Re: Big brother in de meterkast.

Bozweb wrote in news:g45ip1$q4k$ snipped-for-privacy@bozweb.net:

Door Redactie op zaterdag 28 juni 2008 12:28 > > > De slimme meters die volgens de huidige planning vanaf 2009 verplicht > in ieder huishouden worden geïnstalleerd, vormen een serieuze > bedreiging voor de privacy, zo constateren studenten van de > Universiteit van Amsterdam. In de huidige technische specificatie voor > slimme meters (NTA) worden de meterstanden van het > elektriciteitsverbruik elke 15 minuten opgeslagen en van het > gasverbruik elk uur. Eventueel kunnen ook de meterstanden van het > waterverbruik worden opgeslagen. Deze gedetailleerde gegevens worden > vervolgens eenmaal per dag aan het elektriciteitsbedrijf doorgegeven. > > De studenten hebben gezien dat uit deze data uitzonderlijk > gedetailleerde gegevens over het leefpatroon van de consument zijn te > halen. Aan de hand van het waterverbruik is exact te zien wanneer > iemand gebruik maakt van het toilet en of dit om een grote of kleine > boodschap te doen was. Het verband tussen gas en waterverbruik laat > exact zien hoe lang en op welke temperatuur er is gedoucht. Een piek > in elektriciteit- of juist het gasverbruik laat zien of iemand 's > avonds heeft gekozen voor een zelf gekookte of magnetronmaaltijd. Ook > blijkt uit het onderzoek dat de websites van energiebedrijven waar > deze informatie voor de klant is terug te vinden vaak niet adequaat > beveiligd zijn, wat het niet onwaarschijnlijk maakt dat kwaadwillenden > deze informatie kunnen achterhalen. > > Verder blijkt dat er een aantal methoden is die fraude met > meetgegevens mogelijk maakt. Het rapport waarin de bevindingen van de > studenten te lezen zijn, zal aankomende week verschijnen. > > Eerder bracht ook al het College bescherming persoonsgegevens een > kritisch advies uit over de meters. Zo is het nog onvoldoende > duidelijk welke partijen de beschikking krijgen over welke > meetgegevens en op basis van welke grondslag in de Wet bescherming > persoonsgegevens deze gegevens worden verwerkt > >

Gewoon die hele communicatie uit de lucht zappen met eoa verstoorder.

Zelfs GPS is zo om zeep te helpen.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Als er een paar dagen geen verbruik is zijn de bewoners waarschijnlijk afwezig (vakantie o.i.d.) Mooie tijd om eens in te breken. Wie zegt niet dat de een of andere medewerker van het gerespecteerde energiebedrijf hier geen misbruik van maakt om de woning te 'inspecteren'. Trouwens waarom moet de energieleverancier per dag (of uur) weten wat het verbruik is? Mijn bakker weet ook niet en hoeft dit niet te weten, wanneer ik een broodje eet. Butch

Reply to
Bu

Bu wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Precies. Net als voorheen, eens per jaar, is meer dan genoeg.

De rest (piekbelastingen voorspellen) kan men nu ook al uit het totaal van een straat/wijk/dorp.

Btw, afsluiten mag slechts na structurele & langdurige wanbetaling....niet als je domweg weigert zo'n meter te laten plaatsen.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

Maar met de geprivatiseerde markt mag je toch zelf je metering verzorgen? Al die maar geijkt is. In de 18 jaar dat ik hier woon is dat overigens nog nooit gebeurd.

--
pim.
Reply to

"Pim Schaeffer" schreef in bericht news:g46hj2$ulc$ snipped-for-privacy@nl-news.euro.net...

Vertel eens wat meer, of geef eens wat links a.u.b. ?

Dat zal wel z'n redenen hebben dan.

Reply to
mijn naam

"Bu" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Dat was ook mijn eerste gedachte, het is het zoveelste buitengewoon domme plan van onze overheid die geen enkele vorm van sjoege heeft als het aankomt op... Tja, op alles eigenlijk. Wat denk je van criminele bendes die gewoon wat mensen binnen die bedrijven omkopen om aan die gegevens te komen? En dan het commentaar uit Den Haag: "Jamaar het wordt beveiligd". Laat me niet lachen.

Maar je zult er de gemiddelde Nederlander niet over horen hoor.

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

Het excuus van de overheid gaat zijn dat er zo nu en dan een wietplantage wordt opgerold op deze manier, en dat dat nuttig is want die zijn immers gevaarlijk enzo.

Ja, alsof die hun spullen achter hun eigen meter aansluiten.

Gaat iedereen zo'n Big Brother meters krijgen? Ik had daar nog niets van gehoord. Hoe komen jullie hieraan?

Pieter

Reply to
Pieter

"Pieter" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Voor zover ik weet is het nog altijd maar een wetsvoorstel

maar, ongehinderd door enige kennis van zaken, zal een groot deel van onze volksvertegenwoordigers hiermee wel akkoord gaan.

In elk geval heb je nog de kans om je favoriete politici een mailtje te sturen met daarin de redenen waarom je het zorgelijk vindt. Het helpt wel, bij de afschakeling van de analoge televisie is er toen enorm veel actie gevoerd om te voorkomen dat de publieke zenders geencrypteerd doorgegeven zouden gaan worden via KPN dat dan de mensen kon verplichten om een smartcard bij hen te kopen (het kijken zelf was wel gratis), KPN had Guusje ter Horst (nog zo'n volkomen incomptent figuur)(in mijn ogen gelijkwaardig aan Maria van der Hoeven die nu over die big brother meters gaat) er van weten te overtuigen dat ze anders niet in staat waren om een bepaalde kwaliteit te garanderen. Mensen die zich op zo'n manier "waarheden" door commercieel belanghebbenden laten inpalmen, het is toch dieptriest dat we daarvan afhankelijk zijn voor dergelijke beslissingen. Ik heb toen tijdens de debatten letterlijk de argumenten uit mijn eigen mails voorbij horen komen en ik heb nog andere mensen hun postings gelezen die hetzelfde schreven. Nu schreven we vermoedelijk ook allemaal hetzelfde, de technische waarheid. Maar goed, uiteindelijk zijn de publieke omroepen via Digitenne nu toch free to air (en KPN houdt woord en geeft het in klotekwaliteit door; je mag ook niet van onze politici verwachten dat ze over de technische kennis beschikken dat ze wel eisen qua bitrates stellen in ruil voor het geld dat KPN van de overheid ontvangt voor de gratis doorgifte).

Eerlijk gezegd verwacht ik er op dit vlak ook minder van dan toen bij die televisiezenders. Informatisering is het favoriete speeltje in Den Haag, we moeten alles kunnen vastleggen en meten, dan wordt de samenleving als een klok die we op elk gewenst moment kunnen "doorrekenen" en bovendien vrij maken van booswichten. Tenminste, dat is wat men gelooft. En wat men ook gelooft is dat als men een bedrijf contracteert om voor beveiliging van ONZE privegegevens te zorgen, deze beveiliging zonder meer ook deugdelijk zal zijn (en tot nu is in principe elke beveiliging te omzeilen omwille van het simpele principe dat er uiteindelijk toch mensen bij die gegevens moeten komen en mensen zijn nu eenmaal omkoopbaar). Neem nu de OV-kaart, ons Tineketje (nog zo'n - vergeef me de platte uitdrukkin - achterlijke trien) gaat de universiteit van Nijmegen oproepen

om haar maatschappelijke verwantwoordelijkheid te nemen - in dit geval zou dat concreet bestaan over het achterwege laten van publicatie van een artikel over dat gedrocht (ik bedoel nu die kaart, niet Tineke) ergens in het najaar.

En dan wordt het CBP er nog bij gehaald. Dan kan ik niet langer boos blijven, dan moet ik gewoonweg lachen. Het waakschoothondje dat enige tijd terug nog aangaf "vanaf nu een stuk feller te gaan worden". Jaja.

Enfin, ik dwaal af, ik kan mij alleen enorm opwinden over de informaticafetish van ons ongelooflijk ondeskundig landsbestuur en het feit dat iedereen alles braaf slikt en dan ook nog ooit uit de hoek komt met uitspraken als "maar als je toch niks te verbergen hebt..." of "als je je over alles zorgen moet maken..." en "het zal ook wel zijn voordelen hebben, anders zouden [ze] het toch niet doen...". Ik zit mij weer serieus op te draaien. Terwijl uiteindelijk "het volk" toch krijgt wat het verdient. Moet het zich maar eens zorgen leren maken om belangrijke dingen i.p.v. of in elk geval naast het voetballen.

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

Mijn energieleverancier hoeft dat van mij ook niet zo vaak te weten, maar ik zou het zelf wel graag willen zien.

Net zo goed als de bakker mij wel precies laat weten hoeveel de broodjes kosten die ik van hem eet. (en dan niet via een of andere onnavolgbare eindafrekening die aan het eind van een jaar jou vertelt dat je nog niet genoeg vooruit betaald hebt)

Gr, Arne Vogel.

Reply to
Bird

De kleinere en eerlijke wel, en die worden dan juist gepakt... En waarom ook niet, het kan toch met die mooie techniek?

Kijk, dit was zeer leerzaam, een goede posting. Hiervoor is usenet bedoeld. Een open platform, zonder moderator die teveel stuurt. Helaas gaan steeds meer providers usenet blokkeren met het smoesje dat overal ook forums zijn. Alsof dat hetzelfde is. Maar hier wordt gewoon geen geld aan verdient, op forums staat reclame, daar gaat het om.

Nu het zichtspunt van de elektronicus:

Uiteindelijk denk ik gaat dit toch weer om het geld. De electriciteitsbedrijven kunnen met de informatie over je verbruik gerichte aanbiedingen doen, net als dag-nachtstroom. Dit betekent dat als je gegevens opgeslagen zullen worden. Ga daar maar van uit. En tot nu toe is er nog geen enkele database geweest die echt veilig was. Zelfs politierapporten staan op internet.

De volgende stap is logisch, dat in combinatie met de meteruitlezing je aanbiedingen krijgt om bijvoorbeeld je wasmachine 's nachts automatisch te laten aanschakelen door het energiebedijf. Op zich een logisch iets als je naar energieverbuik en centrales kijkt. Maar wel weer een inbraak op privacy.

Het echte probleem dat ik zie is dat heel makkelijk in het systeem in te breken is. Het is een systeem zonder lokale netwerken, alle dataverkeer komt overal langs. Dus is overal alles af te tappen. En je kunt dan ook overal berichten naar meters zenden en de informatie opvragen, alsof je een energiebedrijf bent. En zo inderdaad zien wie er thuis is, of hoe laat je naar bed gaat. Of je 's nachts een lamp aanlaat. Zelfs het vermogen van het lampje op de wc, is eenvoudig te zien aan tijdsduur en regelmaat van aanschakelen. En dus inderdaad ook precies wanneer je naar de wc gaat. Als dat op een dag erg vaak wordt (racek@k) kun je dan ook gerichte reclame krijgen voor anti-di@rree middelen. Energie gaat nog veel duurder worden, dus als je weet waar en hoelaat je klanten besteden kun je gericht reclame maken en veel geld verdienen. En DAT is waar het om gaat. Geld.

Zoals het nu is wordt elke beveiliging na ca 2 jaar gekraakt. Eerst was een draadloos netwerk al veilig met password. Dat werd als snel WEP. Na een paar jaar gekraakt. Daarna WAP, in verschillende modi. Alles te kraken. De allernieuwste nog niet, maar dat komt wel, geloof me maar. Die electriciteitsmeters gaan voor termijnen van tientallen jaren opgesteld worden en er komt echt niet elke 2 jaar een technicus langs om de elektronica te vervangen. Dus is het over een paar jaar zo lek als een mandje, ook al wordt het nu 100% beveiligd. Ook als je wordt voorberekend hoeveel processorpower en tijd er nodig is om eea te kraken: over een paar jaar heeft heeft je organiser die power al.

Ik heb wel de oplossing! De situatie die we nu hebben werkt, en hoeft niet te wijzigen. Als energiebedrijven dan toch willen automatiseren is mijn voorstel een automatische meter te gebruiken die maximaal 1 keer per maand gegevens levert, en dan alleen de totalen van dag- en nachtstroom. Meer niet. Dan is niet real-time te zien of je op vakantie bent, hooguit of je de laatste maand weg bent geweest.

En ook de plantjeskwekers heb je ook, want die hebben een te hoog verbruik. En na die maand zijn de plantjes toch nog niet oogstbaar en kun je tijdig ingrijpen.

Je kunt dan ook meteen de gasmeter en de watermeter hierin meenemen?

Pieter

Reply to
Pieter

Gevaarlijk vanwege het illegaal aftappen van stroom, niet door de wiet. Door het illegaal knutselen aan de kabels van het nutsbedrijf gaat er zo af en toe nog wel eens wat in de hens. Nou is dat helemaal niet zo erg als dat een lege bloemenkas of een boerenschuur is, maar midden in een blokje woningen van een stuk of 25 ligt dat heel wat anders. Heb jij zin in schade ook al is het alleen maar door water, omdat je buurman ff een bypass om de meter heen had aangelegd waar kortsluiting in kwam en de boel in de hens ging. De buurt high en jij nat. ;-(

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Maar ook dan is het nog steeds feest. Ik heb voor 1kW aan servers thuis staan, die gedeeltelijk tussen bepaalde uren uitstaan (*). Zowel het totaalverbruik als het schakelpatroon kunnen wijzen op het kweken van omstreden plantjes... Met andere woorden: niet alleen wanneer je stroom verbruikt maar ook hoeveel stroom je verbruikt is privacygevoelige informatie waar niemand zich mee te bemoeien heeft.

(*) In werkelijkheid is het een paar honderd watt en ze staan 24 uur per dag aan, maar dat zou ik omwille van het stroomverbruik wel eens aan kunnen gaan passen.

Ja natuurlijk, maar gevaar zoals brand en wateroverlast is altijd een hele goede reden om actief op te treden, en in gevallen dat dat gevaar niet groot is, is het alsnog een ideaal excuus voor de zogenaamde 'waakzaamheid' die tegenwoordig op alle mogelijke manieren opmaat doet.

Dat laatste zal hoe dan ook vroeg of laat leiden tot het actief opsporen van verdachte verbruikspatronen. Indien niet, dan is in een van de andere analyses die ik hier las alsnog duidelijk gemaakt hoe het de privacy zal schaden (als het niet op de ene manier is dan wel op de andere).

Inderdaad, en mee eens. Met 2 kanttekeningen: legaal verbruikte stroom kan net zo goed gevaarlijk geinstalleerd zijn, als jij je plantage (of je wasmachine for that matter) van x kilowatt aan een scheve wagoklem hangt heb je ook fik.

Overigens heeft onderzoek van (ik meen) interpolis uitgewezen dat brand door electrische problemen een heel groot deel uitmaakt van de schades die agrarische bedrijven claimen. Dit even om aan te geven dat er kennelijk toch iets aan de hand is waardoor stroom en 'boerenbedrijf' slecht samengaan.

Vaak komt dat door een te hoog "wie ben zuunig" gehalte bij de agrarische zelfstandige. Ik heb bij bedrijven erg veel kabels los zien hangen. Beugels etc was teveel werk. "Het werkt toch?"

En dan zijn er ook veel oxiderende gassen als vochtige lucht met ammoniak die alle verbindingen die teveel aan de lucht blootgesteld zijn laten oxideren, met overgangsweerstanden als resultaat. Bij een stevige belasting brandt het dan gegarandeerd uit. En dan heb je nog het probleem dat in die bedrijven veel stof aan het plafond etc hangt waardoor het makkelijk vlam kan vatten.

Pieter

Reply to
Pieter

Die communicatie gaat met een draad. Een relais op een schakelklok die

15 minuten per dag, week, maand (vul zelf maar in) de verbinding weer even maakt is voldoende om wel gegevens door te seinen, maar geen verbruikspatroon af te kunnen leiden.
--
Programmeren in Almere?
E-mail naar nico@nctdevpuntnl (punt=.)

Pieter wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Je hebt het echte probleem nog steeds niet beschreven.

Hackers die data in dat netwerk dumpen, en overal alles op tilt zetten, met afsluitingen als gevolg.

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote in news:391e7$48679ea0$d4549fe0$28382 @news1.tudelft.nl:

Met 1kW krijg je geen wietplantje omhoog hoor....:))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink
 Click to see the full signature
Reply to
Willem-Jan Markerink

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote in news:de893$4867a104$d4549fe0$ snipped-for-privacy@news1.tudelft.nl:

Da's niet zo moeilijk te beredeneren: stof & knaagdieren.