper zijn. En wat is het verschil vergeleken met analoge ether ontvangst?

Welke vooral af en toe verzoorzaakt worden door slecht ontstoorde 2 takt motoren van brommers ( en bootjes) De remedie is dus om het antennnetje niet aan de straatkant neer te zetten. (respectievelijk waterkant) En zo hoog mogelijk, liefst buiten zelfs, om zo sterk mogelijk ontvangst signaal te hebben. In mijn situatie heeft dit geholpen, sindsdien nooit meer die storingen gezien.

Daarnaast zijn er ook verschillen in ontvangstkwaliteit en bijvoorbeeld de beeldcorrectie tussen de verschillende merken en type's DVB-T ontvangers.

Al met al vind ik dat Digitenne nagenoeg gelijk opgaat met de kabel

Hmm.. welke kabel provider heb je?

> maar het wint bij breedbeeld.

Ik denk dat dit eraan ligt dus welke kabel provider je hebt en zelfs welke wijk je woont. En dan ook nog eens per kanaal verschillend, op de ene frequentie meer analoge storing dan de andere...

Maar als je dan ook opnemen om later te > kunnen kijken meetelt, is Digitenne in het voordeel omdat daarbij het > digitale signaal zonder verder kwaliteitsverlies op harddisk > weggeschreven kan worden. Dit is vele malen beter dan VHS en ook nog > wel wat beter dan Super VHS of een digitale videorecorder die het > analoge signaal weer digitaliseert.

Goed punt. Ik vind zelfs soms opnames op Super VHS van DVB-T (via RGB-SCART dus) beter dan een opname van dezelfde zender van de kabel met de interne analoge tuner van de SVHS recorder.

Inderdaad. En waarom bijvoorbeeld satelliet ontvangers met ingebouwde harddisk ook niet gewoon een externe video ingang? Of bestaan die al wel?

Daarnaast kan de serviceprovider instructies > meesturen waardoor het programma weer van de harddisk gewist wordt na > enige tijd. Er lijkt overigens geen Macrovision op de output van de > Finepass te zitten dus overspoelen op VHS of DVD via analoog is > mogelijk.

Wat is Macrovision?

m1z

Reply to
m1z

Ik heb KPN z'n spul gekocht in oktober 2004 toen het uitkwam, dus inderdaad geen garantie... Maar nu ik de Finepass gezien heb hoef ik die Samsung ook echt niet meer.

Ik weet niet of satelliet qua scherpte nog beter is dan Digitenne. Het verhaal gaat dat Digitenne 480x576 pixels ipv 720x576 gebruikt. Als dat zo is zie ik het er niet aan af, zoals ik schreef ziet het er wat mij betreft even scherp uit als de analoge kabel. (Maar die haalt ook geen

720 pixels horizontaal.) Wel is de bandbreedte per televisiekanaal groter op de satelliet dus minder last van artifacten, mag ik aannemen. Overigens typisch dat dit bij Digitenne wel redelijk duidelijk is. De Finepass geeft de gebruikte capaciteit in megabytes waaruit het makkelijk te berekenen is dat ze voor de publieke zenders ongeveer 4 Mbps gebruiken. Er zijn ook DVDs met deze bitrate en die zien er meestal wel beter uit. Misschien dat Digitenne niet zulke beste encoders gebruikt, of anders is het verschil te danken aan het feit dat Digitenne eea in real-time moet doen.

Ik heb Casema voor de kabel. De laatste tijd heb ik op een aantal zenders duidelijk ruis. Ik weet niet of dit door Casema komt (had ik bij m'n vorige huis wel) of m'n 10 meter coax kabel, maar ik heb momenteel geen fut om weer overal nieuwe connectors op te zetten om dit uit te sluiten.

Let op dat als je op (S-)VHS opneemt via SCART dit nooit RGB zal zijn: videorecorders werken met chroma/luma signalen en moeten niks hebben van RGB of zelfs YUV. Voor de duidelijkheid:

RGB = Rood Groen Blauw, de drie afzonderlijke hoofdkleuren YUV = Y = luma = helderheidssignaal, U = blauw - Y, V = rood - Y (vraag me niet waarom) YC = Y = luma en C = chroma = een combinatie van U en V (S-video = YC) composiet video = Y en C signalen gecombineerd waardoor C Y beperkt/stoort

YUV geeft niet echt verlies ten opzichte van RGB in analoog (bij digitaal is het de eerste stap op weg naar lossy compressie), maar YC is al wel een stuk slechter omdat de kleuren daar al gemixt zijn. Composiet is nog slechter. Videorecorders (zowel VHS als S-VHS) nemen het Y en het C signaal apart op. Bij VHS beide op lagere bandbreedte dan het origineel, bij S-VHS kan het Y signaal zeer hoge bandbreedtes aan maar is het C signaal beperkt net als bij VHS.

Een digitale recorder die zowel rechtstreeks digitaal op kan nemen via DVB als ook analoog naar digitaal om kan zetten zou natuurlijk erg mooi zijn maar ik zie het niet gebeuren: DVB en analoog zijn zeer gescheiden werelden op dit moment en de extra logica om zelf analoog->digitaal te doen is niet echt te rechtvaardigen als extra optie.

Wat ik wel irritant vind is dat de DVB-T/C/S werelden zo los van elkaar staan. Ik had veel liever een ontvanger gekocht die alledrie of toch minstens twee aan zou kunnen.

Macrovision is een systeem dat het moeilijk maakt om analoge video te kopieren. Het werkt door op onzichtbare beeldlijnen signalen te zetten die de automatische afstemming van een videorecorder op de helderheid van het signaal in de war gooien. Als je bijvoorbeeld een DVD op VHS probeert op te nemen zal je zien dat het beeld steeds periodiek heel donker wordt.

Op mijn Apple laptop krijg je zelfs Macrovision op de S-video uitgang bij het afspelen van een DVD... :-) :-(

Reply to
Iljitsch van Beijnum

Je bedoelt: geen **formele** garantie.

Maar de wet gaat verder dan dat - je weet het vast wel. Het product moet voldoen aan de verwachtingen die je als consument redelijkerwijze mag hebben. Misschien wil je van die wet gebruik maken, misschien ook niet. Die wet geldt alleen voor consumenten.

Het is niet normaal dat een ontvanger het na nog geen 1,5 jaar begeeft. En dan zegt de wet dat je recht hebt op een bepaalde vergoeding, volledige vervanging of dergelijke, afhankelijk van een aantal factoren.

Zie de site

JNNNS

Reply to
Jannus

Je hebt standaard 1 jaar fabrieksgarantie, maar er is meer: Er is een Europese richtlijn die aangeeft dat de verkoper aansprakelijk is wanneer het gebrek aan overeenstemming (hiermee wordt bedoeld dat het gekochte niet beantwoordt aan de koopovereenkomst) zich voordoet binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Ook daarna is het nog niet afgelopen, want de Nederlandse wet gaat nog verder. Lees een uitleg op bijv.

(algemene tekst, geldt ook voor niet-computer spul)

Na de reparatie kun je die altijd nog verkopen/weggeven.

Vreemd dat daar niemand vanuit nl.media.satelliet op gereageerd heeft. Of heb ik het verkeerd begrepen dat Twin-tuner modellen Dreambox, Reelbox etc tegelijkertijd 2 tuners van verschillend type kunnen bevatten?

Het oude model Reelbox PVR 1100 kon het in ieder geval wel (ooit een wat tekst van hun site bewaard): "Die neue ReelBox PVR 1100 CT empfängt digitales Fernsehen über Kabel UND Antenne! Ihr Vorteil: Sie können ohne weitere Kosten von DVB-C auf DVB-T umsteigen, sobald diese Technik in Ihrer Region verfügbar ist - oder umgekehrt von DVB-T auf DVB-C, wenn Sie die größere Programmvielfalt reizt. Oder Sie nutzen beide Techniken gleichzeitig! Ein nachträglicher Umstieg auf Satelliten-Empfang ist ebenfalls möglich: Hierzu ersetzen Sie lediglich einen oder beide DVB-CT-Kombituner durch das DVB-S-Gegenstück (erhältlich als Zubehör)." Als ik dat\\ie laatste zin goed begrijp: 2x C+T combituners, die per stuk te vervangen waren door een S tuner.

"Da derzeit noch nicht alle analogen Kabelsender in digitaler Form ausgestrahlt werden, unterstützen die DVB-CT-Kombituner auch Analog-TV. Sie können die Videorecorder-Funktionen der ReelBox PVR 1100 somit auch mit allen analogen Sendern nutzen!"

Maar dat model is dus van de site verdwenen. Kunnen de huidige modellen het ook? En welke andere merken bieden nog meer de combinatie van 2 of 3 digi-varianten C/T/S , al dan ook nog met analoog?

gr, Ron

Reply to
Ron Abbink

Wat is het beste merk en type ?

Reply to
De Belangrijke

Ik heb de Hauppauge, Brainwave, Panasonic, Topfield, Nokia (= niet door Digitenne goedgekeurd) en Finepass uitgeprobeerd en beetje met elkaar vergeleken. (Alleen de basis modellen, dus niet met twintuner of harddisc.) Ik bezit nu een Finepass.

De Hauppauge en de Brainwave zijn O.S. en softwarematig overigens identiek, met als enige verschil dat de Hauppauge een USB uitgang heeft om ook op een PC/laptop aangesloten te kunnen worden.

De Finepass vond ik op meerdere punten de beste: Deze zappt het snelst, het beeld leek het beste, en minder last van storingen. En gevoeligere UHF tuner lijkt de Finepass te hebben t.o.v. andere genoemde DVB-T ontvangers, want een zwakker kanaal als bijvoorbeeld TV Utrecht komt in Amsterdam op de Finepass eerder door. Ander voordeel van de Finepass vind ik dat het volume per kanaal onafhankelijk ingesteld kan worden, waardoor de volumeverschillen bij het zappen minder hinderlijk hoeven te zijn.

Na de Finepass is denk ik de Topfield de beste van de DVB-T ontvangers die ik ken.

Er zit helaas een grote geel verlichte circel op de front van het Finepass model dat ik heb, onnodig design wat ik storend vind als het apparaat in het blikveld van het TV beeld staat. (Dan maar ergens anders plaatsen of afplakken) Een nadeel van de Finepass vind ik vooral dat er niet meer dan 2 regionale omroep kanalen in de zapplijst kunnen. (Dit kan bij ander genoemde officiele Digitenne ontvangers ook niet)

In Amsterdam kan je b.v. TV Utrecht ook makkelijk ontvangen met buitenantenne (en op sommige lokaties TV West en TV Rijmond zelfs ook) Maar die moet je dan steeds opnieuw inscannen als je die wilt kijken. En als je dan weer naar TVNH wilt kijken, moet je die weer opnieuw inscannen via het menu. Omdat deze beide 'Regio TV 1' als ident hebben bij Digitenne, nemen ze elkaars plek in de zapplijst steeds opnieuw in, i.p.v. als extra kanaal toegevoegd te worden. (renamen helpt ook niet)

Ik vraag me af welke DVB-T ontvanger dit wel kan, tot nu weet ik dat alleen de KPN Samsung dit zou moeten kunnen. (volgens anderen die daarover ooit gepost hebben). Deze wil ik dan ook nog steeds eens uitproberen. Dit probleempje speelt voor het 'grote publiek' natuurlijk niet, die willen toch alleen maar hun 'eigen' regionale omroep kunnen zien.

Wel kunnen zenders die een andere ident hebben, zoals bijvoorbeeld duitse FTA zenders, makkelijk aan de zapplijst toegevoegd worden van de Finepass. (schijnt weer niet te kunnen met de nieuwste modelen Finepass, die worden door Digitenne 'provider-gelockt'.)

m1z

Reply to
m1z

[...]

De Finepass vond ik op meerdere punten de beste: Deze zappt het snelst, het beeld leek het beste, en minder last van storingen. En gevoeligere UHF tuner lijkt de Finepass te hebben t.o.v. andere genoemde DVB-T ontvangers, want een zwakker kanaal als bijvoorbeeld TV Utrecht komt in Amsterdam op de Finepass eerder door. Verder kan het tunen kan bij deze ontvanger nauwkeuriger gebeuren dan bij de meeste ontvangers, voor de hobbyist wel zo prettig. Ander voordeel van de Finepass vind ik dat het volume per kanaal onafhankelijk ingesteld kan worden, waardoor de volumeverschillen bij het zappen minder hinderlijk hoeven te zijn.

Na de Finepass is denk ik de Topfield de beste van de DVB-T ontvangers die ik ken.

Een nadeel van de Finepass vind ik dat er niet meer dan 2 regionale omroep kanalen in de zapplijst kunnen. (Dit kan bij ander genoemde officiele Digitenne ontvangers ook niet) In Amsterdam kan je b.v. TV Utrecht ook makkelijk ontvangen met buitenantenne (en op sommige lokaties TV West en TV Rijmond zelfs ook) Maar die moet je dan steeds opnieuw inscannen als je die wilt kijken. En als je dan weer naar TVNH wilt kijken, moet je die weer opnieuw inscannen via het menu. Omdat deze beide 'Regio TV 1' als ident hebben bij Digitenne, nemen ze elkaars plek in de zapplijst steeds opnieuw in, i.p.v. als extra kanaal toegevoegd te worden. (renamen helpt ook niet)